jesus124 Skrevet 5. juni 2011 Del Skrevet 5. juni 2011 Lærte i fysikken at elektrisitet aldri forsvinner i noe, det bare går rundt og rundt. Altså elektronene går rundt og rundt. Hva er det jeg betaler for det, hva er det for eks. som er i en batteri? Og hva er det som går inn i batterien når jeg lader den? Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 6. juni 2011 Del Skrevet 6. juni 2011 Det er 2 beholdere i ett batteri, en der ene er full og den andre er tom. Når batteriet er utbrukt er beholderne like store fordi elektronene har beveget seg fra den fulle beholderen til den tomme. Se på det som en vannmølle, elektrisiteten er det som driver møllen rundt. Lenke til kommentar
baBuShKa Skrevet 6. juni 2011 Del Skrevet 6. juni 2011 Hvis du tenker deg et timeglass.. Snur du det, er det helt fult og vil sakte tømme seg, mens den andre delen blir fylt opp. Ved lading skyver du disse opp igjen for å gjennbruke glasset. Lenke til kommentar
delfin Skrevet 6. juni 2011 Del Skrevet 6. juni 2011 Det er for enkelt å si at det elektrisitet aldri forsvinner... elektronene i seg selv forsvinner ikke, men potensialet forsvinner. Spenning (elektrisitet) er dette potensialet. Du får se her om du vil forstå hvordan det virker, jeg orker ikke å forklare kjemien i en galvanisk celle http://www.howstuffworks.com/battery.htm Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 12. juni 2011 Del Skrevet 12. juni 2011 Lærte i fysikken at elektrisitet aldri forsvinner i noe, det bare går rundt og rundt. Altså elektronene går rundt og rundt. Hva er det jeg betaler for det, hva er det for eks. som er i en batteri? Og hva er det som går inn i batterien når jeg lader den? Du betaler ikke for elektronene. Du betaler for kraften som kreves for å få elektronene til å gå frem og tilbake. (Vekselstrømmen i kontakten din går frem og tilbake, likespenning i batteriet går bare éne veien til det er tomt for elektroner i kilden) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå