Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Hvilket dataverksted skal jeg velge?

Anbefalte innlegg

Hadde et uhell med bærbare pc'en. Forsikringsselskapet sier at jeg må sende den inn til reparasjon på verksted så de kan skrive en rapport.

Hvilket verksted skal jeg velge? Og regningen må vel jeg betale, så hvor mye vil noe slikt koste?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først av alt så er det du trenger ikke nødvendigvis et "verksted" i den forstand. Det eneste du egentlig trenger er en butikk eller annen profesjonell innen relevant bransje som kan gå god for at defekten er reell. Det er akkurat det samme som når du må politiannmelde en stjålet mobiltelefon før forsikringen utbetaler den. De må bare ha noe konkret å knytte utbetalingen til. Så - selv om de fleste databutikker i dag ofte outsourcer verksteds-ting så er det godt mulig du kan få hjelp på din nærmeste lokale databutikk (da mener jeg altså en butikk som datakjeden - du får neppe noe service av noe slag hos f.eks. elkjøp selv om de også selger datautstyr).

En slik undersøkelse koster typisk rundt 4-700kr for en full undersøkelse (timearbeid er dyyyrt). Det sagt - så om feilen din er rimelig åpenbar eller du er rimelig sikker på hva som er problemet (f.eks. om maskinen ikke starter i det hele tatt) så er det godt mulig du slipper billig unna det om du kan ta maskinen direkte med i en lokal butikk og forklare situasjonen. Hvis det er noe enkelt/åpenbart kan du gjerne få et dokument på det på direkten uten behov for noen full typisk verkstedsundersøkelse - hvis de har litt godvilje vel og merke.

Jeg var en gang i liknende situasjon med en masin med lynskade. Jeg skrev en detaljert feilrapport selv og fikk faktisk dette signert uten kostnad hos en lokal butikk. Jeg hadde i praksis gjort arbeidet for dem allerede så de trengte bare bekrefte det jeg hadde skrevet hvilket bare tok noen få minutter.

Jeg ville altså som sagt tatt saken med nærmeste (skikkelige) databutikk eller annen noenlunde relevant firma. Da kan du gjerne slipe billig unna det. Hvis du sender det ut til et verksted så charger de deg garantert fullpris. Frakt og returfrakt gjør dette også dyrt - for ikke å nevne masse ekstra ventetid.

Jeg vil ikke tro at du får dekket slik kostnad for undersøkelse nei - men jeg kan veldig lite om forsikringer - så ta det med et vognlass salt ;)

-Stigma

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det var et veldig informativt svar, takker!

Det som skjedde var at kjerringa skulle låne den og putta ved et uhell minijack for høretelefoner inn i USB-kontakten (den er plassert like ved). Så det må være snakk om noe slags kortslutning i hovedkortet. Skal se om ikke jeg kan finne noen som er villige til å lage en slik rapport. Montro om it-avdelingen på universitetet duger? Det er jo langt utenfor deres arbeidsområde men jeg tror de gjør mye "ekstra" for studentene hvis ikke de er opptatt.

Ellers har jeg ikke så mye å velge mellom annet enn at kanskje elkjøp eller lefdal har et lite dataverksted som kan ta en rask titt, forhåpentligvis vil det ikke koste alt for mye når det er tydelig hva som skjedde.

Lenke til kommentar

Ikke umulig at universitetet kan hjelpe deg. Verdt å undersøke kanskje.

Anngående feilen så om det bare er den kontakten som er defekt så er det jo særdeles enkelt og raskt å påvise, så det skulle jo være grei sak.

Lykke til :)

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...