Gå til innhold

Spørsmål rundt spesialjeger


Anbefalte innlegg

jeg har lest alt som står på falskjermjeger.no flere ganger og vet det at å jobbe som spesialjeger er ekstremt (fysisk) og utfordrende å du får godt betalt men det kommer an på hvor mye feltoppdrag du tar på deg, jeg vet at dette er noe for meg.

 

1) jeg lurer lit på når jeg skal søke til FSK/HJK er det noe fordel med gode karakterer fra vanlig skole videregående osv.

 

2) er det sant at du kan tjene alt fra 500,000 - 1,000,000 i året? hvordan blir det med 7.års kontrakta da? på hjemmesida deres står det at du kan skrive under på ei 7. års kontrakt å da vil du oppbygge deg en bonus på 3,5 månedslønn hvert år, men penga for du ikke før du har fullført kontrakta å jobbe i 7 år.

 

3) hvordan er dette med rank system i spesialjeger jeg har fått vite at det er lit spesielt i motsetning til Heimvernet, garden og forsvaret. hvor lang tid tar det foreeksempel å bli major? PS: når du er 35 år for du ikke jobbe som spesialjeger noe mer! du kan drøye det lit men bare 3 år vist du fortsatt har slående! bra styrke!

 

jeg har nesten akkuratt fylt 16 å har tenkt til å søke videre på studiespesialisering å fullfør 3 år for å få studiekompetanse. og jeg driver å trener styrke ganske bra nå om 3 år skal jeg knuse de høye kravene i FSK/HJK.

jeg har søkt og kommet meg inn i heimvernet for ungdom i 2 år å kommer sannsynligvis å gå der i 3 år når jeg er 19 å er ferdig med alt dette skal jeg ta førstegangstjenesten og når jeg da er ferdig der å er 20 skal jeg endelig søke i FSK/HJK. siden første året er mer grunnår så for jeg ikke betalt så godt noen sier jeg vi få rundt 300,000 men det synes jeg er bra til å være grunnår, men er det noe jeg kan gjøre får å nja... få det til bedre??

 

PS: svar på de 3 hovedspørsmåla mine!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1: Det er ABSOLUTT en fordel å gjøre det bra på skolen, FSK operatørene er ikke bare i god form, de er også smarte og har gode arbeidsrutiner. Det er aldri dumt å gi maks innsats på skole, det vil gi deg fordeler når det kommer til situasjoner hvor du må tenke.

 

2: Lønn avhenger av hvor mye du er ute i felt da det her (øvelse og skarpe oppdrag) pengene virkelig kommer inn. FSK er ikke akkurat gutta som er minst ute og trener så summen som står på nettet og som du nevner her er nok ikke feil nei.

 

3: Litt usikker på om alle operatørene får befalskurs og dermed blir sersjanter, så det får noen andre svare på. Det jeg derimot kan si, er at med dagens system må man ta krigsskolen for å kunne arbeide utover fylte 35 år (utvidbart til 38 som du selv sier). Dersom operatørene får et grunnleggende befalskurs og blir sersjanter, er det nok ingen automatisk rytme på når man stiger i gradene, det avhenger mer av stillinger du får etterhvert.

 

Ellers vil jeg anbefale deg å ta førstegangstjensten som fallskjermjeger, marinejeger, kystjeger, i kavesk enten i panser eller 2.bn som patruljemann, på GSV, eller i jegerkompaniet i Etterretningsbataljonen, da det er på disse stedene du nok blir presset hardest i stillinger som kan relateres opp i mot FSK.

Lenke til kommentar

Og ikke bare tren styrke. Nå vet ikke jeg om du også trener kondisjon, men du nevner kun styrke i innlegget ditt. Løp og gå med sekk. Ikke start for hardt. Belastningsskader setter mange godt tilbake, og ikke minst er det døden på selve opptaket. Gi gass.

Lenke til kommentar

Spesielt løping med sekk skal du være MEGET forsiktig med, gå med kanskje 10 kg i sekken en stund og øk gradvis etter eget skjønn. Når benene dine begynner å bli vant til 20 - 25 kg i sekken når du går, kan du prøve å løpe med lett sekk, start med 5 kg og se åssen det går på noen småturer (etter egne erfaringer, prøv med en gang i uka, lett å gå på en liten smell mtp skader).

Lenke til kommentar

Løping og gåing med sekk skal gjøres uhyre varsomt. Ødela selv knærne mine med å ta alt for mye vekt i alt for fort. Trådstarter er kun 16 år, og har mer enn god nok tid til å ta det veldig rolig. Noe han også bør gjøre. Gode joggesko er også et must. Gjør alt for å forhindre belastningsskader. Det ødelegger så mye.

Lenke til kommentar

det jeg gjør eller har gjort hitil er å starte uka Dag 1) med å trene beina ved hjelp av spurt 10 runder i oppoverbakke (opp og ned er en runde) som er cirka 30 meter lang også tar jeg 5 minutters pause etter 5 runder også venter jeg 10 sec etter hver enkelt runde.

Dag 2) så trener jeg styrke neste dag ved hjelp av vekter, et treningsprogram som heter spartacus treningsøkta den er veldig god for overkroppen (kjernen og overarmene)

Dag 3) = fri. Dag 4)trener jeg svømming ved å ta flere runder med krål og bryst.

Dag 5) da trener jeg kickboksing (kondisjon) Dag 6) fri. Dag 7) da jogger jeg en runde på 3 km. Dag 8) da trener jeg det samme som dag 2, også fortsetter jeg sånn utover, har tenkt å skaffe meg sekk å trene med det å men har ikke det akkuratt nå, men da kommer jeg bare til å ta en vanlig gå tur i skog og mark på kanskje 10 km også starte med lita vekt som dere sier også jobbe meg videre utover.

 

Men et spørsmål: spesialjegerne for vell betalt ut ifra hvor mye de jobber (for det meste) men også grad, men hvordan kan du stige i gradene fort utenom å bli for gammel for en major har jo ikke sjangs til å jobbe som spesialjeger siden han vil bruke for lang tid på å få ranken?

Lenke til kommentar

Det å være spesialsoldat består ikke bare av å kunne løfte tungt, men mest av å være seig (tåle lange fysiske utfordringer) og være sterk mentalt. Vil bemerke at god utholdenhet ikke er det samme som å være seig.

 

Den mentale biten kan du trene opp ved å kjøre lange utholdenhetsøkter der du må presse deg over tid. F.eks kan du ta deg en fjelltur med sekk på ryggen med noen timers varighet (10 km i fjellet tar fort 2-3 timer). Vil anbefale at du først tar turene uten sekk til du blir vandt til belastningen og så øke på med sekk etterhvert. Løping med sekk var ikke noe vi gjorde mye av (befalskole).

 

3 km med løping på flatmark er lite som langkjøring. Prøv 10 km her og. Skulle ikke være så vanskelig for en sprek ungdom å klare etter litt trening.

 

Styrke får andre kommentere.

Lenke til kommentar

Er selv 16 år, og har tenkt på å bli Spesialjeger. Men er det sånn at man må fullføre 7års tjeneste? Kan noen også være så snille og vise et program eller anbefale hvordan man burde trene med sekk og løping? Trener mye styrke(er allerede over kravene med 55pushups og 12 pullups), men har tenkt å gå over til å forbedre meg mer til lange gåturer og løping. Så kunne noen bare gi meg tips til hvordan jeg brude trene for løping/gåing?

Lenke til kommentar

Hei Rica.

 

Jeg har tenkt til å søke opptaket til fallskjermjegertroppen om et par år og har en tråd her på forumet om det. Du kan lese den her.

 

Som de fleste har nevnt allerede er Forsvaret ute etter personell som er:

-Klar i hodt (kan tenke rasjonelt under stressende situasjoner)

-God utholdenhet og generell kroppstyrke (man trenger IKKE være supermann for å bestå)

-Evne til å improvisere eller akkseptere situasjoner slik de er og gjøre noe med de.

-Stålvilje (Evnen til å gå 100% inn for noe)

-Seighet (evnen til å holde ut forholdene over lengre tid).

-Godt motivert for tjenesten (evnen til å aldri gi opp).

 

De tre sisste er omtrent de samme, men valgte likevel å liste dem opp her.

 

 

Hvis jeg var deg (noe jeg forsåvidt er da jeg har tenkt til å søke fallskjermjeger) hadde jeg trent både styrke og utholdenhet, men med hovedfokus på utholdenheten. I tillegg ville jeg gått med sekk, men som de andre gutta så fint har nevnt skal du være veldig forsiktig med å løpe med sekk. De fleste som ryker på opptak ryker pga skader eller dårlig motivasjon.

I tillegg ville jeg (og det skal jeg) begynt å svømme. Svømme er en fin treningsmetode som trener nesten alle muskler i kroppen så vel som kondisjonen.

 

Lykke til! ;)

Endret av Bordplate
Lenke til kommentar

Som de andre sier: Tren på marsj og jogging. En jeg hadde fra troppen røk ut to dager for de var ferdige fordi han fikk såkalte trykkpunktssmerter. Han klarte omtrent ikke å gå. Så en ting er styrke, en annen ting er hvor lenge du klarer å gå/jogge, og sist men ikke minst, hvor seig du er. Jeg vet at noe av det de gjorde var å gå hele dager med kun få pauser. Det er ikke uoppnåelig, men veldig krevende!

 

Jeg ønsker deg lykke til, og håper du klarer å nå målet ditt!

 

 

Mvh Faller

Lenke til kommentar

Kan slenge inn min erfaring mtp løping med sekk; det er ikke noen vits. GÅ med tung sekk (selvsagt ikke med en gang, men øk gradvis ihht det som står på sidene til FSK/HJK),løp UTEN sekk. Så lenge du er vant med å ha sekk på ryggen, og er en god løper med god kondisjon, vil det ikke være noe som helst problem å gjennomføre en pakingsløp (7km m/ 22kg sekk) på en god tid. Løping med sekk er en risikofylt vei å ta mtp skader, og jeg har aldri hatt problemer med å løpe med sekk i tjeneste selv om jeg aldri har trent på akkurat dette i forkant. Man skal for all del trene akkurat som man vil, men personlig synes jeg ikke gevinsten med å løpe med sekk på noen som helst måte er verdt risikoen.

Lenke til kommentar

nei! jeg prøver bare å få litt mere informasjon om yrket, det jeg virkelig bryr meg om er noe over din forstand!

 

Over min forstand? Wow!

 

Vet du hvem jeg er, siden du er så sikker på at jeg ikke vet hva det vil si å være soldat? KJenner vi hverandre?

 

Jeg kan fortelle deg én ting, og det er at du ikke kommer langt i Forsvaret med den holdningen der. Ydmykhet er noe de setter pris på i FSK... tro meg, jeg vet.

Lenke til kommentar

Nå fikk jeg utdannelsen min i sin tid ved Dykker- og Froskemannsskolen, ikke HJK, men noen tips er det vel lov å komme med:

 

Hvis du ikke allerede er en aktiv friluftsmann, så skaff deg skikkelig turutstyr og begynn å gå overnattingsturer med telt og sovepose. Hvis du ikke har venner å dra på tur med, så meld deg inn i ungdomsgruppen eller fjellsportgruppen i det lokale turlaget, eller finn deg et aktivt roverlag. Et aktivt friluftsliv bygger styrke, felterfaring, utholdenhet og viljestyrke. De flotte naturopplevelsene du får med på kjøpet er en ren bonus. Ta deg gjerne et år på friluftslinje på en folkehøgskole etter VGS for å lære deg friluftsliv. Forsvaret kommer du tidsnok inn i, det er ingen grunn til å ha bråhast. Hvis du ikke liker å være ute i naturen i all slags vær så er det vel lite trolig at jegeryrket passer for deg...

 

Meld deg inn i en orienteringsgruppe eller hiv deg med på bedriftsorientering. På denne tiden av året går det minst et løp i uken i sentrale strøk. Da får du meget god erfaring med kart og kompass*, kjempegod løpetrening i terrenget, med minimal fare for belastningsskader, samt at konkurranseelementet gjerne gjør at du presser deg litt ekstra. Løpetrening er utrolig viktig!

 

Styrke- og svømmekravene er ikke noe problem å klare for en normalt utrustet ungdom med litt vilje. Et par daglige økter med push-ups, sit-ups og pull-ups så kommer du greit i mål. Det er lurt å ha en god reservere å gå på.

 

Fjellklatring er en meget god måte å bygge styrke, spenst og smidighet. Dessuten gir det veldig god mental trening. Hvis du skal bli jeger så kan du ihvertfall ikke ha høydeskrekk.

 

Trening med tunge vekter i helsestudio hadde jeg styrt unna. Jeg har inntrykk av at de fleste treningsprogrammer prioriterer "kjøttbygging" fremfor reell styrke. Marinejegerkommandoen har tidligere advart spesifikt mot trening med tunge vekter før opptaket. Heng opp en stang eller "klatrebjelke" over døråpningen til rommet ditt for å trene pull-ups. Push-ups og sit-ups krever ingen spesielle apparater.

 

Som gammel dykker ville jeg heller siktet meg inn mot MJK, men det er nå min personlige mening, da...

 

*Å kunne bruke kart og kompass er viktig! Tester har vist at et lag som bruker "gammeldags" kart og kompass beveger seg mye raskere i terrenget enn et lag som er utstyrt med allslags moderne GPSer, HUD osv.

Endret av Smurph
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Følte behov for å utdype litt rundt hvorfor jeg mener det er lurt å få mest mulig erfaring fra friluftsliv før du evt møter på opptaket:

 

Jo mer effektiv du er med å slå leir, lage mat og ha orden på eget utstyr etc, jo mer hvile får du. Dette er gull verdt i den tidlig fasen og gjør deg bedre i stand til å komme gjennom opptaket. Etter noen uker har du uansett kommet opp på et brukbart nivå hvis du klarer å henge med, men god erfaring fra friluftsliv gir deg en "edge" i den mest slitsomme perioden.

 

En god mulighet er å melde seg inn i den lokale HV-ungommen. Da vil då få masse god trening og felterfaring som vil kunne gjøre det betydelig enklere å komme gjennom opptaket, samtidig som du kan ha det veldig gøy!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Over min forstand? Wow!

 

Vet du hvem jeg er, siden du er så sikker på at jeg ikke vet hva det vil si å være soldat? KJenner vi hverandre?

 

Jeg kan fortelle deg én ting, og det er at du ikke kommer langt i Forsvaret med den holdningen der. Ydmykhet er noe de setter pris på i FSK... tro meg, jeg vet.

 

Jeg kan skjønne at Rica ble litt irritert når du trodde han kun ble jeger for lønnen sin del. Det er vel helt normalt å lure på hva man tjener i de aktuelle jobbene?

 

Forøvrig virker måten du skriver på lite troverdig om du liksom skal ha tilknytning til FSK. Hvordan kjenner du til jegerne?

 

Det Smurph skriver kan nok ha mye av verdi for deg. Du kan regne med mange dager uti felt og tidligere erfaring er gull verdt, dette er noe befalet vil se etter også hos kandidatene.

Selv har jeg valgt friluftsliv til neste år på skolen (ja, det er faktisk et fag :p) hvor det vil være flere turer og undervisning i grunnleggende feltkunnskaper som bruk av kompass, overlevelse, pakking av sekk osv osv...regner med dette gir meg en bitte liten fordel.

Endret av Bordplate
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Klart han blir irritert. Det virker som enkelte personer mener at hvis man spør om lønn enkelte steder i Forsvaret er man bare ute etter penger og derfor ikke burde komme inn. Vel, nå er det en gang slik at penger er en viktig del av samfunnet, enten man er sykepleier, biblotekar eller soldat. Det er klart lønn er en motivasjon.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Forøvrig virker måten du skriver på lite troverdig om du liksom skal ha tilknytning til FSK. Hvordan kjenner du til jegerne?

 

Jeg har ingen tilknyttning til FSK whatsoever, men har møtt såpass mange spesialjegere gjennom tjenesten min at jeg kan si du ikke finner mange med den holdningen der blandt den gjengen.

 

2 av 3 spørsmål som trådstarter stiller, dreier seg om lønn eller grad... da er det lov å stille seg kritisk til brukerens motivasjon for å søke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...