Gå til innhold

Konsulent: Byrå, Enkeltmannsforetak, AS eller NUF?

Anbefalte innlegg

Hei, vil det lønne seg å være konsulent(gjennom eller utenom bemanningsbyrå) fremfor fast ansatt?

Nå jobber jeg som konsulent i oljebransjen gjennom et bemanningsbyrå. Bemanningsbyrå som Manpower opererer med en faktor mellom 1.5 til 1.8 på Siv-Ingeniører. Altså de "tar" mellom 30-45% av det jeg virkelig tjener. Dette går til arbeidsgiveravgift og andre "sosiale" utgifter samt overskudd.

Jeg fikk dermed ideen at jeg burde starte for megselv å rake inn 50-80% høyere lønn. Enkeltmannsforetak betaler ikke arbeidsgiveravgift.

Hvis bedriften jeg jobber hos går med på at de leier direkte fra meg og vil betale det samme, hva kan jeg forvente av reel lønnsvekst? Hva går jeg evnt glipp av (sykepenger, dagpenger m.m)?

Takker

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, vil det lønne seg å være konsulent(gjennom eller utenom bemanningsbyrå) fremfor fast ansatt?

Nå jobber jeg som konsulent i oljebransjen gjennom et bemanningsbyrå. Bemanningsbyrå som Manpower opererer med en faktor mellom 1.5 til 1.8 på Siv-Ingeniører. Altså de "tar" mellom 30-45% av det jeg virkelig tjener. Dette går til arbeidsgiveravgift og andre "sosiale" utgifter samt overskudd.

Jeg fikk dermed ideen at jeg burde starte for megselv å rake inn 50-80% høyere lønn. Enkeltmannsforetak betaler ikke arbeidsgiveravgift.

Hvis bedriften jeg jobber hos går med på at de leier direkte fra meg og vil betale det samme, hva kan jeg forvente av reel lønnsvekst? Hva går jeg evnt glipp av (sykepenger, dagpenger m.m)?

Takker

I følge de jeg har snakket med må man som tommelfingerregel tjene ca. 50% mer for at det skal svare seg å jobbe som konsulent. Dette for å dekke inn forsikring, pensjon og andre sosiale utgifter. Vet ikke hvilken avtaler du har i dag, men som konsulent er du jo ganske fritt villt og du har svært få rettigheter som arbeidstaker. Da tenker jeg på i forhold til oppsigelser osv. Det er vel også vanlig at man blir leid inn på prosjektbasis som betyr at dersom du ikke innfrir kravene til arbeidsgiver, eller når prosjektet er over står de fritt til å kutte deg fra staben.

Det er også verdt å få med seg at mange selskaper allerede har, eller prøver å gå vekk fra bruk av konsulenter, spesielt de som ikke jobber gjennom et konsulentbyrå fordi dette fører til en del merarbeid for bedriften.

Gjerne litt greit å skrive mer utfyllende om hvilken utdannelse og funksjon du har. Finnes en del konsulentfirmaer som retter seg direkte mot oljeindustrien, så det kunne jo vært interessant å kontakte dem? For eksempel Ross Offshore eller PSW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...