The-Arbiter Skrevet 5. juni 2011 Del Skrevet 5. juni 2011 Heisann. Jeg holder da på med et mafiaspill, der jeg har funksjoner og alt klart. Men så har jeg laget et nytt design: <div id="default_wrapper"> <div id="default_header"></div> <div id="meny_venstre"> <div id="meny_tittel_venstre_1">Meny</div> <div class="nav"><br> <a href="helpdesk.php?act=new">Hjelpedisken</a> <a href="list.php">Medlemmer</a> <a href="ledelsen.php">Ledelsen</a> <a href="spillere_paalogget.php">Spillere pålogget</a> <a href="bank.php">Bank</a> <a href="statistikk.php">Statistikk</a> <a href="dodespillere.php">Døde spillere</a> <a href="reise.php">Reise</a> <a href="byer.php">Byer</a> <a href="regler.php">Regler</a> <br></div> <div id="meny_tittel_venstre_1">Hoved</div> <div class="nav"><br> <a href="kriminalitet.php">Kriminalitet</a> <a href="biltyveri.php">Biltyveri</a> <a href="fight_club.php">Fight Club</a> <a href="garage.php">Garasje</a> <a href="gjeng-hoved.php">Gjengsenter</a> <a href="jail.php">Fengsel</a> <br> </div> <div id="meny_tittel_venstre_1"><a href="login.php?x=logout">Logg ut</a></div> </div> <div> <div id="midten"> <div id="midten2"> <?=$midten2?> </div> </div> </div> <div id="meny_hoyre"> <div id="meny_tittel_hoyre_1">Din Info</div> <div id="meny_tittel_hoyre_1">Generelt</div> <div class="nav2"> <br> <a href="nyheter.php">Forrsiden</a> <a href="minside.php">Min Side</a> <a href="rediger.php">Rediger profil</a> <a href="kjop_vapen.php">Kjøp våpen</a> <br> </div> <div id="meny_tittel_hoyre_1">Meldinger/Forum</div><br> <div class="nav"> <br> <a href="message.php?p=inbox">Inboks</a> <a href="message.php?p=new">Ny melding</a> <a href="message.php?p=outbox">Utboks</a> <a href="message.php?p=block">Block liste</a> <hr> <a href="forum.php?m=1">Game forum</a> <a href="forum.php?m=2">Salg/Søknad forum</a> <a href="forum.php?m=3">Offtopic forum</a> <br> </div> Problemet da er at jeg har f.eks en fil "spillere.php" Hvordan skal jeg få denne filen imellom disse? <div id="midten"> <div id="midten2"> <?=$midten2?> </div> </div> Der du ser <?=$midten2?> det der vil jeg at spillere.php skal vises når man trykker på "spillere pålogget" i menyen. Jeg vet at det er en måte at man kan la være å designe begge menyene inn i hver fil, men at jeg har en fil kalt "default.php" og det var den jeg viste helt øverst med begge menyene. Grunnen til at jeg helst vil slippe å måtte designe menyene inn i hver fil, er fordi at vist jeg skal legge til noe mer på menyen, så må jeg jo legge dem til i alle filene, hadde vert mye enklere å bare endret "default.php" også kom det selv i alle andre filene. Takker på forhånd! Si ifra om noe var uklart Lenke til kommentar
Alexander Prestmo Skrevet 5. juni 2011 Del Skrevet 5. juni 2011 Ligger siden ute noe sted? Jeg har litt problemer med å se for meg helt hva du mener akkurat nå, men kanskje jeg kan komme med noe fornuftig svar om jeg ser det "in action". Lenke til kommentar
The-Arbiter Skrevet 5. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2011 (endret) Ligger siden ute noe sted? Jeg har litt problemer med å se for meg helt hva du mener akkurat nå, men kanskje jeg kan komme med noe fornuftig svar om jeg ser det "in action". Det var litt vanskelig å forklare. Men jeg har den nok desverre ikke ute nå. Skal prøve å gjøre det litt klarere: jeg har en fil "default.php". Der har jeg designet en venstre-meny, og en høyre meny. Og i mellom de menyene er det et "ledig område". I menyen har jeg "spillere pålogget", og når man trykker på den blir man navigert til ...spillere_palogget.php. Men når man blir navigert til spillere_palogget.php, så er det bare en oversikt over spillere pålogget, ingen menyer eller noe er i den filen, så da må man trykke tilbake for å komme til menyene igjen. Så det jeg lurer på er, hvordan skal jeg få spillere_palogget.php til å dukke opp i mellom menyene på det "ledige området"? Uten å måtte ligge menyene inn i alle .php filene? Endret 5. juni 2011 av The-Arbiter Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 5. juni 2011 Del Skrevet 5. juni 2011 Det er jo bare å lage f.eks en standard fil for menyene og bruke PHP include()? Men dette er jo ikke veldig optimalisert, men fungerer. Lenke til kommentar
The-Arbiter Skrevet 5. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2011 (endret) Det er jo bare å lage f.eks en standard fil for menyene og bruke PHP include()? Men dette er jo ikke veldig optimalisert, men fungerer. Jeg har default.php med menyene, og <div id="midten"> Her skal alt dukke opp mellom menyene (Spillere pålogget, nyheter osv.. </div> også lager jeg <?php include"default.php" ?> i alle filene som skal åpnes imellom? Da jeg gjorde det, så kom "spillere pålogget" over headeren og selve designet. Altså først kom spillere pålogget øver, headeren under, så menyene og resten av designet nederst på siden: Har et bilde fra jeg drev et par forrsøk: Burde jeg ha en kode imellom <div id="mditen"> og </div> ? Endret 5. juni 2011 av The-Arbiter Lenke til kommentar
Alexander Prestmo Skrevet 5. juni 2011 Del Skrevet 5. juni 2011 Det er jo som det nevnes her greit å bruke en include, evt. require for å ta inn den filen, og den må da såklart ligge mellom de #midten div-ene. Men når du gjorde dette så kom innholdet over toppen som vist i skjermdumpen din? Det hørtes i hvertfall rart ut, men kan evt. være en css-sak selv om det ikke er så sansynlig. Lenke til kommentar
hlnd Skrevet 5. juni 2011 Del Skrevet 5. juni 2011 (endret) PHP include() eller require() er veien å gå. Include sender feilmelding, men lar sida laste om den ikke finnes fila du spør etter, mens require ikke sender noe tilbake om den ikke finner angitt fil. Jeg ville gått for require om det er noe så viktig som hovedinnholdet på sida, men det er opp til deg. Dersom du har filene liggende i forskjellige mapper, kan du bruke require $_SERVER['DOCUMENT_ROOT'] . '/mappe/filnavn.php'; // eller du kan sette sammen strengen på navnet som du vil: require $_SERVER['DOCUMENT_ROOT'] . '/includes/ . $id . '.php'; // ... gir en litt ryddigere mappestruktur. // ellers er det også mulig å endre på include-pathen selv, f.eks. set_include_path($_SERVER['DOCUMENT_ROOT'] . '/includes/') http://php.net/manual/en/function.set-include-path.php Mulig å gjøre det med Ajax også, så bare den utvalgte delen av sida blir lasta ned, men det tar mer jobb. Ellers - anbefaler deg å kode på engelsk. Gir mye bedre konsistens, du slipper filnavn som paalogget.php, og kanskje viktigst: koden din blir ikke helt ubegripelig i engelske fora. Edit: og ja, sett legg include-koden der du vil at koden skal dukke opp i fila. Tenk på det som at PHP kopierer inn det den finner i den inkluderte fila, og erstatter include(filnavn) med innholdet. Edit#2: Denne tråden hadde vel passa bedre i PHP-forumet, men jeg antar du ikke var sikker på hvilken teknologi som lønte seg å bruke da du oppretta tråden. Endret 5. juni 2011 av hlnd Lenke til kommentar
The-Arbiter Skrevet 5. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2011 (endret) Takk for gode svar! Ja den burde vel egentlig det, men siden det var design som var problemet så tenkte jeg den kunne gå under kategorien. Må nok bruke litt mer tid på det, alt jeg prøver ender bare på bildet jeg viste ovenfor. Men finner nok en løsning engang Endret 5. juni 2011 av The-Arbiter Lenke til kommentar
Alexander Prestmo Skrevet 5. juni 2011 Del Skrevet 5. juni 2011 Det blir litt vanskelig å komme med konkrete løsninger når man ikke kan se hvordan koden spyttes ut. Jeg anbefaler at du ser på å bruke f.eks. Firefox med Firebug tillegget. Der kan du endre koden "on the fly" og se hvordan den oppfører seg og dermed enkelt feilsøke koden. Lenke til kommentar
The-Arbiter Skrevet 5. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2011 (endret) Det blir litt vanskelig å komme med konkrete løsninger når man ikke kan se hvordan koden spyttes ut. Jeg anbefaler at du ser på å bruke f.eks. Firefox med Firebug tillegget. Der kan du endre koden "on the fly" og se hvordan den oppfører seg og dermed enkelt feilsøke koden. Jeg skal prøve på det ja. Men på det forige designet, bruker jeg nøyaktig samme løsning som nå, så jeg hostet opp det gamle igjen. jeg hadde en variabel $midten2 = ob_get_contents(); jeg puttet denne variabelen imellom midten-divene: <div id="midten"> <div id="midten2"> <?=$midten2 ?> </div> </div> Så la jeg "<?php include "default.php" ?> nederst i hver fil som jeg ville skulle komme i mellom menyene. Der funket det fint. Men i de filene hadde jeg på toppen en include "config.php" som inneholder database info, når jeg fjernet den, gikk designet amok akkurat som vist på bildet over. Det var noe som gjorde meg ekstra forvirret Men i det nyeste designet, har jeg erstattet denne med en ny database-connect fil. Men om du kontakter meg på skype, kanskje jeg kan gi deg filene så kan du ta en liten titt? skypenavn: bloodysquito1 Endret 5. juni 2011 av The-Arbiter Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå