Gå til innhold

Tror dere på et tidligere liv?

Gjest medlem-1432

Anbefalte innlegg

Trenger en mer utdypende forklaring på hva det er snakk om når det gjelder tidligere liv, hvordan det fungerer, hvorfor to eller flere liv skal være den samme personen, osv., for å gi et mer målrettet svar.

Men jeg vil anta at tidligere liv slik de fleste snakker om, involverer en sjel. Og da mangler vi fortsatt forklaring på hva en sjel er. Hvis sjelen er noe annet enn vårt sinn, som er bygget opp fysisk og har utviklet seg etter genetiske planer og enorme mengder med erfaringer og inntrykk fra omgivelsene i løpet av dette ene livet, så ser jeg ikke noen grunn til å tro på sjelens eksistens heller.

Likevel, de fysiske stoffene som vi er bygget opp av, eksisterte i en eller annen form før vi ble født. Eller før vi spiste det. Og de vil eksisterte etter at den nåværende kroppen kollapser. Men det er så godt som umulig at størstedelen av de stoffene vi består av nå, en gang utgjorde størstedelen av ett annet enkeltindivid.

For øvrig håper jeg at den nevnte legen blir bedt om å finne seg et annet sted å jobbe.

Endret av KarlRoger
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ser absolutt ingen grunn til at jeg ikke har eksistert tidligere. Det eneste jeg vet er at jeg begynte å eksistere i min nåværende tilstand. Hvorfor skulle ikke en lignende prosess ha forekommet tidligere?

Men hvis det ikke er noen tilknytning til ditt tidligere liv, så er det jo ikke deg som har levd tidligere.....

I litt mer åndelig forstand kan det vel godt hende at jeg har vært ei ku?

Velger å tro at du "troller"

Vi snakkes :)

Lenke til kommentar

Nei, jeg tror ikke på tidligere liv, da det ikke er mulig per våre vitenskapelige lover. Forøvrig synes jeg det er skremmende at leger får lov til å holde på med slikt tullball i en tid da kriminelt mange mennesker får livene sine ødelagt pga. feil og tabber i møte med helsevesenet. Hun dama i artikkelen kunne hatt et seriøst problem med armen sin, men blir møtt med en sinnsyk lege som åpenbart ikke kan yrket sitt. Bare hør på fjolleriet han selv opplevde under sin hypnose: "Han forteller at han var en ridder som kjempet på en brennende bru. Han ble reddet og feiret seieren på en restaurant med sin redningskvinne. Der drakk han mye vann.". Høres faen meg ut som noe Donald kunne opplevd etter å ha reist i Petter Smart sin tidsmaskin. Kreves det egentlig noe for å komme inn på legestudiet i dag? Send fyren på mentalsykehus, det er der han hører hjemme.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ser absolutt ingen grunn til at jeg ikke har eksistert tidligere. Det eneste jeg vet er at jeg begynte å eksistere i min nåværende tilstand. Hvorfor skulle ikke en lignende prosess ha forekommet tidligere?

Men hvis det ikke er noen tilknytning til ditt tidligere liv, så er det jo ikke deg som har levd tidligere.....

I litt mer åndelig forstand kan det vel godt hende at jeg har vært ei ku?

Velger å tro at du "troller"

Vi snakkes :)

Nei, jeg troller ikke.

Du skrev " Men hvis det ikke er noen tilknytning til ditt tidligere liv, så er det jo ikke deg som har levd tidligere.....".

Kan du definere hva du mener med "deg"?

Endret av Langdon
Lenke til kommentar

Nei, jeg troller ikke.

Du skrev " Men hvis det ikke er noen tilknytning til ditt tidligere liv, så er det jo ikke deg som har levd tidligere.....".

For at du skal ha levd tidligere må det jo enten være en fysisk eller psykisk tilknytnig til ditt tidligere liv. Ellers er det jo ingen mening i å si at du har levd et tidligere liv.

At noen av atomene i deg har tilhørt et annent menneske tidligere kan godt være, men jeg vil likevel ikke si at du har levd et tidligere liv.

Det må være en form for bevisshet, eller erfaring fra et tidligere liv, før vi kan snakke om det.

Det tror jeg ikke at finnes. Mennesker som påstår å huske noe fra tidligere liv, eller som på noen annen måte kan ha erfaringer, eller plager fra et tidligere liv, tror jeg bare lurer seg selv.

Jeg tror ikke på at vi har en nsjel som kan leve utefor kroppen. "Sjelen" er en del av kroppen, ikke en egen enhet.

Lenke til kommentar

Nei, jeg troller ikke.

For at du skal ha levd tidligere må det jo enten være en fysisk eller psykisk tilknytnig til ditt tidligere liv. Ellers er det jo ingen mening i å si at du har levd et tidligere liv.

At noen av atomene i deg har tilhørt et annent menneske tidligere kan godt være, men jeg vil likevel ikke si at du har levd et tidligere liv.

Det må være en form for bevisshet, eller erfaring fra et tidligere liv, før vi kan snakke om det.

Det tror jeg ikke at finnes. Mennesker som påstår å huske noe fra tidligere liv, eller som på noen annen måte kan ha erfaringer, eller plager fra et tidligere liv, tror jeg bare lurer seg selv.

Jeg tror ikke på at vi har en nsjel som kan leve utefor kroppen. "Sjelen" er en del av kroppen, ikke en egen enhet.

Det er ikke mulig å ha en fysikalsk tilknytning til et tidligere liv. Skal man ha levd tidligere forutsetter det at sjelen er en "egen" enhet som kan leve utenfor kroppen. Dette er heller ikke mulig å bevise.

Personlig begynner jeg å miste trua på at jeg har vært ei ku.

Lenke til kommentar

Tror ikke det fins et liv hverken før eller etter døden, hvorfor skulle det? Husker du noe fra før du ble født? Nei, da er det vel ikke noe minneverdig etter døden heller.

Også sjeler da, hvor ligger den? Hva inneholder den? Uansett ligger personligheten i hjernen. Ta en person og lobotomiser dem, det første de gjør er neppe å løpe i en blomstereng i sommervarmen.

Lenke til kommentar

På definisjonsspørsmål kan man det, jo, ettersom de er nettopp definisjoner. Om alt er riktig til det er avkreftet kan jeg dra frem spaghettimonster vs. gud-lignignen, så ser du hvorfor det ikke er sånn. Ideer vil også være i konflikt med hverandre, og noen ting er gjensidig utelukkende. Det man derimot KAN gjøre er å bevise ting, postulere og vise sammenheng - det har ikke skjedd her. Det finnes ikke fnugg av grunnlag for å påstå det denne karen gjør, og tidligere liv eksisterer ikke fordi man ikke kan avkrefte det. Noe man før eller siden vil kunne.

Denne mannen er intet mindre enn enn kvakksalver, og dersom han har noen lisens bør den fratas snarest. I det minste burde han sparkes.

Jeg er faktisk en healer. Tar 1500,- timen.

Prove me wrong.

Endret av Lycantrophe
Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Altså, jeg forstår dere skepsis. Og jeg er ikke sikker på noenting selv, men jeg er åpen for at det er en mulighet for det.

Hva hvis jeg blir hypnotisert da, og det viser seg at jeg har levd før, og at jeg under hypnosen husker det.

Og at jeg under hypnosen husker detaljer i fra mitt tidligere liv, som viser seg og stemme 100%. Detaljer som hvem jeg var, hvor jeg bodde, hvem familien var, barn, hvordan jeg døde osv osv. Ting jeg umulig vet i fra før.

Enn hvis det skjer? Det har nemlig skjedd med mange mennesker før. (men klart, jeg er ikke helt overbevist selv før jeg eventuelt opplever det selv.)

Lenke til kommentar

Hjernen din er veldig flink til å visualisere ting som ikke er der, eller som aldri har funnet sted. Med andre ord; menneskehjernen er veldig flink til å fantasere.

I et eksperiment ble en kvinne fortalt at hun som lite barn hadde kommet bort fra foreldrene sine på et kjøpesenter og at en snill dame hadde tatt seg av henne inntil de fikk tak i foreldrene. I virkeligheten hadde dette aldri skjedd - det var et forsøk på å plante et falskt minne hos denne kvinnen.

Kvinnen kunne selv først ikke huske denne episoden, men etter hvert som hun ble fortalt at, jo, dette hadde skjedd, så begynte hun først å akseptere tanken, og dernest begynte hun å svare på spørsmål om hvordan denne damen som hjalp henne så ut, hva hun hadde på seg, hvor de gikk, hvor de ventet, hvem andre hun snakket med, osv. Akkurat som om dette skulle ha skjedd i virkeligheten. Jeg husker ikke om kvinnen var hypnotisert mens dette foregikk eller ikke, men det viser i hvert fall hvor lettpåvirkelige mange mennesker er. (Jeg vil tippe at alle er det i større eller mindre grad, og at det er vanskelig for oss å oppdage det mens vi er midt oppe i det. Men erkjennelsen av at din egen hjerne av og til kan spille deg et puss tror jeg kan være bra å ha.)

Lenke til kommentar

Altså, jeg forstår dere skepsis. Og jeg er ikke sikker på noenting selv, men jeg er åpen for at det er en mulighet for det.

Allerede her velger jeg å kalle deg naiv. Hadde det vært noe i det hadde han kunnet begrunne det med noe, vist til noe. Det gjør han ikke.

Hva hvis jeg blir hypnotisert da, og det viser seg at jeg har levd før, og at jeg under hypnosen husker det.

Det beviser ingenting. Det beviser at du oppfatter noe du tolker som hukommelse.

Og at jeg under hypnosen husker detaljer i fra mitt tidligere liv, som viser seg og stemme 100%.

Stemte med hva, det han hadde fortalt deg?
Detaljer som hvem jeg var, hvor jeg bodde, hvem familien var, barn, hvordan jeg døde osv osv. Ting jeg umulig vet i fra før.

Jeppe på Bjerget.

Enn hvis det skjer? Det har nemlig skjedd med mange mennesker før. (men klart, jeg er ikke helt overbevist selv før jeg eventuelt opplever det selv.)

Igjen, på hvilket grunnlag sier du det? At de fortalte deg det? Igjen, Jeppe på Bjerget.
Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Stemte med hva jeg husket da såklart! Jeppe på bjerget kan du være selv, kjempebra argument, stå på. :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...