Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Elektronisk røyk

Anbefalte innlegg

Halo, etter flere år med røyk og snus kom jeg over "E-sigg"

Og kjøpte meg denne for å teste: http://www.dealextreme.com/p/quit-smoking-usb-rechargeable-electronic-cigarette-with-10-refills-mint-taste-52004

Og om det funket bra skulle jeg gå over til noe dyrere. Vel smaken er mulig å tolerere, og er nikotin. Men noen venner sa at dette var mye farligere enn vanlig røyk osv.

Er det sant at dette er farlig?

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og kjøpte meg denne for å teste: http://www.dealextreme.com/p/quit-smoking-usb-rechargeable-electronic-cigarette-with-10-refills-mint-taste-52004

Og om det funket bra skulle jeg gå over til noe dyrere. Vel smaken er mulig å tolerere, og er nikotin. Men noen venner sa at dette var mye farligere enn vanlig røyk osv.

Takker for svar.

Uten at jeg kan henvise til kilder vil jeg si at e-sigaretten er mindre skadelig. Når det er sagt er det basert utifra dyrere modeller solgt i vesten. De på DX er billige, og vi aner ikke hva slags skadelige kjemikalier de er proppet fulle av. Jeg hadde ikke turt å bruke den der, men det får være opp til deg.

E-sigaretter er forresten også ulovlig i Norge.

Lenke til kommentar

Takker for svar.

Uten at jeg kan henvise til kilder vil jeg si at e-sigaretten er mindre skadelig. Når det er sagt er det basert utifra dyrere modeller solgt i vesten. De på DX er billige, og vi aner ikke hva slags skadelige kjemikalier de er proppet fulle av. Jeg hadde ikke turt å bruke den der, men det får være opp til deg.

Takker for at du delte tankene dine, men vil ha stolbare kilder.

"E-sigaretter er forresten også ulovlig i Norge."

Dette er også feil, de er fullt lovlige.

Lenke til kommentar

Takker for svar.

Takker for at du delte tankene dine, men vil ha stolbare kilder.

"E-sigaretter er forresten også ulovlig i Norge."

Dette er også feil, de er fullt lovlige.

Forbudt å importere og selge e-sigaretter i Norge

Lenke til kommentar

Riktig, det er ikke lov å selge, men lov å importere for privatbruk.

Jeg har googlet litt rundt. Det står at det er ulovlig å importere. Det er generelt, ikke spesifisert noe untak for privatpersoner. Har du en kilde?

http://toll.no/templates_TAD/CircularLetter.aspx?id=219666&epslanguage=no&parentid=66243

God nok kilde? Ser ut til at det er totalforbud. :p

All innførsel av vannpipetobakk og andre nye tobakksprodukter med innhold av tobakk eller nikotin til Norge er forbudt.
Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Jeg har googlet litt rundt. Det står at det er ulovlig å importere. Det er generelt, ikke spesifisert noe untak for privatpersoner. Har du en kilde?

Ble postet en link til Tv2 eller Nrk om dette på DealExtreme tråden, der det stod lov for eget bruk.

Lenke til kommentar

Ble postet en link til Tv2 eller Nrk om dette på DealExtreme tråden, der det stod lov for eget bruk.

Nope. Jeg hadde rett.

Lenke til kommentar

Nope. Jeg hadde rett.

Gratulerer så meget. Hadde jeg visst at du ble så glad over slike ting hadde jeg kastet noe mer å fore deg med.

Så drar vi ikke tråden mer OT.

Takker for svar.

Men siden jeg er en drittsekk, kan jeg vel ødelegge den gleden din også?

`http://www.facebook.com/notes/totally-wicked-e-liquid-norge/lovligheten-av-e-sigaretter-og-nikotin-i-norge/212944078740594?ref=nf

Kina er ikke EØS land, men det er forsatt lov å innføre.

Endret av Verbal Hologram
Lenke til kommentar

Hmm... hvilken av disse kildene stoler jeg mest på. Tollvesenets eget offisielle dokument, eller et Facebook-innlegg?

Fra Tollvesenets dokument: "Forbudet omfatter vannpipetobakk, elektroniske røykeprodukter og e-sigaretter."

Og:

"Endringskommentar: e-sigaretter er medtatt i forbindelse med importforbudet."

Facebook-innlegget er uansett skrevet før Tollvesenets dokument ble endret, og e-sigaretter ble medtatt.

Selv om Facebook-innlegget hadde stemt (noe det ikke lenger gjør), så ville innførsel av e-sigaretter fra Dealextreme uansett være forbudt da Hong Kong ikke er en del av EØS.

Lenke til kommentar

Hmm... hvilken av disse kildene stoler jeg mest på. Tollvesenets eget offisielle dokument, eller et Facebook-innlegg?

Fra Tollvesenets dokument: "Forbudet omfatter vannpipetobakk, elektroniske røykeprodukter og e-sigaretter."

Og:

"Endringskommentar: e-sigaretter er medtatt i forbindelse med importforbudet."

Facebook-innlegget er uansett skrevet før Tollvesenets dokument ble endret, og e-sigaretter ble medtatt.

Selv om Facebook-innlegget hadde stemt (noe det ikke lenger gjør), så ville innførsel av e-sigaretter fra Dealextreme uansett være forbudt da Hong Kong ikke er en del av EØS.

http://www.dealextreme.com/p/electronic-cigarette-refills-no-nicotine-blackberry-flavor-10-piece-pack-71787

Disse vil ikke være ulovlige, er verken nikotin eller tobakk.

Kina er ikke EØS land, men man kan fritt føre inn fra EØS land.

Lenke til kommentar

Tollvesenets forbud gjelder alle nikotininnholdige e-sigaretter, uansett om de er importert fra EØS eller ikke.

De du linker til i ditt siste innlegg, er mest sannsynlig lovlig ettersom de ikke inneholder nikotin. Men tollvesenet kan kreve å få undersøke de før de sender de videre til deg.

Endret av Marekatten
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...