Chavalito Skrevet 5. juni 2011 Del Skrevet 5. juni 2011 Har et problem med madamen sin PC. Hun får en god el BSOD, opptil 3 hver dag, av og til flere. De fleste av dem er, hvis jeg husker rett, System_Service_Exception, pluss IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL og PAGE_FAULT_ IN_NON_PAGED_AREA. Ram har jeg sjekket med MemTest86+, kjørt 4 ganger, ingen feil. Verd å nevne at HK ikke passerte BIOS sjekk noen ganger, det låste seg på "Loading USB Controllers". BSOD skjer når som helst, når hun ser på video via Internett, eller når PCen ikke er i bruk, altså når skjermspareren er aktiv. Har så langt skiftet HDD og skjermkort etter som de feil beskjedene som dukker opp henviser til feil med driver. Men så langt er det bom med alt. Hardware er: HK: Asus Maximus II Formula RAM: 8GB Corsair Dominator 1066 MHz CPU: Intel Core 2 Q9550 2.8 GHz HDD: Samsung Spinpoint F3 1TB GPU: Gigabyte GTX 460 OC 1 GB Har bestilt ny hardware til henne, men hadde vært kjekt med litt hjelp her. Lenke til kommentar
Robbansvenske Skrevet 5. juni 2011 Del Skrevet 5. juni 2011 (endret) hvis du kobbler ut alle usb hardware som mus etc...starter den da? Starter den i Safe Mode? Endret 5. juni 2011 av Robbansvenske Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 5. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2011 Den starter nesten hver gang, men av og til tar det helv... lang tid før den greier å komme seg forbi POST. I det siste har det ikke vært problemer med POST, men BSOD skjer minst en eller to ganger hver dag. Helv... irriterende er det. Har oppdatert alle drivere, men fortsatt hopper disse BSOD opp. Har som sagt bestilt ny hardware til PCen, nytt HK, ny i5 CPU pluss Corsair Vengeance RAM. Problemet er at jeg vil prøve å installere en backup av hele HDD hennes, og da kan det hende at problemene dukker opp igjen. Beste er selvsagt en ny ren installasjon, får se hva jeg gjør. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 5. juni 2011 Del Skrevet 5. juni 2011 Jeg har hatt en lignende situasjon (tilsynelatende tilfeldige feil) med en maskin tidligere og da var det strømforsyninga som var på vei til mot døden. Alle mulige rare BSOD's etc inntil det en dag var helt slutt. Med ny PSU var alle problemer forsvunnet som dugg for solen. Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 5. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2011 Jo, ja er mulig det da, men PSUen er ganske så ny og er en Gigabyte (husker ikke hvilken) på 800W. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 6. juni 2011 Del Skrevet 6. juni 2011 (endret) BSODer må man ta systematisk. Begynn med å notere STOP kodene i BSODene Enda bedre: last opp minidump filene fra BSODene (som du finner i windows/minidump) Disse inneholder detaljert info om hva osm hendte under crashet, og hvis tolket av en med litt ekspertise git det som regel en god pekepinn på hva som er feilkilden - spesiellt når man har flere av disse å se på (hvilket ikke burde være noe problem for deg - du har sikkert mange minidumps klar i folderen allerede). Jeg kan ikke garantere at jeg får tid til å analysere disse selv - men jeg annbefaler at du laster dem opp her slik at folk med go erfaring i dette kan ta en titt på dem. Det er ihvertfall ingen bedre verktøy for å analysere BSOD feil på. Uten dette blir det mye gjetting og testing som ofte ikke fører frem uansett. Hvis du er teknisk innstillt kan du selvfølgleig se på minidumpene selv. Du vil i så tilfelle trenge et passende diganoseverktøy som kan analysere disse for deg (google for mange alternativer) men det kan fort være i overkant komplisert dersom du bare er en litt over gjennomslittet kompetent bruker. -Stigma Endret 6. juni 2011 av Stigma Lenke til kommentar
Ztaeyn Skrevet 6. juni 2011 Del Skrevet 6. juni 2011 Her har du og betydningen av mange av BSOD-kodene, som kan gi deg et lite pekepinn. Jeg selv slet mye med 1A da minnet var skadet. http://aumha.org/a/stop.htm Kodene står sånn ca midt på skjermen, sånn ca som f.eks 0x000000001A . Det er da de to siste verdiene du leser av, her 1A. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 6. juni 2011 Del Skrevet 6. juni 2011 (endret) BSODer må man ta systematisk. Begynn med å notere STOP kodene i BSODene Enda bedre: last opp minidump filene fra BSODene (som du finner i windows/minidump) Disse inneholder detaljert info om hva osm hendte under crashet, og hvis tolket av en med litt ekspertise git det som regel en god pekepinn på hva som er feilkilden - spesiellt når man har flere av disse å se på (hvilket ikke burde være noe problem for deg - du har sikkert mange minidumps klar i folderen allerede). -Stigma Spørs om det er noe særlig poeng dersom feilene er såpass tilfeldige som han beskriver. Det virker som det er en varierende feil med en kjernekomponent. Personlig er jeg i den heldige situasjonen at jeg har flust av reservedeler, noe som gjør prøve & feile teknikken langt lettere å gjennomføre. Først hadde jeg bytta RAM (fordi det er enklest). Det TS isteden kan gjøre er å kjøre med 1 RAM brikke for å se om det hjelper. Vedvarer problemet så bytt brikke. (Det er ikke alltid MemTest86 finner alle feil.) Andre forsøk er å bytte skjermkort. Dersom RAM på skjermkortet har feil kan dette gi problemer omtrent som beskrevet. Tredje sjekk er å kjøre med annen PSU. Dersom ingen av punktene over hjelper ville jeg gått ut i fra at det er komponenter på hk som er synderen. Det er da mulig å oppdatere BIOS dersom denne er out-of-date. Dette hjelper sannsynligvis ikke, men det tar ikke lange tiden å legge inn ny samtidig som ingenting annet har hjulpet. Du tar imidlertid en risiko her, ustabil maskin er ikke en gunstig ting med tanke på BIOS flash'ing. Note: Kjør tester med minst mulig utstyr tilkoblet maskina. Endret 6. juni 2011 av Slettet-Pqy3rC Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 6. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2011 (endret) Jeg har kjørt en debug på to av minidump filene, og det er samme feil på begge. Tror faktisk tre av de siste BSOD skyldes samme fil, ntkrnlmp.exe. Den fjerde BSOD var forårsaket av en Nvidia driver. Tror dog ikke det er noe feil med skjermkortet fordi det er nettopp satt inn, var et Sapphire HD 4870 kort i PCen tidligere. BSOD med det skjermkortet også. Mener at det er siste BIOS versjon som HK har, skal dog sjekke det. Mulig det er feil på RAM, men Memtest burde finne feil når den kjøres i ca 8 timer uten en eneste feil. Debug av Minidump.txt Debug av en Minidump er i spoiler. Endret 6. juni 2011 av Chavalito Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 6. juni 2011 Del Skrevet 6. juni 2011 (endret) Mulig det er feil på RAM, men Memtest burde finne feil når den kjøres i ca 8 timer uten en eneste feil. Dersom MemTest gir feilmeldinger har du feil på RAM. Desverre er ikke dette ensbetydende med at RAM er ok når MemTest kjøres uten å gi feilmeldinger. Jeg har to ganger hatt RAM som var ok ved MemTest, men allikevel fikk maskina til å gi BSOD eller fryse helt. Riktignok har dette kun skjedd hos meg når RAM har vært overklokket, men det beviser iallefall at MemTest ikke nødvendigvis finner alt. Har du forøvrig sjekka at alle temperaturene i maskina er greie ? Endret 6. juni 2011 av Slettet-Pqy3rC Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 6. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2011 Alle temperaturer er helt topp, høyeste er 37 grader på GPU, mens CPU lurer rundt 34 grader. Så forresten i den minidump filen at prosess sf.bin kjørte da hun fikk tre av de BSOD. sf.bin er en del av Avast Internet Security Suite som hun har installert og har med oppdateringen av virus filene. BIOS er 2302 som er siste versjon for det HK, for se hva som skjer framover. Har som sagt bestilt ny hardware da den hardware som sitter i hennes PC er det som jeg hadde tidligere, og jeg kjørte med en "lett" overklokking av CPU og diverse. Mulig det har noe å si. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 6. juni 2011 Del Skrevet 6. juni 2011 Så forresten i den minidump filen at prosess sf.bin kjørte da hun fikk tre av de BSOD. sf.bin er en del av Avast Internet Security Suite som hun har installert og har med oppdateringen av virus filene. hmm.. Jeg hadde så mye problemer med Avast! 5.0 på ulike maskiner at jeg gikk over til Avira. Har et par servere som kjører 4.8, men alt annet er altså flyttet til Avira. Nå har jo Anwil versjon 6.0 ute og denne vet jeg lite om (siden jeg bruker Avira). Riktignok ingen BSOD's med 5.0 (såvidt jeg kan huske), men heng i hytt og gæver. Epost (POP3) som stoppet helt (måtte reboote), maskiner som frøys helt, virus DB oppdateringer som feilet (og dermed stoppa også mye annet), etc. Det er kanskje verdt et forsøk å avinstallere Avast! og se hvordan maskinen kjører uten... (fordi den vil kanskje føre til feil også med nye deler dersom det er antivirus som er synderen). Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 6. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2011 Ja, mulig jeg skal prøve å avinstallere Avast og bruke Microsoft sin anti-virus en stund. Fikk nettopp BSOD igjen mens jeg kjørte Malwarebytes, dog ingen Minidump fil. Prøver å få fram en BSOD til, kun for å prøve og se hva som skjer. Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 6. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2011 Hmmm, nok en BSOD, denne gang sier debug at det var forårsaket av hardware. Begynner å tro at det er noe galt med hovedkort ja. Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 6. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2011 (endret) Javel, her går det jaggu slag i slag. Fikk BSOD på laptopen min også, forårsaket av Avast på den også. Og så får jeg "Write Error" på laptopen til damen, en Acer Aspire 5920G, så mistenker at HDD er gått heden eller noe slik. Helv.. kjekt å få så mye problemer på en gang. Skal avinstallere Avast på alle PCer som har det installert og legge inn Norton. Får se om det hjelper. Endret 6. juni 2011 av Chavalito Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 6. juni 2011 Del Skrevet 6. juni 2011 Skal avinstallere Avast på alle PCer som har det installert og legge inn Norton. Jeg hadde heller testa med MSE, Norton har ikke akkurat rykte som bugfritt og lite ressurskrevende. Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 6. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2011 Har Norton Internet Security 2011 (hadde 2010 tidligere) på min PC, har ikke hatt noen problemer med at den krever mye ressurer. Vet at tidligere versjoner hadde det problemet, men jeg har ikke opplevd noen problemer slik sett. Har fått fikset laptopen til madamen, så nå blir det å installere Norton på to andre PCer også. Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 7. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2011 Setter denne som løst. Har ikke hatt BSOD på madamen sin PC etter at Avast ble av-installert. Har også skiftet HDD in laptopen hennes, så håper ting har ordnet seg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå