Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Når er det "greit" med voldtekt?


Anbefalte innlegg

Nå vil jeg si jeg ser også mer alvorlig på voldtekter der en person planlegger dette, kontra en voldtekt som skjer fordi en jente har 'lekt med ilden' og der driften til mannen har tatt over for fornuften. Dog syns jeg selve voldtekten er like alvorlig lovbrudd uansett.

 

Men jeg syns ikke så synd på jenta/kvinnen som har 'lekt med ilden'. På lik linje med at jeg ikke syns så synd på ekstremsport utøvere som f.eks klatring der de faller pga noe svikter - de vet det er en risiko.(kontra å klatret en sikrere rute f.eks) Når noen f.eks dør til sjøs, så syns jeg ikke så synd på de som ikke har tatt sine forholdregler med flytevest og andre sikkerhetstiltak kontra de som har gjort alt for å eliminere risikoen. Som Buffy sier - ta ansvar for egen helse/liv/sikkerhet.

 

Som du ser i tidligere nevnte kilde, er det bare 4.4% av voldtekter hvor noe jenta gjør, er eller har som er skylden i at hun er valgt som offer. I de 4.4% av tilfellene vil jeg tro at minst halvparten av voldtektsmennene hadde valgt en annen kvinner fem minutter senere dersom nevnte offer ikke hadde eksistert.

 

Med andre ord... Det er ingen som leker med ilden, ilden sprer seg på egen hånd uansett hva som skjer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Åja, men hvis 28% av vanlige, (sannsynligvis)ikke overgrepsmenn mener at det er jentas skyld. Da må det jo være sånn det er?

 

"Hele 48 prosent av de spurte mener at kvinnen er helt eller delvis ansvarlig for overgrepet dersom hun flørter åpenlyst i forkant."

Hepphepp, være forsiktig med flørting da. :)

 

 

 

Jeg har aldri skrevet det? Det var for å støtte opp min påstand at det finnes voldtektsmenn som voldtar på grunn av at kvinnen har kledd seg utfordrende. Hvis 28% av den mannlige befolkningen mener at det er jentas skyld hvis hun kler seg utforedrende vil jo være en ansvarsfraskrivelse, og man vil da bli mer tilbøyelig til å voldta noen på det grunnlaget alene.

Når ble delevis annsvar om til skyld? Og når ble flørting om til utfordrende kledd? Og når ble dagbladet en kilde for statistikk?

 

Link til undersøkelsen det er snakk om også skal jeg vise deg hvorfor den er helt feil og skammelig bruk av statistikk (jeg har nemmlig sett den før da jeg undersøker påstander som virker for ville til å være sanne). Hvis du ikke greier å komme frem til det selv da etter å ha last den....

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

 

Åja, men hvis 28% av vanlige, (sannsynligvis)ikke overgrepsmenn mener at det er jentas skyld. Da må det jo være sånn det er?

 

"Hele 48 prosent av de spurte mener at kvinnen er helt eller delvis ansvarlig for overgrepet dersom hun flørter åpenlyst i forkant."

Hepphepp, være forsiktig med flørting da. :)

 

 

 

Jeg har aldri skrevet det? Det var for å støtte opp min påstand at det finnes voldtektsmenn som voldtar på grunn av at kvinnen har kledd seg utfordrende. Hvis 28% av den mannlige befolkningen mener at det er jentas skyld hvis hun kler seg utforedrende vil jo være en ansvarsfraskrivelse, og man vil da bli mer tilbøyelig til å voldta noen på det grunnlaget alene.

Når ble delevis annsvar om til skyld? Og når ble flørting om til utfordrende kledd? Og når ble dagbladet en kilde for statistikk?

 

Link til undersøkelsen det er snakk om også skal jeg vise deg hvorfor den er helt feil og skammelig bruk av atatistikk (jeg har nemmlig sett den før da jeg undersøker påstander som virker for ville til å være sanne). Hvis du ikke greier å komme frem til det selv da etter å ha last den....

 

Jeg har aldri pratet om skyld. Gjennom hele tråden har jeg skrevet gang på gang at det alltid er overgriperens skyld 100%, men at man også har ett ansvar ovenfor seg selv.

 

Hvis du også leser resten av tråden så dro jeg ikke opp det med flørting heller, det var en annen her som gjorde det. Det jeg dro frem av den linken var at 28% av mennene som ble spurt syntes at det delvis var voldtektsofrets skyld hvis hun hadde kledd seg utfordrende, og at det er stor sannsynlighet for at det da er voldtekter som blir begått på grunn av at kvinner kler seg utfordrende, men at de er i det aller minste mindretallet. Linken kan du finne bakover i tråden, er litt lei av å måtte gjenta meg selv for de som ikke leser tråden :p

Lenke til kommentar

 

Åja, men hvis 28% av vanlige, (sannsynligvis)ikke overgrepsmenn mener at det er jentas skyld. Da må det jo være sånn det er?

 

"Hele 48 prosent av de spurte mener at kvinnen er helt eller delvis ansvarlig for overgrepet dersom hun flørter åpenlyst i forkant."

Hepphepp, være forsiktig med flørting da. :)

 

 

 

Jeg har aldri skrevet det? Det var for å støtte opp min påstand at det finnes voldtektsmenn som voldtar på grunn av at kvinnen har kledd seg utfordrende. Hvis 28% av den mannlige befolkningen mener at det er jentas skyld hvis hun kler seg utforedrende vil jo være en ansvarsfraskrivelse, og man vil da bli mer tilbøyelig til å voldta noen på det grunnlaget alene.

Når ble delevis annsvar om til skyld? Og når ble flørting om til utfordrende kledd? Og når ble dagbladet en kilde for statistikk?

 

Link til undersøkelsen det er snakk om også skal jeg vise deg hvorfor den er helt feil og skammelig bruk av atatistikk (jeg har nemmlig sett den før da jeg undersøker påstander som virker for ville til å være sanne). Hvis du ikke greier å komme frem til det selv da etter å ha last den....

 

Jeg har aldri pratet om skyld. Gjennom hele tråden har jeg skrevet gang på gang at det alltid er overgriperens skyld 100%, men at man også har ett ansvar ovenfor seg selv.

 

Hvis du også leser resten av tråden så dro jeg ikke opp det med flørting heller, det var en annen her som gjorde det. Det jeg dro frem av den linken var at 28% av mennene som ble spurt syntes at det delvis var voldtektsofrets skyld hvis hun hadde kledd seg utfordrende, og at det er stor sannsynlighet for at det da er voldtekter som blir begått på grunn av at kvinner kler seg utfordrende, men at de er i det aller minste mindretallet. Linken kan du finne bakover i tråden, er litt lei av å måtte gjenta meg selv for de som ikke leser tråden :p

Ehh. Se mine uthevinger over :roll:

 

Undersøkelsen det er snakk om og tallet det er snakk om er for delevis annsvar, ikke skyld. Og det er for flørting, ikke utfordrende klesdrakt.

 

Og du linket til en dagbladet artikkel, ikke til kilden (som vil være undersøkelsen dagbladet har basert seg på i artikkelen). Så finn kilden, les gjennom den også linker du til den her. Så skal jeg lære deg litt om hvordan man ikke skal bruke statistikk og hvorfor denne undersøkelsen dermed er bare søppel og ikke en gang er værdt bytene den er lagret på....

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Ehh. Se mine uthevinger over :roll:

 

Undersøkelsen det er snakk om og tallet det er snakk om er for delevis annsvar, ikke skyld. Og det er for flørting, ikke utfordrende klesdrakt.

 

Og du linket til en dagbladet artikkel, ikke til kilden (som vil være undersøkelsen dagbladet har basert seg på i artikkelen). Så finn kilden, les gjennom den også linker du til den her. Så skal jeg lære deg litt om hvordan man ikke skal bruke statistikk og hvorfor denne undersøkelsen dermed er bare søppel og ikke en gang er værdt bytene den er lagret på....

 

Det spiller ingen rolle da jeg fokuserte på denne setningen i artikkelen:

'28 prosent mener at en kvinne som kler seg sexy er helt eller delvis ansvarlig for det seksuelle overgrepet.'

Lenke til kommentar

Ehh. Se mine uthevinger over :roll:

 

Undersøkelsen det er snakk om og tallet det er snakk om er for delevis annsvar, ikke skyld. Og det er for flørting, ikke utfordrende klesdrakt.

 

Og du linket til en dagbladet artikkel, ikke til kilden (som vil være undersøkelsen dagbladet har basert seg på i artikkelen). Så finn kilden, les gjennom den også linker du til den her. Så skal jeg lære deg litt om hvordan man ikke skal bruke statistikk og hvorfor denne undersøkelsen dermed er bare søppel og ikke en gang er værdt bytene den er lagret på....

 

Det spiller ingen rolle da jeg fokuserte på denne setningen i artikkelen:

'28 prosent mener at en kvinne som kler seg sexy er helt eller delvis ansvarlig for det seksuelle overgrepet.'

Ja vel. Men fremdeles delevis annsvar. IKKE SKYLD.........

 

Skjønner du virkelig ikke den enorme forskjellen på dette?

 

Og fremdeles har du ikke greid å hoste opp kilden. Hvor vanskelig kan det være? fungerer ikke google hos deg?

Endret av flesvik
Lenke til kommentar
negere og arabere

EDIT:

Det må da ikke være så sabla vanskelig å kunne fatte at når man ikke selv gjør en døyt for å redusere risikoen for at noe inntreffer, og alle med IQ over skostørrelsen FATTER at risikoen er SKYHØY, ja da er man selv en ganske bidragsgytende faktor i hendelsen og har ergo lite med å klage og syte.

Hvorfor kan man ikke syte over at visse primitive menn bidrar til å hindre kvinner i å dolle seg opp, uavhengig av egen risikoadferd?

 

På hvilken måte må man gjøre seg fortjent til å kritisere primitive utlendinger som stapper kukken sin i alt de kan hoppe på, uten sympati for offeret?

 

Det spiller ingen rolle da jeg fokuserte på denne setningen i artikkelen:

'28 prosent mener at en kvinne som kler seg sexy er helt eller delvis ansvarlig for det seksuelle overgrepet.'

28 prosent av Norges befolkning er snart utlendinger, og damer er for mer utlendinger inn i landet. Så på en måte, er de jo delvis ansvarlige for seksuelle overgrep. :D

Lenke til kommentar

Ja vel. Men fremdeles delevis annsvar. IKKE SKYLD.........

 

Skjønner du virkelig ikke den enorme forskjellen på dette?

 

 

Igjen; jeg har på ingen måte påstått at voldtektsofre har noen skyld i det som har skjedd, jeg har flere ganger poengtert det motsatte.

 

Og fremdeles har du ikke greid å hoste opp kilden. Hvor vanskelig kan det være? fungerer ikke google hos deg?

 

Kilde på hva?? Statestikken de går ut ifra i artikkelen? Jada, bare vent i en uke eller to mens jeg venter på svar fra dagbladet, eller finn den selv.

Lenke til kommentar

Ja vel. Men fremdeles delevis annsvar. IKKE SKYLD.........

 

Skjønner du virkelig ikke den enorme forskjellen på dette?

 

 

Igjen; jeg har på ingen måte påstått at voldtektsofre har noen skyld i det som har skjedd, jeg har flere ganger poengtert det motsatte.

 

Og fremdeles har du ikke greid å hoste opp kilden. Hvor vanskelig kan det være? fungerer ikke google hos deg?

 

Kilde på hva?? Statestikken de går ut ifra i artikkelen? Jada, bare vent i en uke eller to mens jeg venter på svar fra dagbladet, eller finn den selv.

Du har skrevet over her og jeg har uthevet at du har byttet ut DELEVIS ANNSVAR med SKYLD i egen voldtekt. Og alle andre kan også se det. Slutt å drite deg ut.

 

Kan du ikke bruke google for å finne undersøkelsen? En avisartikkel er ikke noe kilde for statistikk.... Det tok meg rundt 5-10 minutter maks....

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Du har skrevet over her og jeg har uthevet at du har byttet ut DELEVIS ANNSVAR med SKYLD i egen voldtekt. Og alle andre kan også se det. Slutt å drite deg ut.

 

Hva som står i artikkelen er ikke nødvendigvis min egen mening (ikke har jeg sagt at det er det i det hele tatt i denne tråden heller), den eneste grunnen til at jeg dro ut det var på grunn av at hvis enkelte menn mener at kvinnen har skyld i at de selv blir voldtatt på bakgrunn av hvordan de kler seg så er sjansene store for at det blir begått voldtekter på bakgrunn av det. Det hjelper ikke å se på en enkelt setning jeg har dratt ut, men helheten hvor de ser hvorfor jeg drar det frem.

 

Er du så evneveik at du ikke kan bruke google for å finne undersøkelsen? Det tok meg rundt 5-10 minutter maks....

 

Hold deg saklig ellers vil du bare bli ignorert. Hvis du fant den så kan vel du legge den ut her?

Endret av BuffyAnneSummers
Lenke til kommentar

Du har skrevet over her og jeg har uthevet at du har byttet ut DELEVIS ANNSVAR med SKYLD i egen voldtekt. Og alle andre kan også se det. Slutt å drite deg ut.

 

Hva som står i artikkelen er ikke nødvendigvis min egen mening (ikke har jeg sagt at det er det i det hele tatt i denne tråden heller), den eneste grunnen til at jeg dro ut det var på grunn av at hvis enkelte menn mener at kvinnen har skyld i at de selv blir voldtatt på bakgrunn av hvordan de kler seg så er sjansene store for at det blir begått voldtekter på bakgrunn av det. Det hjelper ikke å se på en enkelt setning jeg har dratt ut, men helheten hvor de ser hvorfor jeg drar det frem.

 

Er du så evneveik at du ikke kan bruke google for å finne undersøkelsen? Det tok meg rundt 5-10 minutter maks....

 

Hold deg saklig ellers vil du bare bli ignorert. Hvis du fant den så kan vel du legge den ut her?

 

1. Der skrev du faen meg skyld igjenn :no: Det er ikke det det er spurt om i undersøkelsen for 1000 gang.

 

2. Her:

http://www.amnesty.no/sites/default/files/1/Hvem%20bryr%20seg%202007.pdf

Nå har jeg hjulpet deg utenfor alle mulige bevisbyrder da det er du selv som skulle ha funnet fremm denne da det er du som har kommet med påstanden.

 

Nå er det vel ikke urimelig å også forlange at du leser den og tenker gjennom sprørsmålsstillingen og populasjon som er brukt i undersøkelsen.

 

Undersøker du det virkelig ikke når aviser og ekstreme ideologiske organisasjoner kommer med fantastiske uttalelser, men bare tar det for god fisk?

 

Linken din ovenfor her er forrøverig også bare en artikkel og ikke en kilde. KILDEN ER SELVE UNDERSØKELSEN slik som jeg her har måttet finne fremm til deg og legge linken ut så du får allt på sølvfat.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

1. Der skrev du faen meg skyld igjenn :no: Det er ikke det det er spurt om i undersøkelsen for 1000 gang.

 

 

NÅ skjønte jeg hva du mente! Artikkelen skrev delvis ansvar istedet for skyld ja, og den vil jeg ta på min egen kappe. Beklager.

Men i artikkelen som DB har basert sin på (http://www.amnesty.no/aktuelt/flere-nyheter/arkiv-reportasjer/ny-rapport-fra-amnesty-og-reform) så står det faktisk ''skyld''.

 

'..mens tre av ti menn mener en kvinne kan skylde seg selv for overgrepene dersom hun er beruset eller kler seg sexy''

 

2. Her:

http://www.amnesty.no/sites/default/files/1/Hvem%20bryr%20seg%202007.pdf

Nå har jeg hjulpet deg utenfor alle mulige bevisbyrder da det er du selv som skulle ha funnet fremm denne da det er du som har kommet med påstanden.

 

Nå er det vel ikke urimelig å også forlange at du leser den og tenker gjennom sprørsmålsstillingen og populasjon som er brukt i undersøkelsen.

 

Undersøker du det virkelig ikke når aviser og ekstreme ideologiske organisasjoner kommer med fantastiske uttalelser, men bare tar det for god fisk?

 

Linken din ovenfor her er forrøverig også bare en artikkel og ikke en kilde. KILDEN ER SELVE UNDERSØKELSEN slik som jeg her har måttet finne fremm til deg og legge linken ut så du får allt på sølvfat.

 

Takk! Gjør nok ikke det i natt, men skal se på det i morgen.

Lenke til kommentar

Sikkert sagt, sikkert flammet, men jeg må allikevel si det. Jeg går ut i fra at det grovt sett er to typer overfallsvoldtekter.

 

1: der overgriper planlegger

2: der overgriper handler i affeksjon

 

Når det gjelder nr 1 vil jeg tro overgriper har et sterkt markeringsbehov, det er en gjennomsyret ondsinnet handling der han/hun har full kontroll og mulighet til å ydmyke et offer til det ytterste. Dette er ren ondskap der en jente vil bli forsøkt voldtatt uansett hva hun har på seg (som jeg har forstått revolverer mye av diskusjonen rundt dette?).

 

Nr 2 derimot kan være så mangt, det kan f.eks. være to som har flørtet og rotet på byen, begynner å ta turen hjem til si jenta, mens de går lengre og lengre seksuelt sett. La oss si ekstrem beføling av kjønnslegemer for eksempelets skyld. Når de omsider kommer frem er en beruset gutt (for øvrig med lite hemninger etter all den jævla alkoholen) rimelig sprengkåt, naturligvis, det sier seg selv. Jenta begynner derimot å få baktanker, angrer kanskje litt på hele opplegget. Si hun er veldig lettkledd, for å gjøre eksempelet tydelig. Hun velger å skjule det hele med en kommentar som får gutten til å føle seg lurt, så var det dette med hemninger igjen... Og vips, så er det gjort så fort hun prøver å ta seg inn i leiligheten sin.

 

Jeg forsvarer IKKE gutten, men realiteten er at jenter faktisk kan gjøre ganske mye selv for å avverge en voldtekt. Her jeg bor kaller vi det _å bruke huet_. Altfor mange jenter er altfor naive, altfor rusa, og altfor fulle av dem selv her i landet. Verden er ikke perfekt, det her er ikke en dans på roser, det er det harde jævla liv. Går man rundt med 1/10 av kroppen tildekt mens man i tillegg kontrollerer det motsatte kjønn til en stor grad hver gang man er ute på byen, så ja. Da tar du faktisk en risiko, en stor en sådann, og uten at man skal føle skyld må man ta ansvar for seg selv i utgangspunktet. For all del, lettkledde kvinner noe av det flotteste som finnes, men en dag er man på feil sted til feil tid med feil mann, og da kan det gå gærnt... Så får heller jenter gjøre hva de vil ut i fra det. Personlig syntes jeg uthenging ala "This citizen is a sex predator"-skilt utenfor huset, full kastrering og en saftig oppreisning høres ut som gode straffer. Men først og fremst, jenter, ta vare på dere selv og bruk hodet! Jeg er litt i tvil hvor mange jenter som når budskapet mitt her på forumet, men da har man sagt sitt ;)

 

EDIT: Vil gjerne presisere at jeg ikke har lest spesielt mye i denne diskusjonen, en 4-5 innlegg tenker jeg. Jeg tar forbehold om at noe jeg skrev er super obvious by now.

Endret av fjell0ter
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I forhold til "nachspiel voldtekter" som kanskje er utgangspunkt for ulike "gråsonetilfeller" (selv om voldtekt såklart aldri er greit). Det er endel paradokser her for meg....

 

- jenter blir oppfordret til å kle seg sexy for å tiltrekkes motsatte kjønn (av både andre kvinner og av menn)

- jenter blir beskyldt for å oppfordre til voldtekt på grunn av dette

 

Om du liker at jenter går kledd sexy (jeg som jente liker å kle meg opp også), hvorfor drive å skylde på jentes klesplagg da? Er ikke det en tap-tap situasjon?

 

- en jente våkner opp med ukjent fyr, skammer seg og anmelder (OBS OBS! tror personlig dette skjer ytterst, ytterst skjelden da skammen tilknyttet voldtekt er betydelig større en skammen tilknyttet et kjipt ONS fra samfunnets side)

- gutter synest det er ekkelt/kjipt om en jente har hatt mange sexpartnere før ham

 

Hva med å akseptere at jenter har like lyst på sex om gutter (igjen er det både jenter og gutter som må akseptere dette)? Og ved å slutte å stigmatisere antall sexpartnere en jente har, så kanskje er det mindre grunn for en dame å gi falsk anmeldelse for å "beholde æren"? Blir kanskje også litt lettere å få seg noen hjem på byen som er med fullt samtykke ? :thumbup:

 

Smo en siste kommentar mener jeg også at det må bli mer aksept for at menn kan føle seg overfalt etter fyllesex. Ingen vinner på at "gutter må være fornøyd om de får seg noe".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...