Reprieval Skrevet 5. juni 2011 Del Skrevet 5. juni 2011 Hei! Jeg har norsk tentamen på onsdag, og tema er valg og framtid. Tenkte å prøve meg fram litt, og skrive en artikkel på forhånd. Noen som vet hva jeg kan skrive om under tema 'valg og framtid' ? Lenke til kommentar
Zeorsd Skrevet 5. juni 2011 Del Skrevet 5. juni 2011 Med valg og fremtid antar jeg det er snakk om valg som i livsvalg og ikke politisk valg. Du kan jo åpenbart skrive om de mulighetene man/du har, fordeler og ulemper ved de forskjellige valgene, dette regner jeg med er ganske åpenbart. Mer i dybden kan du skrive om hva som får noen til å ta de valgene de tar, og hvorfor de ender opp som de gjør. Kanskje vet du om noen kjente personer som tok spesielle valg? Du kan også skrive om hva som påvirker. Bakgrunn, miljø, venner, evner osv. Lenke til kommentar
Gaarulf Skrevet 5. juni 2011 Del Skrevet 5. juni 2011 Regner med at du får en oppgave om utdanning / jobb i alle fall. Hvorfor skal du velge <X> utdanning, hva vil det gjøre for deg i fremtiden f.eks. Evt så får du noen litt større oppgaver som handler om mer seriøse temaer. Hva slags valg har vi i fremtiden for å redusere skadene og effektene av global oppvarming, kriminalitet, innvandring, kulturforandringer etc. Bare pass på å ikke bli for personlig og fremhevende med egne kritiske meninger. Om du f.eks skal skrive om global oppvarming men er en svoren skeptiker på det området så anbefales det ikke å bruke hele teksten på å si hvorfor det er feil. Læreren din kjenner deg kanskje nok til å se forbi det, men til en eventuell eksamen så er det ikke sikkert at sensor tar det like greit. Lenke til kommentar
Zeorsd Skrevet 5. juni 2011 Del Skrevet 5. juni 2011 Bare pass på å ikke bli for personlig og fremhevende med egne kritiske meninger. Om du f.eks skal skrive om global oppvarming men er en svoren skeptiker på det området så anbefales det ikke å bruke hele teksten på å si hvorfor det er feil. Læreren din kjenner deg kanskje nok til å se forbi det, men til en eventuell eksamen så er det ikke sikkert at sensor tar det like greit. Godt poeng, en god taktikk å huske å få med med mer enn en synsvinkel. Komme med mulige motargumenter mot dine egne. Lenke til kommentar
Reprieval Skrevet 5. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2011 Jeg går i 9. klasse, så noe sensor og eksamen er det ikke enda Vet ikke så mye om det du nevner, Gaarulf. global oppvarming, kriminalitet, innvandring, kulturforandringer etc. Lurer på om jeg skal skrive om litt mer personlige valg som på skolen, eller på verdensbasis. Det er jo også ganske interessant å se hvor fort det teknologiske har utviklet seg. Bare se hva som har skjedd siden 2000. Og hva vil skje de neste 10 årene? Man bruker jo til og med roboter som går inn i hjernen og utfører operasjoner nå. Ganske sykt Lenke til kommentar
Gaarulf Skrevet 5. juni 2011 Del Skrevet 5. juni 2011 Ah, om det er snakk om ungdomsskolen så tror jeg nok det kommer til å bli en oppgave om linjevalg på videregående. Eller om utdanningen videre generelt. Men har egentlig ikke peiling på hva slags type oppgaver dere får på ungdomsskolen, men det beste tipset mitt er å reflektere en del i teksten. Skriv fra begge synspunkter og kom til en konklusjon (trenger egentlig ikke noen særlig konklusjon heller). Bare det å vise at du kan å reflektere kan vippe deg en karakter opp... Men en oppgave kan vel også gå på personlige valg, f.eks hvorfor noen velger å bruke fritiden sin på å hjelpe andre i forskjellige settinger. Frelsesarmeen, nattravnene, generell dugnad og annet frivillighetsarbeid. Lenke til kommentar
Reprieval Skrevet 6. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2011 Så jeg valgte å skrive om sosiale nettverk. Noen som kan gi meg litt informasjon? Lenke til kommentar
Zeorsd Skrevet 7. juni 2011 Del Skrevet 7. juni 2011 Så jeg valgte å skrive om sosiale nettverk. Noen som kan gi meg litt informasjon? Vær mer spesifik på hva du vil ha info om... Lenke til kommentar
Araho Skrevet 7. juni 2011 Del Skrevet 7. juni 2011 Sosiale nettverk som Facebook, Twitter osv? Da kan du jo drøfte hvor smart det er å legge ut diverse "moro"-bilder, statusoppdateringer som sier "spiste middag. natt nå". osv? PS. Norsktentamen skrives i ett ord, eventuelt "Tentamen i norsk". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå