lindaht Skrevet 5. juni 2011 Del Skrevet 5. juni 2011 Hei, er ganske ung så har ikke så mye erfaring med objektiver - men tenkte å kjøpe "Nikon Nikkor AF-S 50mm f/1.8 G" - til mitt NIKON D60, men hvis jeg da velger å kjøpe dette objektivet vil da kameraet ha autofokus? Litt vrient uten skjønner dere Fordi jeg har hørt at Nikon Nikkor AF-D 50mm f/1.8 ikke har autofokus? håper på svar så fort som mulig:) Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 5. juni 2011 Del Skrevet 5. juni 2011 AF-S betyr fokusmotor i objektivet. Du får altså autofokus med alle AF-S objektiver. Tredjeparsprodusenter (Sigma, Tamron osv) har andre forkortelser for å merke objektiver med fokusmotor. Lenke til kommentar
lindaht Skrevet 5. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2011 Tusen takk for et raskt svar ^_^ Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5. juni 2011 Del Skrevet 5. juni 2011 Hei, er ganske ung så har ikke så mye erfaring med objektiver - men tenkte å kjøpe "Nikon Nikkor AF-S 50mm f/1.8 G" - til mitt NIKON D60, men hvis jeg da velger å kjøpe dette objektivet vil da kameraet ha autofokus? Litt vrient uten skjønner dere Det kan være litt mer vrient uten autofokus noen ganger, men andre ganger er det også lettere å fokusere manuelt en med autofokus. Det gjelder spesielt når det er noe nærmere kameraet enn det du ønsker å fokusere på. F.eks et menneske som står i en skog full av trestammer. Da hender det ofte at autofokusen vil fokusere på en trestamme, mens du vil fokusere på mennesket. Jeg skjønner at du vil ha autofokus. Jeg ville bare frem til at det ikke nødvendigvis må bli vrient uten. Det finnes hauger av gode bilder fra tiden før autofokus ble oppfunnet. Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 5. juni 2011 Del Skrevet 5. juni 2011 Man kan da velge hvor man vil fokusere selv om man har autofokus. Enten velger man et fokuspunkt der man vil ha fokus, eller så fokuserer man og rekomponerer. Det siste er vel ofte mest aktuelt med D60 siden det kun har 3 fokuspunkt. Dette vet jeg egentlig at du vet, så skjønner ikke hvorfor jeg skriver det... Ellers er jeg enig, det finnes flere situasjoner der manuell fokus kan være en fordel, men da er det jo bare å slå av autofokus. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå