*F* Skrevet 5. juni 2011 Del Skrevet 5. juni 2011 Hei! Er for tiden i militæret og dimiterer i desember. Og vurderer og bruke 20k av mine dimmepenger til å sette inn på min BSU. Hvordan vil det da bli med skattefradrag? Vil jeg få mine 4k igjenn på skatten selv om jeg ikke har betalt noe skatt dette året? Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 5. juni 2011 Del Skrevet 5. juni 2011 (endret) Kva trur du? Få tilbake skatt du aldri har betalt? Det går ikkje. BSU-beløpet føres opp på sjølvmeldinga under frådrag, men dersom du ikkje har betalt skatt får du heller ikkje noko tilbake. Ved å setje 20 000 inn på BSU utan inntekt taper du teoretisk 4000 i skattefrådrag seinare i livet, sett at du fyller opp BSU-kontoen. Set du inn 20 000 i år får du null frådrag. Set du det inn eit år der du har inntekt og skatt vil du få tilbake 4000. BSU-kontoen kan fylles med maks 150 000 kroner. Fyller du den halvveis utan skattefrådrag vil du gå glipp av dei kronene. Endret 5. juni 2011 av Zeph Lenke til kommentar
SaJo Skrevet 5. juni 2011 Del Skrevet 5. juni 2011 I forbindelse med noe helt annet mener jeg å ha lest at dersom man "går i minus" på fradragene (altså ikke får utnyttet fradrag pga. at du da går under null), kan dette overføres til neste års likning? Mener å huske at dette sto i forbindelse med fradrag for tap ved aksjesalg, men det burde vel i så fall kunne gjelde BSU-fradrag også? Fant ingen kilder med et kjapt google-søk, men jeg er ganske sikker på at dette ikke bare er noe jeg har drømt Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 5. juni 2011 Del Skrevet 5. juni 2011 Nei, du kan ikke fremføre tapt skattefradrag fra BSU til fremtidige år. At du kan gjøre det på aksjer er noe helt annet, og beror på at gevinst på akjser blir skattet. Du vil ikke bli skattet for fordelen av et skattelette(!) og da heller ikke vice versa. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå