Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

kontrakt ikke oppfylt etter forventningene. (SkolePC)


Brannfjell

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er veldig ny i dette.

 

Jeg går på en skole, hvor vi har fått en skole PC. Når vi fikk denne skole PCen skrev vi under noen papirer, på papiret står det tydelig spesifikasjonene til datamaskinen.

 

Men de spesifikasjonene som vi har skrevet under på, som vi har betalt for i 3 år, har vi aldri fått.

 

I stedenfor har vi fått en lignende PC, med lavere spesifikasjoner.

 

Jeg har skrevet under en kontrakt (det har også ALLE andre elevene i klassen min) på en PC som skal ha en FX 3600m grafikk kort. Men det vi har fått er FX 1600m grafikk kort.

 

Ytelsen på FX 1600m er mye dårligere en FX 3600m.

 

FX 1600M er rankert 143 plass i beste grafikk kort til laptop.

(Lav middelklasse)

 

FX 3600M er rankert 67 plass i beste grafikk kort til laptop.

(Høyklasse).

 

I følge http://www.notebookcheck.net/Mobile-Graphics-Cards-Benchmark-List.844.0.html

06.8.2011 00:55

 

Så jeg, og alle i klassen min har betalt i 3 år for en data med FX 3600m grafikk kort. Dette er en kontrakt som er underskrevet til agderskolen. Og har fått FX 1600m.

 

Dette er ulovelig? Vi betaler for maskinvare vi ikke har fått.

 

Så langt jeg vet kan vi enten kreve og få oppgradert PCen til det nye grafikk korte, ELLER få en ny PC med de spesifikasjonene vi faktisk har betalt for, ELLER få pengene tilbake?

 

Jeg har apsolutt ingen erfaring i dette, men jeg og klassen føler oss lurt trill rundt på grunn av dette!

 

Hva kan vi gjøre, og hvordan fremgangsmåte skal vi bruke, og vil det være dyrt og eventuelt saksøke Agderskolen hvis vi ikke finner en vanlig løsning på dette med å snakke med IKT-Ansvarlig på skolen?

 

Jeg vet om vertfall 15 personer som er rammet av dette. Men det kan godt være flere som har blitt lurt fra andre skoler innenfor samme linje som har skrevet kontrakt med Agder Skolen.

Endret av Brannfjell
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vanligvis kommer man ikke plutselig med et søksmål, jeg hadde gjort følgende

1, ta opp problemstillingen med motpart som dere har signert kontrakten med og se hva de sier rundt det dere mener er et kontraktsbrudd eller at kontrakten ikke har blitt oppfylt etter forventningene

 

2, kommer dere ikke frem til noen løsning ved pkt 1. ville jeg forsøkt forliksrådet

 

3, regner med problemet er ute av veien i løp av pkt 2. men det er alltids mulig å få saken prøvd for tingretten, men jeg ville på dette tidspunktet fått med en advokat for å bistå dere

Lenke til kommentar

Den er grei. :)Dere er vell enig i at vi bør sjekke dette opp right?

 

Edit: Vi har i dag kontaktet ansvarlig på skolen og de er positivt innstilt til å hjelpe oss. Så kansje det ikke er nødvendig og komme til å gå til forliksrådet. Vi får krysse fingrene å håpe på en løsning uten videre spesielle tiltak.

Endret av Brannfjell
Lenke til kommentar

Den er grei. :)Dere er vell enig i at vi bør sjekke dette opp right?

 

Edit: Vi har i dag kontaktet ansvarlig på skolen og de er positivt innstilt til å hjelpe oss. Så kansje det ikke er nødvendig og komme til å gå til forliksrådet. Vi får krysse fingrene å håpe på en løsning uten videre spesielle tiltak.

Forsøk å løse det på fredelig vis først. Det kan godt være at IT-ansvarlig ikke har visst om dette eller han/hun ikke kjenner til kontrakten dere har skrevet under på.

 

Uansett, vær forsiktig med trusler om søksmål, du gjør prosessen vesentlig vanskeligere med slikt.

Lenke til kommentar

@DCG

 

Jeg har på ingen måte sendt noen trusler til noen. Antar jeg har lært litt i sosiologitimene. Akkurat nu så venter vi svar fra IT-Ansvarlig. (Det var det jeg mente med "Ansvarlig på skolen"). IT-Ansvarlig er den ansvarlige på skolen innenfor IT. :p Jeg har fått videre informasjon om saksøking av personer/bedrifter i Norge. Ikke helt som amerika. Så det blir ikke en mulighet.

Endret av Brannfjell
Lenke til kommentar

Betalte dere den fulle prisen for å få de PCene? Husker når jeg begynte på vg1 elektrofag fikk vi tilbud om å velge mellom 2 pcer. En helt plain en, og en litt mer avansert. Jeg valgte den avanserte og krysset av for den, men fikk beskjed en stund senere at den bare var tilgjenglig for de som gikk på media. Det ble litt forvirring rundt dette i klassen min også, sikker på at det ikke er noe slikt som kan ha skjedd?

Lenke til kommentar

Vi fikk bare et alternativ. Og vi underskrev en kontrakt hvor PC spesifikasjonene står. Disse spesifikasjonene har vi betalt for i 3 år. Uansett om det er en billig løsning, uansett om de bare kunne skrevet det riktige grafikk korte som vi faktisk fikk, og vi ville sikkert fortsatt betalt like mye for det og godkjent det. Men poenget er at de spesifikasjonene som står på kontrakten, er ikke oppnådd. Det som står på kontrakten, som vi betaler for, er ikke det vi har fått. Etter 3 år utdannelse kan vi slutte å leie datamaskinene, og kjøpe dem in. Så datamaskinen er vår. Da benyttes også kontrakten hvor det står at vi skal ha det brae grafikk korte og ikke det vi har fått.

 

Ja, vi har betalt kravet kontrakten nevnte. Intet mindre, intet mer.

 

Det ble rotete. :p Men det er stortsett det jeg har skrevet i OP.

Endret av Brannfjell
Lenke til kommentar

Vel, siden dere og skolen har skrevet under på en kjøpsavtale med spesifikk leveransedetaljer, og leverandør (skolen i dette tilfellet) ikke har levert sin del av salget (varen), så kan dere vel kreve å få avtalen hevet og dermed få igjen pengene. Eller få tilbakebetalt differansen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...