Sacremas Skrevet 18. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2011 Heh, duh... var prisen jeg så på mest, ville gå etter 650W med litt å gå på for fremtidige oppgraderinger. Men om Chieftec ikke er et godt valg tar jeg en annen. Hvilken av de følgende bør jeg gå for, Corsair? Antec High Current Gamer 900W Antec High Current Pro 1200W Corsair strømforsyning, HX1000W Corsair strømforsyning, HX850W Corsair strømforsyning, TX750W Fractal Design Newton R2 1000W PSU Seasonic S12-II 520 BRONZE Seasonic strømforsyning X-760 GOLD Seasonic strømforsyning X-850 GOLD Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 18. juni 2011 Del Skrevet 18. juni 2011 Corsair HX serien eller AX serien eller seasonic serien Helt opp til deg selv å lomme boka å fremtidig bruk Lenke til kommentar
Sacremas Skrevet 18. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2011 (endret) Corsair HX koster 100-600 kr mer enn Fractal Design 1000W'en, Seasonic over 520 koster 154-600 kr mer enn den og, så da trur jeg at jeg tar Fractal Design 1000W'en så lenge den ikke er dårlig, siden jeg tar Fractal Design kabinett og. Da bør jeg ha plenty av PSU til fremtidige oppgraderinger, og etter hva jeg forstår av guider så bør den bråke mindre og vare lengre enn en 650W på full guffe... eller tar jeg veldig feil der? Endret 18. juni 2011 av Sacremas Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 18. juni 2011 Del Skrevet 18. juni 2011 Tenker bare på at det er viktigere med kvalitet, siden det er PSUen som holder lengst i et bygg som regel å flere bygg kanskje, å da er det kjekt med 7års garanti. Å Corsair sin 750Wer har dem klart å dra hele 900W ut av Men for all del, fractal design PSUen er ikke noe dårlig valg det Lenke til kommentar
Sacremas Skrevet 18. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2011 Veldig gode poeng, takk. I Hardware's anbefaling av strømforsyninger ligger Newton'en under 'kraftpakker', med følgende kritikk; "Alternativt kan du gå litt ned på effektstigen og samtidig halvere prisen. Fractal Design Newton R2 1000W bærer også god kvalitet, riktig nok ikke på samme nivå som AX1200W, men den er fortsatt meget god." Men Corsair sine er definitivt på toppen av de som er anbefalt, så det er noe å vurdere. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 18. juni 2011 Del Skrevet 18. juni 2011 Seasonic-PSUer går og går og går. De er laget for å kjøre på 100% last i flere tiår... Lenke til kommentar
Sacremas Skrevet 18. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2011 Hadde jeg trengt Seasonic 850 da om jeg om ett eller to års tid skulle legge til ett til GTX 580 kort? Hadde isåfall kostet 600 kr mer enn Fractal Design 1000W Newton. Hvilken av dem vil være mest stillegående? Tenkte siden det er Fractal Design som har R3 kabinettet som er så stille ville deres strømforsyning kanskje passe best til det? Lenke til kommentar
odds0ck Skrevet 18. juni 2011 Del Skrevet 18. juni 2011 Hadde jeg trengt Seasonic 850 da om jeg om ett eller to års tid skulle legge til ett til GTX 580 kort? Hadde isåfall kostet 600 kr mer enn Fractal Design 1000W Newton. Hvilken av dem vil være mest stillegående? Tenkte siden det er Fractal Design som har R3 kabinettet som er så stille ville deres strømforsyning kanskje passe best til det? Enig med tidligere kommentarer ang. strømforsyning. Kjøp kvalitet, så kan du bruke den om igjen neste gang du bygger maskin, og sikkert neste gang etter det også. Jeg har dog ikke oversikt over hva som er det beste av strømforsyninger akkurat nå. Når det gjelder grafikkort og SLI: I stedet for å kjøpe et GTX 580 nå, og så et til om et års tid, ville jeg heller kjøpt et GTX 590 nå med en gang. Det gir deg ikke like god ytelse som 2 stk GTX580 i SLI, men ikke fryktelig langt unna (ca 10% svakere, avh. av spill). Det vil lage mindre støy, og det vil koste deg langt mindre alt i alt. Etter min erfaring er det ikke mye prisfall å snakke om på eldre generasjoner av GeForce-kort. Jeg hadde lenge planer om å supplere min PC med et ekstra GTX 260 til SLI. Gikk bare og venta på at prisene skulle gå ned. De gikk ned med et par hundrelapper, og så opp igjen. De koster nå rundt det samme som da jeg kjøpte det første for snart tre år siden. Jeg vil tro du må regne med å betale ca det samme for et GTX 580 om et år som du må nå, med mindre du finner et brukt et. Sammenlikning av ytelse med GTX 580 SLI vs. GTX 590: http://3dvision-blog.com/geforce-gtx-590-vs-2x-gtx-580-sli-in-plain-3d-and-stereo-3d-mode/ Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 18. juni 2011 Del Skrevet 18. juni 2011 (endret) Seasonic-PSUen vil være den mest stillegående, no contest. Du bør ha 850W for å kjøre GTX 580 SLI ja. Det du betaler ekstra får du tilbake i støynivå, mindre sjanse for coilwhine, muligens bedre overklokking, bedre levetid på komponenter, bedre stabilitet under overklokking, mindre sjanse for at datamaskinen går føyken ved lydnedslag... Jeg kommer ikke på noe mer, men det burde jo minst være én grunn her for å kjøpe en strømforsyning av høyere kvalitet kontra en av lavere kvalitet. EDIT: Å gå SLI fra dag 1 har jeg sagt flere ganger er idioti. Bedre å kjøpe GTX 580 nå, og oppgradere når du trenger mer ytelse enn å kjøpe ytelse du ikke trenger nå og ikke kunne oppgradere senere. HD 6970 og GTX 570 gir forresten langt mer ytelse for penga enn GTX 580. Endret 18. juni 2011 av arni90 Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 18. juni 2011 Del Skrevet 18. juni 2011 Har du pengene så går du for seasonic psuen på 850W Lenke til kommentar
odds0ck Skrevet 18. juni 2011 Del Skrevet 18. juni 2011 (endret) Å gå SLI fra dag 1 har jeg sagt flere ganger er idioti. Bedre å kjøpe GTX 580 nå, og oppgradere når du trenger mer ytelse enn å kjøpe ytelse du ikke trenger nå og ikke kunne oppgradere senere. HD 6970 og GTX 570 gir forresten langt mer ytelse for penga enn GTX 580. Hva er det som er idiotisk med SLI fra dag 1?. Du sparer nesten ingenting på å vente et år med å kjøpe kort nummer 2, framfor å kjøpe det nå og nyte godt av den fulle ytelsen fra dag 1. Hvis du er bestemt på at du skal oppgradere til SLI, så burde det være ganske åpenbart at det er bedre å kjøre SLI med en gang (forutsatt at du har alle pengene nå, naturligvis). Men helt konkret: Kjøpe et GTX 580 nå for 3500 kr + et GTX 580 om et år for kanskje 3000 kr eller to stk GTX 580 nå for 7000 kr. Mitt valg: Ingen av de alternativene. Kjøp enten GTX 590 eller 2 stk GTX 570 nå for ca 5000 og få ytelse bortimot det du får med 2 stk GTX 580 i SLI. To stk GTX 270 i SLI vil faktisk være bittelitt raskere enn ett GTX 590, men strømforbruk og temperaturer vil være høyere. Se f.eks. her. Så må man selvsagt spørre seg om man trenger så mye ytelse. Hvis man er usikker på om man trenger SLI eller ikke, kan man selvsagt starte med ett kort, og så oppgradere senere hvis man synes det går trått. Hvis du derimot er sikker på at du skal oppgradere til SLI på et eller annet tidspunkt, er det bare å gjøre det med en gang. Det er minimalt å spare på å vente. (PS. Følgende er ikke relevant for trådstarters tilfelle, men hvis man har tenkt å kjøre Nvidia Surround, er man nødt til å ha kjøre SLI (eller et GTX 590). Så der er enda en grunn til å kjøre SLI fra dag 1.) Endret 18. juni 2011 av oddsock Lenke til kommentar
Sacremas Skrevet 18. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2011 Takk for hjelpen, da blir det Seasonic X-850 Gold. Tilbake til skjermkort, tror fortsatt at jeg holder på (en, ikke SLI) GTX 580 for nå, og så oppgradere til en til når det begynner å gå dårligere, eller bytte ut med en helt ny GPU om en to års tid. Siden jeg ikke vil prøve å oppgradere selv må jeg få noen andre til å gjøre det, dette vil koste en 1000 kr ekstra i arbeidspenger fort og kan godt hende at jeg blir uten PC da i et par dager til en uke. Vil derfor helst gå for så kraftig skjermkort som mulig nå så jeg ikke trenger å oppgradere på en stund. Vurderer å skifte til en GTX 590 istedet derfor, for å få så mye ytelse som mulig så lenge som mulig, og en dobbel GPU med 3 gig minne burde da holde lenge. Åpenbart er 6990 da et bedre valg, men forstår det sånn at støynivået mellom de to er veldig forskjellig, og er ute etter en et kort som kan yte så mye som mulig med minst mulig støy. Vil en dobbel GPU ha samme problemene til to vanlige kort, eller vil den jobbe litt bedre? Er klar over at to GTX 580 hadde ytet bedre, men i tillegg til andre problemer med SLI/CFX så vil den støye mer og. Seasonic 850 og Asus GTX 590, 8GB CL9 1600Mhz RAM, og to Samsung 1TB HDDer samt OCZ Vertex 3 120GB SSD blir da 15.492, det er akkurat på grensen av hva jeg har råd til, må stramme inn budsjettet ellers men da burde jeg få en brukbar PC som kan vare en stund... Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 18. juni 2011 Del Skrevet 18. juni 2011 GTX 590 har samme svakheter som alle andre SLI- og CFX-oppsett: drivere, strømforbruk, microstutter og støy. Et GTX 580 vil jeg tørre å påstå er mer framtidsrettet enn et GTX 590, rent fordi ethvert SLI-oppsett er voldsomt avhengig av oppdaterte drivere for å fungere bra. Videre så har GTX 590 et design som kutter hjørnene litt for nært til at jeg kan anbefale det. Mest med tanke på strømreguleringen som er altfor svak for langvarig hard bruk. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 18. juni 2011 Del Skrevet 18. juni 2011 Å gå SLI fra dag 1 har jeg sagt flere ganger er idioti. Bedre å kjøpe GTX 580 nå, og oppgradere når du trenger mer ytelse enn å kjøpe ytelse du ikke trenger nå og ikke kunne oppgradere senere. HD 6970 og GTX 570 gir forresten langt mer ytelse for penga enn GTX 580. Hva er det som er idiotisk med SLI fra dag 1?. Du sparer nesten ingenting på å vente et år med å kjøpe kort nummer 2, framfor å kjøpe det nå og nyte godt av den fulle ytelsen fra dag 1. Hvis du er bestemt på at du skal oppgradere til SLI, så burde det være ganske åpenbart at det er bedre å kjøre SLI med en gang (forutsatt at du har alle pengene nå, naturligvis). Men helt konkret: Kjøpe et GTX 580 nå for 3500 kr + et GTX 580 om et år for kanskje 3000 kr eller to stk GTX 580 nå for 7000 kr. Mitt valg: Ingen av de alternativene. Kjøp enten GTX 590 eller 2 stk GTX 570 nå for ca 5000 og få ytelse bortimot det du får med 2 stk GTX 580 i SLI. To stk GTX 270 i SLI vil faktisk være bittelitt raskere enn ett GTX 590, men strømforbruk og temperaturer vil være høyere. Se f.eks. her. Så må man selvsagt spørre seg om man trenger så mye ytelse. Hvis man er usikker på om man trenger SLI eller ikke, kan man selvsagt starte med ett kort, og så oppgradere senere hvis man synes det går trått. Hvis du derimot er sikker på at du skal oppgradere til SLI på et eller annet tidspunkt, er det bare å gjøre det med en gang. Det er minimalt å spare på å vente. (PS. Følgende er ikke relevant for trådstarters tilfelle, men hvis man har tenkt å kjøre Nvidia Surround, er man nødt til å ha kjøre SLI (eller et GTX 590). Så der er enda en grunn til å kjøre SLI fra dag 1.) Jeg mener det mest for oppsett som ikke allerede er av cutting-edge. GTX 560 Ti er et high-end kort, mens GTX 570 og HD 6970 vil jeg kalle cutting-edge. Med mindre du har et cutting-edge grafikkort er det veldig få argumenter for å kjøpe enda et kort og få god ytelse på papiret, men dårligere i praksis. Det er veldig mange her på forumet som forestiller seg at to 6870 i Crossfire eller to GTX 560 vil gi deg en bedre opplevelse enn et GTX 570 eller HD 6970. Slik er det ikke, og jeg prøver hele tiden å understreke dette på best mulig vis. Lenke til kommentar
Sacremas Skrevet 18. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2011 Langvarig hard bruk ja, kan godt sitte 12+ timer i strekk når jeg først setter meg foran PCen så da bør jeg kanskje sørge for å ha en som vil holde ut sammen med meg. Hmm, da er jeg tilbake på GTX 580 igjen, om den er det beste som jeg kan kjøpe uten å kjøpe dobbel GPU i form av enten 590 eller to kort. 13.892 kr isåfall. Har fortsatt råd til litt ekstra om det er anbefalinger for ting å oppgradere, om det er bedre alternativ til å legge dem på sparekonto til neste gang. Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 18. juni 2011 Del Skrevet 18. juni 2011 Hvordan ser oppsettet ut til nå ? Kan du liste det opp ? Lenke til kommentar
Sacremas Skrevet 18. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2011 Kan jeg forresten gå ned strømforsyningen til Seasonic 760 Gold istedet om jeg ikke skal kjøre SLI? Så at selv GTX 590 anbefales med bare en 650W strømforsyning (av produsenten, dvs). Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 18. juni 2011 Del Skrevet 18. juni 2011 Bruk dem på noe annet eller gå HD 6970 CrossfireX Det er lite vits i å kjøpe grafikkytelse 99.9% av spill ikke har bruk for. Angående ytelsen til MultiGPU-oppsett og langvarighet: GTX 570 SLI vil bli VRAM-begrenset før du blir regnekraftbegrenset Lenke til kommentar
Sacremas Skrevet 18. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2011 Fractal Design Define R3 Black Pearl Seasonic strømforsyning X-850 GOLD ASUS P8Z68-V PRO, Socket-1155 Intel Core i5 2500K Quad Prosessor Corsair XMS3 1600MHz DDR3, 8GB, CL9 OCZ 120 GB SSD 2,5" Vertex 3 Samsung 1 TB 7200RPM S-ATA2 32MB Samsung 1 TB 7200RPM S-ATA2 32MB ASUS GeForce GTX 580 1536MB PhysX Samsung SH-B123L/RSBP Blu-Ray spiller Microsoft Windows 7 Home Premium Lenke til kommentar
odds0ck Skrevet 18. juni 2011 Del Skrevet 18. juni 2011 Vurderer å skifte til en GTX 590 istedet derfor, for å få så mye ytelse som mulig så lenge som mulig, og en dobbel GPU med 3 gig minne burde da holde lenge. Åpenbart er 6990 da et bedre valg, men forstår det sånn at støynivået mellom de to er veldig forskjellig, og er ute etter en et kort som kan yte så mye som mulig med minst mulig støy. Vil en dobbel GPU ha samme problemene til to vanlige kort, eller vil den jobbe litt bedre? Er klar over at to GTX 580 hadde ytet bedre, men i tillegg til andre problemer med SLI/CFX så vil den støye mer og. Så vidt jeg vet, vil SLI-problematikken være relevant også for dobbel-GPU. Spill som ikke klarer å utnytte SLI, vil bare greie å utnytte den ene GPU-kjernen på f.eks. GTX 590-kortet. Noen som vet hvor stort dette problemet egentlig er? Er det mange spill som ikke utnytter SLI? Ser forresten ikke hvorfor 6990 skal være et åpenbart bedre valg. Hvilket av de to som vinner på ytelse varierer fra spill til spill, men GTX 590 vinner på alle andre punkter: lavere støynivå, lavere temperaturer, lavere strømforbruk, mindre fysisk størrelse. Særlig støynivå er viktig for min del. Sitat fra test av GTX 590 på på overclockerclub.com: NVIDIA has earned the right to say it has a quiet running card when you compare the cooling solution used on this card versus its competitor, the HD 6990. The fan noise is audible when you manually control the fan, but like the GTX 580, NVIDIA has delivered a solution that does not sound like a vacuum cleaner. At idle and driver-controlled, the fan is inaudible in a chassis with normal background noise. This is in stark contrast to AMD's blower-style fan that is so brutally loud when ramped up to 100%, the dogs leave the vicinity. Du må dog passe på å ha god luftflyt i kabinettet, siden GTX 590 slipper ut noe varm luft inni kabinettet. Dette burde ikke være noe problem med kabinettet du har valgt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå