Gå til innhold

Tips til Interrail på Balkan

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg og en kompis har tenkt til å bruke tre uker denne sommeren til å reise rundt på Balkan-halvøya, og det er selvfølgelig en del jeg lurer på. Generelle råd og tips, blant annet. Jeg vet at det er ekstremt mye historie i området, da landene har vært involvert i flere store kriger, og at Romerriket hadde mange store byer der på sin tid, og man også har Alexander den store som kom fra området. Men nå er det jo slik at vi bare har tre uker til rådighet, og man ikke får sett absolutt alt. Så hva kan dere foreslå til noen som vil ha en mest mulig variert og spennende tur, med både storbyer, kultur, historie, strandbyer, naturopplevelser og festing?

Et annet spørsmål vi har stilt oss, er om det lønner seg å kjøpe interrail-pass eller om det er best å kjøpe en og en billett da vi er der nede. I fjor, da jeg var på interrail i vest- og mellom-europa, følte jeg at vi ikke sparte så mye, og at det da med øst-europeiske priser på normale billetter, kanskje ikke lønner seg med et pass.

Sånn som vi ser det nå, tenker vi at vi starter i Budapest og ender i Istanbul.

Svar mottas med takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Reiste Köln - Istanbul tidligere i år, med mye svingom rundt på Balkan. Merk at den anbefalte togruten til Istanbul er gjennom Romania, Serbiske tog er ikke det ypperste man kan oppdrive – men vil man gjennom Balkan ... Husker ikke helt hva jeg endte opp med å betale for alle billettene, men tror ikke interrailpass hadde lønt seg. På enkelte strekk er returbilletter billigere enn enkeltbilletter (gjelder spesielt Ungarn).

Sarajevo må dere innom, på veien dit er det verdt å stoppe i Pécs. Mostar? Skulle mene det. Både Beograd og Sofia er byer man kan bruke lang tid i – men kom for all del frem til Istanbul tidlig nok til at dere har litt tid også der. Skulle gjerne hatt mer tid til å gå i fjellene i Bulgaria, men det får bli på en annen tur. Ville prioritert natur i Bulgaria og festing i Beograd for å matche målet med turen.

Siden du er inne på det historiske, et par bilder:

5557583227_9439fdc8ac.jpg

Fra romersk nekropolis, Pécs.

5558139874_6530420537.jpg

Kirke/moské, sånn litt avhengig av hvem som styrer dette århundret. Igjen Pécs.

5571954798_17e92e349a.jpg

Sønderskutt bygning i Sarajevo. Gavrilo Princips ugjerning fant sted på samme side av fortauet bildet er tatt, noen meter til venstre.

Finnes noen flere bilder på flickr, klikk på bilder eller følg link i signatur.

Lenke til kommentar

Et av hovedmålene for turen er jo å se Istanbul, så jeg tenker, og håper at vi får minst tre til fem dager der. Har hørt utrolig mye fint om den byen, den er jo et stort knutepunkt nå, samt et historisk knutepunkt. Beograd er ganske selvskreven som reisemål ettersom hva jeg har hørt om utelivet der. Skal sjekke ut Pecs, høres interessant ut.

Hvilke togruter tok du i Serbia, og hvor lang tid tok de sånn omtrent? Har nemlig skjønt det slik at det er store forskjeller på togene der. Merket det også i fjor. En avstand tok lengre tid i Polen enn det den gjorde i Frankrike for å si det sånn. Tar togturene mer enn ti timer, synes jeg det er litt avskrekkende, hvis man ikke kommer alt for langt på de timene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...