Gå til innhold

BK: Sene sommerkvelder

Anbefalte innlegg

Har nylig fått øynene opp for foto, uten at jeg har noe særlig kunnskap(ingenting) om det... Tok noen bilder på måfå i dag og redigerte dem kjapt, vil gjerne ha skarp og hard kritikk her! Er helt ny, så ALT av kritikk er velkomment!

post-248255-0-71108700-1307312371_thumb.jpg

post-248255-0-37749600-1307312427_thumb.jpg

Begge er tatt med et grunnleggende objektiv, sånn som følger med når en kjøper kamerahus. Innstillinger husker jeg ikke...

Endret av chanchan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er to helt OK bilder du har tatt her, synes jeg :)

Du skriver at du har redigert dem kjapt. Hvordan har du redigert dem? Og bruker du manuelle eller automatiske innstillinger på kameraet?

Det første bildet har et forsåvidt fint motiv. Jeg synes føttene kunne vært litt lenger inne i bildet, slik at du akkurat får med alle tærne på venstrefoten. Asfalten er passe uskarp, men jeg ville kanskje vinklet føttene slik at fotflaten står vinkelrett på kameraet. Da får du hele foten skarp selv med stor blenderåpning. Ellers så synes jeg bildet er litt mørkt. Hvis du bruker et redigeringsprogram som kan vise histogrammet til bildet (si hvis du ikke vet hva det er), så kan du bruke det til å enkelt se om bildet er riktig eksponert (lyst nok).

Det andre bildet er også et relativt fint bilde, selv om det kanskje ikke er det skarpeste. Her burde du holde et øye med lukkertiden, dersom du ikke bruker stativ (som jeg anbefaler sterkest når man tar slike bilder). Det finnes ulike huskeregler for hvor lang lukkertid man kan tillate seg å bruke når man tar bilder håndholdt. Noen mener maksimum 1/50, andre sier 1/(2*brennvidden). Her må du bare eksperimentere og se hvor høyt du kan gå på lukkertallet før bildet blir uskarpt. Prøv og finn ut hvilken stilling du står/sitter mest stabilt med når du tar bilder.

Ellers så er det bare og ta massevis av bilder, så plukker du ut dem du liker aller best etterpå. Fordelen med digitale kameraer er jo at vi bare kan slette bildene vi ikke har lyst på uten at det koster oss noe :)

Lenke til kommentar

-snip-

Jeg bruker manuelle instillinger, og har bare endret litt på fargene i picasa - gjort bildene litt varmere, rett og slett. På det andre bildet mener jeg å huske at jeg brukte ganske lav lukkertid, men høy ISO. Har det noe å si for skarpheten i bildet?

Tusen takk for tilbakemeldingene, jeg skal ta det med meg! :)

Lenke til kommentar

Bare hyggelig, det er bare å spørre dersom du lurer på noe :)

Lav lukkertid? Mener du lang lukkertid? :p

På mange kameraer står det f.eks. lukkertid 50 sekunder på skjermen når det egentlig er 1/50 sekunder.

ISO har ikke så mye å si direkte for skarpheten, men med å øke ISO'en (hvor følsomt kameraet er for lys) så kan du bruke kortere lukkertid uten at bildet blir mørkere, som vil føre til et skarpere bilde. Til gjengjeld så får man jo mer støy i bildet jo høyere ISO man bruker, så her må man finne en balanse som man liker.

Lenke til kommentar

Hehe, du er nok langt fra den eneste som er utsødig på hånden. Mange fotografer (spesielt de profesjonelle) trener faktisk på ulike stillinger for å holde kameraet stødig. Jeg har selv drevet mye med konkurranseskyting med gevær, så jeg har en ganske grei knestående og stående stilling når jeg fotograferer, hehe.

Men hvis sylskarpe bilder er veldig viktig for deg så vil jeg anbefale å kjøpe et stativ. Da kan du bruke så lang lukkertid du bare vil, så lenge motivet ditt ikke rører på seg. Med stativ kan du også ta f.eks. slike bilder: http://image.shutterstock.com/display_pic_with_logo/314059/314059,1273968300,2/stock-photo-busy-city-night-traffic-on-long-exposure-53147299.jpg

Lenke til kommentar

Hei, velkommen til bildekritikken :new_woot:

Jeg konsentrerer meg om blomsterbildet, siden jeg syns det er mest interessant.

For å begynne; det er ikke lang lukkertid som forårsaker uskarphet her. Ei heller er det egentlig uskarpt :!: Det er fokus inni der, midt inni omtrent, men fokusplanet er utrolig tynt (smal depth of field) og det blir da mao vanskeligere å se om bildet er i fokus.

I maaaange tilfeller er smal dof noe som kan gjøre bildene veldig vakre.

Her blir det nok litt sært med det valgte fokuset.

Smalt fokus får man når man bruker stor blender (laveste f/tall på objektivet du har påkoblet). Jo mer lyssterk optikk (f.eks objektiv med benevnelsene "50mm f/1.4") -jo mindre fokusområde.

Du kan lese MYE fint om tekniske innstillinger i kameraet i tråden Guide: Blender, lukker(tid), ISO og litt til

Men jeg syns at komposisjonen her er ganske fin, fargene er fine og bildet holder en generell standard som er lovende og viser at fotografen har et naturlig øye for detaljer og fine utsnitt :thumbup:

Høy ISO gir mindre skarphet, nyere kamera er bedre på å bevare detaljer enn bare et par år gamle (pga sensor-utviklingen) men det er uansett ikke til å komme unna at de reneste og skarpeste bildene tar man på base ISO for kameraet (oftest ISO 100-200).

Det vil ikke stå "50 sekunder" men menes 1/50 sekunder. Det vil stå " bak tallet som angir sekunder, bare prøv å rulle på stillehjulet (-ene) på ditt kamera i lukkerprioritert modus (Tv på Pentax, usikker hos andre produsenter men tror det er standardiserte forkortelser) og du vil se at det vil da stå 1/50-> ... 30"

På de typen bilder du her har vil jeg ikke si at stativ er det første du trenger, heller litt tid til å leke deg med et herlig verktøy (herregud DET kunne feiltolkes!) og se progresjonen etterhvert som du tar bilder, poster her og der på bildekritikker :new_woot: :new_woot:

Lykke til videre!

Lenke til kommentar

Det er fokus inni der, midt inni omtrent, men fokusplanet er utrolig tynt

Jeg blir flau over at jeg overså de bladene som var i fokus! Beklager, min feil :p

På de typen bilder du her har vil jeg ikke si at stativ er det første du trenger

Akkurat det mener ikke jeg heller at man trenger, men hvis man stiller høye krav til skarphet så burde man vurdere det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...