Gå til innhold

Neon negative innvendinger mot Olympus Camedia 750?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Likte ikke d med ISO på 100, har hørt at dette ikke e så bra, selv om jeg ikke har peiling på hva ISO er!!!

 

Gratulerer.

At du uttaler deg om en sak som du ikke vet noe som helst om er ikke værst.

 

 

Det er vel antakelig ikke noe poeng, men jeg prøver likevel;

Siden jeg ikke er så erfaren når det gjelder fotografering, og heller ikke er særlig belest på området, kan du utdype hva med ISO 100 som utgjør en ulempe??

 

Om ikke annet, så fortell oss hva som er bedre? og hvorfor?

Lenke til kommentar

ISO er et begreb "lånt" fra analoge kameraer. Der kan man købe film med forskellige ISO-værdier. ISO-værdierne fordobles startende med ISO 50 - 100 - 200 - 400 osv. Jo højere ISO-værdi jo mere grovkornede bliver billederne, og desto mindre egner de sig til store forstørrelser, men kan derfor fx godt give fine print i 10 x 15 cm formatet. Fidusen ved højere ISO-værdier er, at de giver mulighed for at fotografere under meget mørke forhold uden at bruge stativ, idet en høj ISO-værdi giver mulighed for at bruge hurtige lukketider. Omkostningen er til gengæld mere støj i billederne i form af korn. Olympus-kameraet har traditionelt fået skyld for at have for meget billedstøj - også ved lave ISO-værdier, men efter hvad jeg har læst, er der meget, der tyder på, at de har fået pænt styr på billedstøjen i hvert fald ved lave ISO-værdier. Vær også opmærksom på, at hvis du bruge kameraet i godt lys på automatikken, vil automatikken ofte vælge en meget lav ISO-værdi på 64, og her er billedstøjen minimal. Et andet problem er, at autofokusen er ret langsom på C750, men dette er en generel svaghed ved de fleste kompaktkameraer. Her kunne det nok betale sig at holde øje med de nye fuji-kameraer. En langsom autofokus har den konsekvens, at man ikke så godt kan bruge det til fotografering af objekter, der bevæger sig hurtigt - fx ved sportsbegivenheder.

Håber dette hjælper lidt - og så er der i øvrigt ikke at andet at gøre end at følge Skarsk råd om at læse rigtig mange tests, blive fortrolig med begreberne og studer billedeeksemplerne grundigt. :)

Lenke til kommentar

Nå begynner vel enkelte her å bli lei av min stadig hyppigere nesegruse begeistring for C-750, men skitt au. Jeg fastholder at dette er et utrolig bra kamera, blir man godt kjent med mulighetene er jeg enig med et av innleggene her: Hva i huleste skal man henge seg opp i en evt. ISO-begrensning, og spesielt om man ikke engang aner hva det dreier seg om. Kameraet tar supre bilder i de fleste lysforhold, man må bare bruke hue og slenge frem et stativ hvis det begynner å skumre. Stikker man innom fotosjappa har de for uinnvidde et snertent lite mikrostativ på en 10-12 cm, med bøyelige ben, som faktisk går ned i de fleste kameravesker. Da er man skodd for det meste. Ta f.eks. en titt på min side med noen testbilder på www.manskow.nu/kameratest og kikk på månebildene. Jeg kan ikke si jeg hang meg særlig opp i ISO-verdier da jeg tok dem. Benytt heller kameraets muligheter for det de er verd.

Hvilket kunststykke av Olympus, sier nå jeg.

 

-Trond

Lenke til kommentar
..... Benytt heller kameraets muligheter for det de er verd....

 

Hvis man skal kunne benytte kameraets muligheter, som du sier, må man i hvert fall kjenne litt til begrepene ISO, blenderåpning og lukkertid. Å fikle med disse innstillingene er jo halve morroa!

 

I begynnelsen brukte jeg alltid auto-funksjonen, men etter hvert som lærekurven stiger har jeg funnet meg godt til rette i manuell modus med innstilling av blant annet lukkertid, blenderåpning og selvsagt rett iso-verdi.

 

Den beste måten å lære seg om disse "tekniske" finurlighetene er å kjøpe/låne fotograferingsbøker, eller rett og slett "leke" seg fram til innstillinger som man liker!

 

Bra at du er fornøyd med ditt C-750, men det finnes mange gode kameraer der ute... C-5050, G3/G5, V1 er meget gode kameraer som man ikke skal undervurdere. (selv om de stiller i en litt dyrere klasse enn C-750..)

Lenke til kommentar

Joda, Børge, det finnes mange gode kamera der ute. Men du nevner C-5050. Både C-3000, 4000 og 5000-serien ti lOlympus er meget bra. Men når prisnivået i forhold til C-750 ikke er all verden, og de er noenlunde fysisk like store (C-750 har attpåtil krympet total objektivlengde i avslått tilstand med en hel cm), synes jeg "kjerringzoom" (3x) ikke kan måle seg med den utrolige 10x'ern.

Dette er et skikkelig morsomt kamera, jeg setter det aldri i auto, men går alltid rett til program eller manuelt, hvis ikke en av de ferdige modusene for portrett, landskap, sport osv. skulle passe i farten.

Smaken er som kjent som baken, men jeg sender iallfall varme tanker til gutta på utviklingsavd. hos Olympus. Dette er et skikkelig herrekamera.

 

-Trond

Lenke til kommentar
Joda, Børge, det finnes mange gode kamera der ute. Men du nevner C-5050. Både C-3000, 4000 og 5000-serien ti lOlympus er meget bra. Men når prisnivået i forhold til C-750 ikke er all verden, og de er noenlunde fysisk like store (C-750 har attpåtil krympet total objektivlengde i avslått tilstand med en hel cm), synes jeg "kjerringzoom" (3x) ikke kan måle seg med den utrolige 10x'ern.

Dette er et skikkelig morsomt kamera, jeg setter det aldri i auto, men går alltid rett til program eller manuelt, hvis ikke en av de ferdige modusene for portrett, landskap, sport osv. skulle passe i farten.

Smaken er som kjent som baken, men jeg sender iallfall varme tanker til gutta på utviklingsavd. hos Olympus. Dette er et skikkelig herrekamera.

 

-Trond

He he, Trond! Kjerringzoom eller ikke, det kommer jo helt an på bruken og hva slags tilleggutstyr man vil ha. Jeg har tenkt mye på å investere i en telelinse til mitt kamera, men funnet ut at vidvinkel er mye mer nyttig. Primært fordi jeg bruker apparatet til naturbilder. Da er vidvinkel nesten helt obligatorisk! Har sett forskjellen og den er enorm!

 

Vel, vel la oss ikke dette bli en diskusjon alà "min pappa er større enn din" ;-)

 

PS sjekk "pappa" canon med telelinse!

CANON TELE

Happy shooting!

Lenke til kommentar

Vel, jeg har hverken bedt deg eller noen andre om å like bildene mine. Jeg var noenlunde fornøyd med dem selv, men da bilder som tidligere nevnt er en smaksak gidder jeg ikke å kommentere din smak nærmere. Men du kunne jo kanskje spesifisere hva som var så elendig. Var det valg av motiv eller kvaliteten på bildene (skarphet, farger osv) som du ikke tålte?

Jaja, jeg ligger iallfall ikke søvnløs, jeg bare la ut mine erfaringer og bilder.

Lenke til kommentar

Kjempefint at du bidrar på forumet Coban. Dersom de 18 forrige innleggene dine var like konstruktive som dette, er vi virkelig i gang med å lære noe her.

 

Takk for nyttig info Manskow. Har "brukt deg" litt i beslutningsprosessen, og har nå et ferskt 750 mellom hendene. Er veldig fornøyd foreløpig. Ser at det kommer til å bli veldig gøy etterhvert som jeg lærer meg å bli mindre avhengig av auto. Og så er det jo ganske så pent å se på også :D

Lenke til kommentar
Til denne personen som er så fornøyd med kameraet sitt så vil jeg bare si at jeg kommer ikke til å kjøpe dette kameraet etter å ha sett bildene dine..

 

Helt ærlig så syntes jeg faktisk at de bildene var helt elendige..

 

Jeg skal kjøpe meg digitalkamera i løpet av måneden, har egentlig bestemt meg for et C750. Nå er jeg rimelig fersk innenfor temaet digitalkamera, men basert på tester, pris, zoom, oppløsning og positive uttalelser om dette kameraet så virker jo dette som et bra kamera. Har også sett på bildene det er snakk om og synes de var helt ok (men som sagt, jeg er rimelig fersk på dette).

 

Når du kommer med en så krass uttalelse som du gjør blir jeg selvfølgelig litt i tvil om jeg skal kjøpe det alikevel. Regner med når du synes blidene var helt elendige at du kan peke på noe konkret, gjerne sammenlignet med bilder tatt av andre kamera i samme prisklasse. Jeg og alle andre som vurderer C750 hadde satt stor pris på det.

 

Er det forresten noen som vet om det i fremtiden kommer noe undervannshus til C750?

 

oyoz - digitalkamera newbie :)

Lenke til kommentar

Oyoz,

Du kommer nok en god del lengre i din besluttningsprosess med å prøve andre formuer enn dette dessverre.

 

Dpreview.com har et flott forum for mange typer kameraer og spørsmål. Her kan du lese folks erfaringer og råd.

 

Du finner også en peker til links på Dpreview med oversikt over mange gode nettsteder som også har forumer! (Så får du trent på engelsken med det samme!)

 

Uansett hva ditt valg av digitalkamera blir, har de alle sammen sine særegenskaper og for og imot.

 

Sett opp en prioriteringsliste over ting du ønsker et kamera skal ha og hvilken funksjon det skal fylle. Deretter vekter du hvert punkt med å gi det terningkast. Når du er ferdig setter du opp en liste over de forskjellige kamerane og ser hvilket som scorer høyest mot din vekting.... Da skal i teorien det være kameraet som er perfekt for deg!

 

Ps. Jeg brukte to år på å bestemme meg for kamera! Syntes ikke bildekvaliteten var god nok, foruten på DSLR kamerane som da kostet fra 30.000,- og opp!

 

Lykke til med kjøp i alle fall!

Lenke til kommentar
Når du kommer med en så krass uttalelse som du gjør blir jeg selvfølgelig litt i tvil om jeg skal kjøpe det alikevel. Regner med når du synes blidene var helt elendige at du kan peke på noe konkret, gjerne sammenlignet med bilder tatt av andre kamera i samme prisklasse. Jeg og alle andre som vurderer C750 hadde satt stor pris på det.

Når nogen kommer med så bombastiske udsagn om billedkvalitet, så se bort fra dem. Jeg kan jo også skrive, at Tolstojs samlede værker er elendige, men uden argumentation er dette jo en værdiløs påstand. Så kig på de testbilleder, der er taget med kameraet og træf din beslutning derudfra. Og synes du 10 x zoom er noget for dig, så køb det. Kameraet har faktisk fået betydelig bedre kritik end fx forgængeren C730. Tjek fx www.dcresource.com. Håber dette hjælper lidt. :)

Lenke til kommentar

Jeg skal kjøpe meg et nytt digital kamera og er nå i ferd med å 'lande' på dette kameraet, men jeg anser det som et minus at det ikke følger med oppladbare batterier og lader, de av dere som har dette kameraet; hva er deres erfaringer ??

 

En ting til:

Kan man sette på andre objektiv på dette kameraet ?

Lenke til kommentar

Bare for å så enda mer tvil....Fuji kommer med nytt kamera i oktober, S7000 (det er jo mindre enn 2 mnd til). Det har 6x zoom og er kanskje akkurat det du leter etter? Kameraet ser ut til å bli på prisnivå med G3 nå (5-6000,-kr)

 

G3 tar i følge alle de testene jeg har sett bedre bilder enn C750. G3 tar vel ganske enkelt best bilder av alle 4mpx kompakt kameraene på markedet....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...