Gå til innhold

Ny spill PC, ca 15000, i5 [løst]

Anbefalte innlegg

Takk Oddsock, var støynivået jeg så på og imellom de to, bryr meg ikke så veldig mye om at 6990 er kanskje et par prosent bedre om det bråker tre ganger så mye. Men om drivere for å utnytte de to GPU'ene er ett problem (og jeg vet at bare halvparten av VRAM'en er tilgjengelig for hver enkelt GPU så der er det ikke mye å få heller) så vurderer jeg heller GTX 580.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I tilfelle det ble oversett i kjappe postinga som skjedde plutselig;

Kan jeg forresten gå ned strømforsyningen til Seasonic 760 Gold istedet om jeg ikke skal kjøre SLI? Så at selv GTX 590 anbefales med bare en 650W strømforsyning (av produsenten, dvs).

Lenke til kommentar

GTX 590 har samme svakheter som alle andre SLI- og CFX-oppsett: drivere, strømforbruk, microstutter og støy.

Et GTX 580 vil jeg tørre å påstå er mer framtidsrettet enn et GTX 590, rent fordi ethvert SLI-oppsett er voldsomt avhengig av oppdaterte drivere for å fungere bra.

Er ikke Nvidia ganske flinke på å sørge for oppdaterte og optimaliserte drivere, da?

Endret av oddsock
Lenke til kommentar

Søkte på drivere hos Nvidia og GTX 590 er støttet på akkurat samme viset som alle andre 5-serie kort. Forrige driveren var ute 1. juni.

http://www.nvidia.com/object/winxp-275.33-whql-driver.html

Jeg har hatt et GTX 460-SLI oppsett det siste halvåret før jeg gikk over til et HD 6950 for noen uker siden. Spillbarheten har gått så mye opp at det er vanvittig, jeg får ikke input-lag i UE3-spill lenger, jeg opplever ingen hakking på 45fps eller 40fps heller. Kort sagt føler jeg meg lurt av anmeldelsene som ikke nevnte noe om hvor uspillbart et SLI- eller CFX-oppsett er.

Nvidia har vært altfor trege med nye drivere i min mening, ikke bare på SLI-fronten, men enkelte spill har vært uspillelige uten SLI aktivert. De har kommet med drivere omtrent hver tredje måned.

SLI på et kort vil ha akkurat like mye problemer som SLI på to kort med en GPU per kort. En annen ulempe med GTX 590 er at du kan ikke overklokke det, uansett om du har driftstemperaturer på -20°C eller 70°C, GTX 590 er ikke laget for å kunne overklokkes 5% engang uten å klage.

Kjøp GTX 580 nå, og oppgrader når du trenger det. De få spillene du ikke kan spille på et GTX 580 kan du heller ikke spille på GTX 590.

Lenke til kommentar

Kan jeg forresten gå ned strømforsyningen til Seasonic 760 Gold istedet om jeg ikke skal kjøre SLI? Så at selv GTX 590 anbefales med bare en 650W strømforsyning (av produsenten, dvs).

GTX 580 med 760 W PSU skal gå helt fint, men da utelukker du muligheten til å oppgradere til GTX 580 SLI, hvis du fortsatt vurderer det (noe jeg som sagt ikke vil anbefale). GTX 590 på 650 W høres ut som en særdeles dårlig idé. Fin oversikt over strømforbruk her. Det som vises der er strømforbruk for hele systemet (ikke bare grafikkortet). Husk derfor at strømforbuket vil avvike noe avh. av hvilke komponenter du har ellers. Uansett: PSU er ikke komponenten du skal spare penger på. Da jeg bygde min første PC (tre år siden), kjøpte jeg Corsair HX1000 (1000 W) vel vitende om at jeg sikkert kunne klart meg med en mye svakere en. Nå er jeg veldig glad for at jeg gjorde det, siden jeg ikke trenger å kjøpe ny PSU til det nye systemet mitt (med GTX 590). Hadde jeg f.eks. spart noen hundrelapper for tre år siden ved å kjøpe en PSU på 600 W eller noe slikt, måtte jeg ha kjøpt meg en ny og dyr strømforsyning nå til 1500-2000 kr.

For øvrig kom jeg på en video jeg så med mange gode tips ang. hva man bør tenke på når man kjøper ny PC. Bruk 10 min på å se gjennom denne:

Lenke til kommentar

Jeg har hatt et GTX 460-SLI oppsett det siste halvåret før jeg gikk over til et HD 6950 for noen uker siden. Spillbarheten har gått så mye opp at det er vanvittig, jeg får ikke input-lag i UE3-spill lenger, jeg opplever ingen hakking på 45fps eller 40fps heller. Kort sagt føler jeg meg lurt av anmeldelsene som ikke nevnte noe om hvor uspillbart et SLI- eller CFX-oppsett er.

Nvidia har vært altfor trege med nye drivere i min mening, ikke bare på SLI-fronten, men enkelte spill har vært uspillelige uten SLI aktivert. De har kommet med drivere omtrent hver tredje måned.

Jeg har ikke hatt SLI/CFX før, så jeg håper det ikke er så ille som du påstår. Jeg har hørt om problemene du nevner, men har aldri fått inntrykk av at det er noe man trenger å bekymre seg nevneverdig for. Vel, jeg får vel svar på det på det i løpet av neste uke. Skal sette sammen herligheten da. Mangler noen komponenter ennå.

Lenke til kommentar

arni90; Takk for hjelpen, har som sagt på begynnelsen av tråden nesten null kunnskap annen en det jeg leser på tester osv, og hadde ingen aning om disse problemene før. Trur jeg kan klare meg med en enkel-GPU da, og istedet oppdatere om et par år til neste store enkel-GPU. Leste tråden din om skjermkort og anbefalingen for bruk av de 7500 kronene over 5 år, men det vil kompliseres i mitt tilfelle siden jeg trenger andre til å gjøre oppgraderingene for meg (ett ord: butterfingers), noe som vil legge på 1000 kr ekstra pluss null PC i et par dager for hver gang det skal oppgraderes. Vil derfor trekke det lengre ut og gå for GTX 580 så jeg har litt mindre sannsynlighet for å måtte oppgradere før om to år, forhåpentligvis.

oddsock; siden SLI/CFX er av bordet nå som alternativ og fremtidige enkel-GPUer sannsynlig vis aldri vil trekke veldig mye mer strøm enn det oppsettet jeg får nå (eller ihvertfall ikke mer enn Radeon 6990, som denne strømforsyningen og bør klare) tror jeg at jeg klarer meg med en Seasonic 760 Gold, da har jeg mer enn nok for det nåværende oppsettet og de fleste framtidige. Takk for video tipset også, holder på å se igjennom NCIX videoene nå. :)

Lenke til kommentar

Okay, nytt tema innenfor PC'en, og tror det skal være siste før jeg er klar til å bestille (vel så snart skattepengene kommer ihvertfall!); SSD.

Jeg ser på en OCZ Vertex 3 240 GB SSD til maskinen min, men lurte på om noen vet hva Vertex 3 MAX er? Hva er forskjellen på den og en vanlig versjon, og er det verdt 800 kr for samme størrelse?

Lenke til kommentar

Da var PCen bestilt, dette er hva jeg endte opp med;

Montering og testing av PC, 3 års Garanti

Fractal Design Define R3 Black Pearl kabinett

Seasonic Strømforsyning X-850 Gold (endte opp med å følge forum anbefalingene på denne)

Asus P8P67 PRO B3 P67 Hovedhort (z68 var utsolgt og ikke forventet inn på et par uker, og jeg fannt ut at ekstra tingene til z68 ville sannsynlig vis ikke bli brukt mye)

Intel Core i5 2500K prosessor

Corsair XMS3 1600 MHz DDR3 8 GB RAM (forrige stasjonære PCen min hadde 8 MB, var nesten maks da ;))

OCZ 240 GB Vertex 3 SSD (med denne vil jeg kunne ha spillene mine på SSD'en og)

Samsung 1 TB HDD, 7200 RPM, S-ATA 2, 32 MB cache (skulle ha to av denne orginalt, men fannt ut at en vil holde om jeg partisjonerer den opp i to 500 GB stykker siden jeg har 240 GB SSD)

ASUS GeForce GTX 580 1536 MB Phys X "Direct CU II" (bestemte meg for en stille og kraftig single-GPU, og vil ikke gå SLI etter Arni90's anbefalinger)

Samsung SH-B123/RSBP Blue-Ray Spiller (spiller og skriver CD+DVD og, på 48x CD, 24x DVD og 12x BD)

Microsoft Windows 7 Home Premium Norsk, OEM,64bit DVD m/SP1

Corepad® C1 Medium Premium cloth mouse pad

Logitech Trådløs Gaming Mouse G700 USB, trådløs, oppladbar, laser

Logitech Wireless Keyboard K350 KB Layout Pan-Nordic, Wireless Keyboard (fannt ut at jeg ikke hadde råd til DiNivoen)

Creative Inspire T6160 5.1 høyttalersystem (5x6W surround og 1x20W, trenger ikke mer)

Logitech Attack 3 Joystick (spent på om denne vil rekke med ledningen, men er bare 200 spenn bortkastet isåfall og kan gi til kompis om ikke)

Totalpris med frakt 17 694,81 kr. (700 Kr i frakt imot Komplett's 150 kr, au! Men ble fortsatt billigere overall på Netshop)

Takk for all hjelpen alle sammen, spesielt arni90. Jeg kan poste igjen her når jeg har mottatt og testet PCen om first impressions. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...