Gjest Slettet-imMmrOha Skrevet 5. juni 2011 Del Skrevet 5. juni 2011 Har tenkt å oppgradere hus nå, og prismessig ligger eos 600 og 60d innenfor det jeg kan ta meg råd til. Har lest litt rundt om begge husene, men klarer egentlig ikke å konkludere med hva som er det beste valget. 60d: - dyrere - tyngre -flere bilder per sek (viktig) - 9punkts sensor 600: - billigere - lettere - bedre på filming så har jeg oppsumert det riktig nå da? er det noen viktige elementer som er glemt? at kameraet må være nytt er ikke så viktig for meg, og dermed blir det kanskje også lettere å finne et 60d til en rimeligere pris i og med at det har vært lengre på markedet. hvilket hus ville du ha valgt av disse to? Grunnen til at jeg ønsker å oppgradere er at jeg vil ha vippbar skjerm og mulighet for filming på huset. Samboeren min kommer til å overta mitt gamle 450d hus, så da blir det liksom to fluer i en smekk, Lenke til kommentar
Merko Skrevet 5. juni 2011 Del Skrevet 5. juni 2011 (endret) Hvorfor er 600d bedre enn 60d på filming? Hva er det 600d har som ikke 60d har? Endret 5. juni 2011 av Merko. Lenke til kommentar
phax Skrevet 5. juni 2011 Del Skrevet 5. juni 2011 60d har også mye bedre grep og er mer brukervennlig. Ekstra display på toppen, flere knapper og litt ekstra menyvalg. Det har i tillegg større og litt bedre søker, og mye bedre batterilevetid. Kameraet føles "proffere" og har generellt sett en bedre kvalitetsfølelse synes jeg. Du får la prisen avgjør men jeg ville definitivt gått for 60d. (Noe jeg også gjorde ) Lenke til kommentar
Gjest Slettet-imMmrOha Skrevet 5. juni 2011 Del Skrevet 5. juni 2011 heisan. jeg tror det var noe med at zoomen å gjøre. digital zoom og video crop. Har bare lest på tester og dette er konklusjonen jeg fikk ut av de testene. og dette var vel grunnen for at 600 var bedre på filming. http://www.digitalrev.com/en/canon-eos-600d-t3i-vs-60d-which-one-is-better-plus-bonus-material-8218-article.html Lenke til kommentar
Gjest Slettet-imMmrOha Skrevet 5. juni 2011 Del Skrevet 5. juni 2011 ja, jeg heller nok mer mot 60d selv også. men synes ofte slike produkttester blir så forvirrende å lese, og mye bedre å få begrunnelser fra folk som har kjøpt hus allerede, og få vite hva som gjorde at de valgte akkurat det huset=) Lenke til kommentar
Plutoid Skrevet 5. juni 2011 Del Skrevet 5. juni 2011 Jeg vil også anbefale 60D. Liker "menyhjulet" på baksiden og ekstra display på toppen. Når det gjelder billedkvalitet er de like. Når det gjelder grep holder jeg anderledes på mindre kamera og får det stabilt nok. Så 600D er enklere og lettere å ta med. Se hva du liker. Jeg selv oppgraderte fra 30D til 60D og er fornøyd med at 60D er litt mindre enn 30D. Lenke til kommentar
langevidar Skrevet 5. juni 2011 Del Skrevet 5. juni 2011 På 2 områder er 60D mye bedre enn 600D( og de fleste konkurentene). Batterikapasiteten er mye bedre, og den opplevde hastigheten. Bufferet er mye større slik at du kan ta mange flere bilder uten å måtte vente. Jeg valgte 60D og har ikke angret. Lykke til med nytt kamera samme hva du velger. mvh. Vidar Lenke til kommentar
Merko Skrevet 5. juni 2011 Del Skrevet 5. juni 2011 Tja, trådstarter burde nok se på profesjonelle nettsider som tester begge kameraene grundig. Ganske åpenbart at de som allerede har kjøpt 60d anbefaler 60d osv. Bruker selv 550d som jeg er fornøyd med, men kunne tenkt meg en vippbar skjerm =D Lenke til kommentar
Gjest Slettet-imMmrOha Skrevet 5. juni 2011 Del Skrevet 5. juni 2011 jeg har lest på akam, og de tester ganske grundig. det som fikk meg til å stusse der var at 60d hele tiden var sammenlignet med 550'en. og 600d var ikke sammenlignet overhodet med 60d. samtidig ble det hele tiden påpekt i 600 sin test at her var det mye som var arvet etter dyrere modeller,..mens 60'en stort sett bare blir rakket ned på fordi den er en "nedgradert oppgradering" i forhold til 50d. Lenke til kommentar
phax Skrevet 5. juni 2011 Del Skrevet 5. juni 2011 Det er ikke alltid så lett å lese seg frem til forskjellen når testene trekker fram små detaljer som responsen på knappene og digital zoom på videodelen. Jeg ville tatt turen i fotobutikken å faktisk prøvd begge kameraene. Det er helheten med grep, brukervennlgihet og kvalitetsinntrykket som avgjør mest mener jeg. Var selv ganske skeptisk til å gå over til et større og tyngre hus etter å ha hatt både 400d, 500d og 550d. Jeg var fornøyd med størrelsen og følte de passet mine små hender. Men takket være en hyggelig tilbudspris på 60d hos fotovideo hoppet jeg på og har ikke angret et sekund. Det blir ikke flere hus i xxxD-serien hos meg hvertfall. Lenke til kommentar
Merko Skrevet 5. juni 2011 Del Skrevet 5. juni 2011 jeg har lest på akam, og de tester ganske grundig. det som fikk meg til å stusse der var at 60d hele tiden var sammenlignet med 550'en. og 600d var ikke sammenlignet overhodet med 60d. samtidig ble det hele tiden påpekt i 600 sin test at her var det mye som var arvet etter dyrere modeller,..mens 60'en stort sett bare blir rakket ned på fordi den er en "nedgradert oppgradering" i forhold til 50d. Hovedgrunnen for at 60D kunn ble sammenlignet med 550D er pga 60D kom ut noen måneder før 600D. Dvs 550D var det nærmeste 60D. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-imMmrOha Skrevet 5. juni 2011 Del Skrevet 5. juni 2011 ja, men 600 burde vel ha blitt sammennlignet mot 60, da de to er såpass like?=) jeg føler også at 450' sitter godt i mine hender, men samtdig er ikke et større hus noe problem for meg. vil jeg ha noe lite og lett med tar jeg kompaktkameraet. et speilrefleks er jo ikek så hendig i utgangspunktet, så de 200g fra 600 til 60 utgjør for meg ikke noe vesentlig rolle. tenkter jeg tar meg en tur på mandag for å prøveholde,..men er egentlig ikke noe glad i å gå i butikker for å prøve slik. synes selgerne ofte blir så pågående, og det tar en evighet for å komme seg ut derifra igjen. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 5. juni 2011 Del Skrevet 5. juni 2011 ja, men 600 burde vel ha blitt sammennlignet mot 60, da de to er såpass like?=) En gang til: De hadde ikke fått 600D til test enda - 600D er nyere. Dessuten er det to forskjellige klasser - 60D har andre og bedre kontroller - et større, tyngre hus rettet mot mer krevende brukere. 60D er erstatteren til 50D, 600D er erstatteren til 550D. 60D har det gode tommelhjulet og LCD-display oppå kameraet. Å ha to hjul til kontroller er digg når man har vent seg til det - et hjul til blender og et hjul til lukker i M-modus, eller tommelhjulet til eksponeringsjustering i P, Av og Tv. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 5. juni 2011 Del Skrevet 5. juni 2011 Å prøve er her faktisk viktig, da hvordan et kamera ligger i hånden og hvordan betjeningen oppleves er utrolig viktig for hvor mye enn bruker et kamera. Og bruk gjerne god tid - besøker du en skikkelig fotobutikk så går det greit. Da jeg kjøpte min 550D fikk jeg til og med prøve kameraet med ulik optikk for å virkelig kunne kjenne på balansen. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-imMmrOha Skrevet 5. juni 2011 Del Skrevet 5. juni 2011 ja, jeg skjønner jo det. er derfor jeg skriver at 600'en kunne ha blitt sammenlignet mot 60'en, og ikke at 60'en kunne blitt sammenlignet mot 600'en. du skriver at 60d er erstatter til 50d.... men etter å ha lest gjennom div. diskusjoner ang 50d, 60d etc så er det flust med meninger om det. at huset er tyngre og at det har to hjul er jo ikke grunner nok til at de Ikke skal bli sammenlignet når de er så like ellers. 60d ble jo sammenlignet mot 550'en da den kom, så da ser jeg ingen grunn til at 600 ikke skal bli sammenlignet mot 60'en nå da den har kommet. som du ser av det jeg har skrevet tidligere: jeg finner det forvirrende at 60 blir så mye rakket ned på, mens 600 blir roset opp i skyene- og det er derfor jeg skriver her og lurer,..for som jeg også skriver så helelr jeg mot 60d, men jeg lurer jo på om det er noe jeg ikke har fått med meg når 60d er så uglesett som den er i noen fora. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 5. juni 2011 Del Skrevet 5. juni 2011 (endret) som du ser av det jeg har skrevet tidligere: jeg finner det forvirrende at 60 blir så mye rakket ned på, mens 600 blir roset opp i skyene- og det er derfor jeg skriver her og lurer,..for som jeg også skriver så helelr jeg mot 60d, men jeg lurer jo på om det er noe jeg ikke har fått med meg når 60d er så uglesett som den er i noen fora. Ikke les dpreview-fora - det er så mange whinere og troll der! 60D er etterfølgeren til 50D, og er en klasse over 600D på mange måter. Det som har skjedd siden 50D er at 50D ikke hadde noen modeller mellom seg og proff-serien (bortsett fra 5D, som er en annen genre), mens 60D har 7D mellom seg og proffserien. Derfor er noen funksjoner lett nedjustert på 60D så den plasserer seg "bedre" mellom 550D/600D og 7D enn hvis man skulle holdt alt helt presist på 50D-nivå. Dra og kjenn selv og se om du vil betale ekstra for byggekvalitet, ergonomi og skuddtakt på 60D i forhold til 600D. ..Eller om du vil betale enda mer og få enda mer skuddtakt og funksjoner og gå for 7D-klassen. Endret 5. juni 2011 av Trondster Lenke til kommentar
Gjest Slettet-imMmrOha Skrevet 5. juni 2011 Del Skrevet 5. juni 2011 tror 7d blir for mye for meg. har hatt 350, og 450 og de har egentlig vært ypperlige for meg. men i og med at forloveden skal ha seg kamera nå og han da skal overta 450 min, så er det en fin anledning til å ta et skritt opp. men som sagt, tror ikke jeg vil ha noe utbytte av 7d,' da jeg rett og slett ikke blir å klare å få brukt potensialet i et slikt kamera. og ,ja- når 600 og 60 er så like i pris, så betaler jeg gjerne mer for et bedre kamera. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 6. juni 2011 Del Skrevet 6. juni 2011 Det at 60D ble rakket ned på er enkelt og greit at forventingene var skyhøye og alle forventet et kamera mer lik 50D men litt bedre på alle områder, at Canon da leverte et kamera som faktisk la seg en plass mellom xxxD og xxD seriene ble veldig negativt mottatt. I etterkant har dette blitt akseptert av de fleste og 60D har fått den anerkjennelsen det burde hatt fra begynnelsen av. Tror det blir enklere og forstå hvis man sammenligner "tester" 60D og 550D og ta hensyn til oppgraderingene som 600D har i forhold til 550D. 1000D/1100D er de rimeligste og enkleste kameraene, 500D/550D og 600D er omtrent like i utseende men har bedre spesifikasjoner, 40D/50D/60D er semiproff kameraer for avanserte hobbyfotografer som forlanger litt mer av kameraer, så som letter tilgang til justeringer, 60D er på en måte en nedgradering da spesifikasjonene ikke ble høyere som forventet samt at huset er laget av plastikk, men 60D har samme justeringsmulighetene som 40D/50D, Da 7D ble introdusert ble gapet mellom et nytt "dårligere" semiproff kamera 60D og det dyre proff kameraene som yrkesutøvere bruker dekket. For de som hadde 50D ble en oppgradering til 60D ikke som forventet, 7D og 5D kameraene dekke i dag sjangere som action og portrett/landskapfotografering for de litt mer avanserte hobbyfotografer som hadde 50D før, 60D er en fin oppgradering for de som har vært fornøyd med xxxD serien men vil gjerne ha litt mer av et kamera. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 6. juni 2011 Del Skrevet 6. juni 2011 (endret) @xatiramx: For muligens og hjelpe kan jeg sette opp hvordan jeg oppfatter forskjellen mellom 600D og 60D. - Bildekvalitet er mer eller mindre identisk (samme sensor, samme prosessor) - Videofunksjonalitet er også mer eller mindre identisk, dvs 600D har noen marginale fordeler knyttet til digital zoom, særlig 3x - AF er omtrent identisk i egenskaper. - God betjeningskomfort for en mer avansert bruker er klar fordel 60D (dvs langt flere hurtigvalg) - 60D balanserer bedre med tyngre optikk - 60D "knuser" 600D på batterilevetid - 60D har raskere seriemodus. - 60D er noe mer solid bygget. - 60D har 0,95 forstørrelse i søker kontra 0,85 forstørrelse - 60D har mulighet for å skifte ut mattskive Når prisforskjellen er knappe 1 500 kr så ville jeg ikke vært særlig i tvil. De 7 nederste punktene veier klart opp for de kronene. Dog er det avhengig av om man føler seg vel med husets utforming og det gir et godt grep. Om jeg skulle ha valgt kamera i dag hadde det blitt 60D. Endret 6. juni 2011 av Bolson Lenke til kommentar
Merko Skrevet 6. juni 2011 Del Skrevet 6. juni 2011 Nå må du ikke glemme den lille LCD-skjermen på toppen av kameraet Digital zoom er vel heller ikke noe man hopper i taket for? Man kan vel likegjerne zoome in med et redigeringsprogram etterpå. Blir vel samme effekt? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå