Gå til innhold

Støt og strøm

co2

Anbefalte innlegg

Behold!

I det siste har jeg hatt problemer med strømforsyningen, den sa farvell med et smell og jeg måtte få ny.

Nå er problemet at jeg av og til får kraftige :o støt i hendene når jeg tar i kabinettet, pluss det er mye statisk elektrisitet på skjermen.

Og når jeg starter opp PCen så kan den av og til restarte etter et par sekunder og til tider restarte bare plutselig når jeg spiller eller ser på internett.

Jeg har:

Hercules Radeon 9700 pro

Asus A7N8X nForce 2

Creative Audigy 2

2x twinMos 265

seagate barracuda 120gb

Antec 350w strømforsyning

AMD Athlon Xp 2800 barton prosessor

Diverse LEDs og lysrør(UVogbluelight)

Og vifter til alle plasser i kabinettet

Jeg trenger seriØst hjelp(med dataen)

:shrug:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

bare lurer på en ting, har du koblet maskinen til jord ? prøv det, kanskje det hjelper da.

Du kan jo også prøve å ta PSU ut av maskinen, for så å se om det er likens da, er det ikke det, så er det mest sansynlig feil i PSU som "lader" opp kabinettet med strøm eller noe slikt

Lenke til kommentar
ta ut PSU?

Er det strømforsyning?

Isåfall er det fabrikkfeil i strømforsyningen :yes:

Ja, PSU = Power Suply = strømforsyningen

Vil tro det er fabrikkasjonsfeil i den. Men som sagt, ta den ut, sett den på utsiden av maskinen og start opp, da finner man om det er feil på PSU. Vil tro at, om det er feil på PSU, så er den kanskje en ledning som er avisolert, som ligg i kontakt med metallet i PSU, som igjen overfører strømmen til kabinettet, dette vil da føre til spenning i kab.

Så ta den ut, se om det er samme situasjon da.

Egentli rein jettning, men det er det eneste jeg kan se for meg er feil

Lenke til kommentar

D som er feil er at at en ledene ledning(? seff) er i kontakt med noe av metall ett eller annet sted, enten d er du eller fabrikken som har gjort noe feil.

N.B. D hjelper IKKE aa plugge den til jordet kontakt, haar du jordfeilvarsler eller bryter, komme denne til aa gaa i ett kjor, blir jo heftig lekasje til jord :D

Lenke til kommentar

Selvsagt kan problemet være at den ikke er tilkoblet jord. Kabinettet står sannsynligvis på plast føtter slik at metallet ikke har bakke kontakt. Så skapes en reaktiv effekt mellom strømførende deler i psu og kabinettet. Etter en stund kan kabisset ha et helt annet potensiale enn jord, noe som betyr at når du tar på det så utligner du kabinettet til jord siden du har mindre resistans enn plastføttene(som sannsynligvis har uendelig).

Dessuten funker ikke jordfeilvern slik at de bryter dersom det går en strøm i jordleder, bare dersom det går mer strøm i den ene faselederen enn den andre. Jeg mener også å ha lest at innbo forsikringen bare gjelder pcer som er tilkoblet jordet uttak.

Lenke til kommentar

Finne d forsta tvilsomt, regne med at han far stot hver gang han tar pa kabinetet, iallefall d som e metall. Saa d e sikkert lekasje til kabinetet, enkelt og greit.

Na e ikkje eg hus elektriker, men hvis PCen va jordet, ville ikkje den strommen som gikk til jord pga feilen gjore at d blir ubalanse i strommen i lederene? Ergo vernet villle varsle (siden d ikke slar ut for andre jordfeil.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...