Gå til innhold

Akambrukerenes bilder - signatur fri sone?

Anbefalte innlegg

Jeg har også irritert meg over de "skjulte" flickr-linkene. Men man lærer jo etterhvert at slikt bare er tull å irritere seg over, man ser jo om bildene er lagt ut som link eller på forumet. Linkene betrakter jeg oftest slik dem ser ut på forumet, i den størrelsen forumet forminsker det til.

Jeg skjønner faktisk ikke hva som er så irriterende med det - bortsett fra at man kanskje må trykke en gang til for å få det i stort format.

Da kan heller de som benytter flickr o.l. prøve å bli bedre på å linke til full-size versjonen.

På denne måten kan man også vise bildene sine i større format enn det som er tillatt her på forumet. Noe som kan være ganske greit ved panorama bilder f.eks.

Hvis man, som jeg gjør nå, sitter på en sneglelinje og endelig har fått lastet siste side i månedstråden er det irriterende å bli sendt bort fra den på første bilde man vil se stort. Så må man vente en halv evighet på at flickr åpner bildet, eller trykke "tilbake" og vente på at månedstråden skal lastes inn på nytt.

Endret av pybalto
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis man, som jeg gjør nå, sitter på en sneglelinje og endelig har fått lastet siste side i månedstråden er det irriterende å bli sendt bort fra den på første bilde man vil se stort. Så må man vente en halv evighet på at flickr åpner bildet, eller trykke "tilbake" og vente på at månedstråden skal lastes inn på nytt.

Ser den .. Men da synes jeg det faktisk er mer irriterende med de som legger inn bildet i tråden med for stor oppløsning, som fører til at siden lastes tregere. Og såvidt jeg husker fra regelverket er det en regel mot det :)

Uansett, trykker du på ett bilde som er lagt inn på diskusjon.no blir man også sendt bort fra siden for å åpne bildet.

En av de få tingene man kan bruke midterste museknapp til - åpne bildet i nytt vindu ;)

Lenke til kommentar

av prisnipp så legger jeg ikke ut bilder på nett uten signatur, har opplevd ofte nok at noen "gjøker" har brukt mine bilder i sin portefolie.

Mange av oss bruker signatur slik at de som ser på bildene skal vite hvem fotografen er. Exif er greit nok, men den vanlige mann vil ikke vite å hente ut slik informasjon.

Personlig ser jeg i alle fall på din signatur som reklame. Spesielt siden det er ikke fotografens navn som er notert i bildet.

Det skal du få lov til å synes! Alt arbeidet jeg gjør ligger på fotofashion som er min side. Og da vil det være naturlig at jeg signerer bildene mine slik.

Ett ant poeng som jeg liker veldig godt med Akambrukerenes bilder - er likestilling og delvis anonymitet. Sted der man kan gå inn, nyte bidragene, bli inspirert uten å bli forstyrret.

I alle fall jeg ser først på bildet også sjekker hvem som er fotografen. Og da syns jeg det er litt moro at man kan f.eks. gjenkjenne fotografen bak bildet nettopp pga bildet. Rett og slett kjenne igjen stilen til fotografen.

Den magien og spenning blir borte i det øyeblikket bildet blir stempler med fancy fargerik signatur det er umulig å ikke lenge merke til. Og da blir signaturen og ikke det fotografiske som blir gjenkjennelsesfaktor.

Jeg synes at det beste tilbakemelding jeg kan få er at når folk kjenner igjen meg som fotografen bak bildet - selv om det ikke står hvem som er fotografen (må sies at det skjer ikke ofte:) Og det må enn del til for å bli gjennkjent pga sin fotostilen - og jeg tviler egentlig på at jeg noen gang kommer ditt. Men å ta live av den muligheten med signatur - det ønsker jeg i alle fall ikke.

Endret av GCardinal
Lenke til kommentar

Ett ant poeng som jeg liker veldig godt med Akambrukerenes bilder - er likestilling og delvis anonymitet. Sted der man kan gå inn, nyte bidragene, bli inspirert uten å bli forstyrret.

I alle fall jeg ser først på bildet også sjekker hvem som er fotografen. Og da syns jeg det er litt moro at man kan f.eks. gjenkjenne fotografen bak bildet nettopp pga bildet. Rett og slett kjenne igjen stilen til fotografen.

Den magien og spenning blir borte i det øyeblikket bildet blir stempler med fancy fargerik signatur det er umulig å ikke lenge merke til. Og da blir signaturen og ikke det fotografiske som blir gjenkjennelsesfaktor.

Jeg synes at det beste tilbakemelding jeg kan få er at når folk kjenner igjen meg som fotografen bak bildet - selv om det ikke står hvem som er fotografen (må sies at det skjer ikke ofte:) Og det må enn del til for å bli gjennkjent pga sin fotostilen - og jeg tviler egentlig på at jeg noen gang kommer ditt. Men å ta live av den muligheten med signatur - det ønsker jeg i alle fall ikke.

Synes du kommer med mange gode argumenter for å droppe signatur på bilder - jeg var i tvil før denne tråden fikk liv, men ser at det er lite vits i å late som at en signatur vil hindre folk å stjele bilder - som som oftest er grunnen til å bruke det ( i mine øyne ).

Lenke til kommentar

Men nå er det jo sånn at man alltid blir sendt bort fra dette forumet når man klikker på en lenke. Jeg for min del åpner alltid i ny tab - akkurat fordi jeg ikke vil bli sendt vekk fra det stedet jeg var. Selv har jeg en flickr-profil jeg lenker til. Det er mest fordi jeg liker å ha alt på ett sted.

Lenke til kommentar

Signaturer er etter min mening noe av det verste folk påfører sitt fotografiske arbeid, og jeg er enig med Aetius i at det blir som å ødelegge sitt eget produkt. I DeViSoR sitt tilfelle med Fotofashion er jeg mer liberal, men da er det også del av et gjennomgående visuelt uttrykk som er en del av en markedsføring. En annen ting jeg virkelig hater, er disse rammene som noen absolutt skal slenge rundt bildene sine.

EXIF er for min del helt uinteressant i så godt som alle tilfeller, men skjønner at det er ålreit/interessant/kult for noen.

likevel mener jeg at alle burde få bestemme selv hvorvidt de ønsker å slenge på signaturer, men jeg ville likt å se mindre av det.. :)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...