Gå til innhold

Opp drastisk i muskelmasse fort av kreatin?

Anbefalte innlegg

Heisann, har en kamerat som påstår at kreatin er en mirakelkur altså at man går drastisk opp på rimelig KORT tid av kreatin, musklene blir større MEN ikke sterkere, men større altså du ser sterk ut.

Han sier han også kjenner en som var skikkelig spinkel og ble stor fort av kreatin, så da lurer jeg på er dette virkelig sant? Er det slik at musklene blir større av kreatin? selv om det bare er en illusjon altså kreatin bindes jo i vann så når man slutter med kreatin går man ned igjen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Musklene hans er fulle med kreatin og vann som gjør at de ser større ut. Kreatin i seg selv gjør ikke han sterkere, men det hjelper han å utvikle muskler når han trener.

Og ja, slutter han med det så vil musklene se mindre ut.

Lenke til kommentar

Med et gangske enkelt søk på internett vil du finne ut at dette ikke er sant. Kreatin er en organisk syre som bidrar til å danne atp. Kort fortalt tar musklecellene inn mer vann og blir derfor sterker. Du går opp 2-3kg men dette er forøvrig ikke muskler du går opp i, det er heller muskelcellenes evne til å holde på vann som øker derfor ser du større ut og veier mer. Når du går av kreatin noe du burde (du må perodisere kreatinbruket ditt) vil også noe av vannet forsvinne/minke og du går ned i vekt igjen.

Eller påstandene dine var vel ikke helt feil, de fleste studier av kreatin viser at en majoritet av testkandidater går opp i styrke og vekt.

Correct me if I'm wrong.

Endret av Ole-ThInK
Lenke til kommentar

Såvidt jeg vet vil musklene vokse/se større ut når man begynner på kreatin, men trekke seg tilbake når man slutter. Grunnen til å gå på kreatin er at man kan presse musklene enda mer under trening, derav få større muskler fortere, fordi du kan presse musklene dine enda mere enn du normalt klarer med kreatin.

Kreatin skal være en av de mest effektive måtene å få større muskelmasse på, men krever selvfølgelig at du trener.

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

Med et gangske enkelt søk på internett vil du finne ut at dette ikke er sant. Kreatin er en organisk syre som bidrar til å danne atp. Kort fortalt tar musklecellene inn mer vann og blir derfor sterker. Du går opp 2-3kg men dette er forøvrig ikke muskler du går opp i, det er heller muskelcellenes evne til å holde på vann som øker derfor ser du større ut og veier mer. Når du går av kreatin noe du burde (du må perodisere kreatinbruket ditt) vil også noe av vannet forsvinne/minke og du går ned i vekt igjen.

Eller påstandene dine var vel ikke helt feil, de fleste studier av kreatin viser at en majoritet av testkandidater går opp i styrke og vekt.

Correct me if I'm wrong.

Ok så se for det dette da:

Jeg er ganske slank nå, null muskler, veldig lite. Om jeg starter med kreatin imorra vil je gda se synlig framgang innen 1måned? altså at jeg ser muskuløs ut?

Endret av Mike88
Lenke til kommentar

Correct me if I'm wrong.

Jeg er ganske slank nå, null muskler, veldig lite. Om jeg starter med kreatin imorra vil je gda se synlig framgang innen 1måned? altså at jeg ser muskuløs ut?

Du vil få mere vann i musklene dine ja, slik at du blir større. Har hørt om tilfeller der folk har økt opptil 2,5 cm i omkrets fortløpende.

Men ikke glem, det er bare vann, ikke muskler, du vil se mere pumpa ut, men anbefaler ikke å gå på kreatin hvis du ikke trener.

Lenke til kommentar

Correct me if I'm wrong.

Ja dette ville bare vært kortsiktig, altså jeg reiser på sydentur om 25 dager å tenker at jeg drar mer damer om jeg ser større ut altså større muskler

Du vil få mere vann i musklene dine ja, slik at du blir større. Har hørt om tilfeller der folk har økt opptil 2,5 cm i omkrets fortløpende.

Men ikke glem, det er bare vann, ikke muskler, du vil se mere pumpa ut, men anbefaler ikke å gå på kreatin hvis du ikke trener.

Correct me if I'm wrong.

Dette ville bare vært en kortsiktig løsning, jeg drar på sydentur om 25 dager og vil se større ut i muskelmasse for å dra flere jenter og om jeg vokser 2.5cm i omkrets er jo det supert da.

Lenke til kommentar

Haha. Men 2,5 cm har vært i ekstreme tilfeller, ikke regn med så mye :p Uannsett, du må drikke sinnsykt mye vann og muligens forsette på kreatin mens du er i syden også ;)

I see:P enda et spørsmål da, jeg har lest at man kan bli oppblåst av kreatin, vil dette påvirke hvordan jeg ser ut i ansikte? vil ikke gå rundt med bollekinn osv og ansikte er en av de første plassene jg legger på meg også

Lenke til kommentar

Da jeg ikke har noen erfaring med kreatin selv, men finner tråden interessant slenger jeg ut et spørsmål til dere som har erfaring med kreatin. Hvordan perodisere dere kreatinbruket deres? Hvordan skal man gjøre det. Hva avhenger det av? :)

Lenke til kommentar

det med at man kan se litt vannete ut kan være sant ja men bedre å ha vann i musklene sånn at de synes enn en flat og umuskuløs kropp, spørsmål man legger ikke på seg i ansikt og mage av kreatin?

Lenke til kommentar

Sorry, er bare litt lei av at folk skal ha superraske resultater rett før hver sommer :) Er jo ikke noen overraskelse at juni kommer hvert år.

Edit: endret ordlyden litt.

Jaja men når kreatin faktisk er slik at man for superrask framgang så tenker jeg at det kan gå hadde vært noe annet om jeg skulle ned 10 kg

Lenke til kommentar

Men problemet med kreatin er at man ikke går opp kg i muskler, men muskelcellene tar bare til seg vann. Et trent øye vil lett kunne skille muskler fra vann. Jeg har en kompis som reagerer veldig bra med kreatin og går mye opp i vekt og styrke når han tar det, men han ansiktet hans ser mer "vannete" ut og generelt sett hele kroppen. Dette ser ikke muskuløst og fint ut.

Om du begynner på kreatin vil du fortsatt se spinkel og tynn ut, bare med litt mer vann på kroppen. Kanskje litt større dobbelthake. Derimot om du tar kreatin nå å begynner å trene de neste 3-4 ukene før du skal til syden vill du nok se litt forandring på kroppen din. Må si meg enig med Juliess, juni kommer hvert år.

Når det kommer til anabole steorider etc. går du på de fleste preparater opp en del kg i vann der også etter som jeg har forstått. Men en "judge" under en kroppsbygningskonkuranse vil ikke ha store problemer med å skille "vann" fra muskler. Men jeg har heldigvis ingen eksempler eller erfaring på dette området. Har bare lest litt og ikke giddet å sette meg inn i det.

Endret av Ole-ThInK
Lenke til kommentar

Nå skal det sies at det å ta opp vann i musklene, kan i seg selv føre til muskelvekst. Tanken er at musklene reagerer på vannbindingen som en trussel til sin integritet, og vokser for å møte "trusselen".

Denne artikkelen snakker om vannbinding i musklene i forbindelse med "pump" og hvordan det kan virke positivt for muskelvekst.

It's theorized that an increase in water within the muscle cell – consistent with the mechanisms associated with "the pump" – is perceived as a threat to its integrity.

In response, the cell initiates a signaling cascade that ultimately causes the muscle to grow larger to protect the ultra-structure. (Vierck et al., 2000).

Endret av Kevlar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...