Gå til innhold

Meldt meg ut av kirken. Må jeg melde meg inn i noe annet?


Anbefalte innlegg

Hei. For en stund siden meldte jeg meg ut av kirken. I en alder av 20 år syntes jeg det var på tide, siden det aldri har vært et fnugg av kristenhet i meg (er veldig for avskaffelse av statskirken).

 

Det jeg lurer på nå er om jeg blir nødt til å melde meg inn i f.eks human-etisk forbund for å kutte all kontakt? Går pengene mine fortsatt til kirken når jeg ikke er innmeldt i noe? Har funnet et par tråder om dette fra før, men de er veldig gamle og har ganske vage svar.

 

Noen som har peiling?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først av alt: Gratulerer!

 

Nei, er du utmeldt ser jesuittene lite til pengene dine. Pass bare på at du faktisk er utmeldt, finnes mange tilfeller hvor man sender inn et utmeldingsskjema, hvorpå kirken kaster det i søpla. En veninne av mora mi har meldt seg ut fire ganger, men er fremdeles medlem.

Lenke til kommentar

Jeg fikk en skriftlig bekreftelse i posten etter utmeldelsen, og gjetter egentlig at de som behandlet søknaden min kjenner til meg og min familie (det er en ganske liten menighet). Hvis jeg blir meldt inn på nytt så tror jeg ikke det er deres feil i hvert fall.

 

Men hvis pengene mine ikke lenger går til kirken, hvor går de da? Synes det virker litt rart.

 

Kan kanskje oppfattes som at jeg er veldig gnien på penger nå, men det er jeg ikke ;) Har bare ikke lyst til å støtte kirken. Ikke med et eneste øre.

Lenke til kommentar

Den norske kirke får ikke penger direkte basert på antall medlemmer. Støtten får de av staten og kommunene, og så blir beløpet delt på antall medlemmer for å finne ut hvor mye som skal gå til for eksempel Human-Etisk Forbund. Dette er grunnen til at Økokrim henla anmeldelsene mot kirken for en tid tilbake. Anmeldelsene gjaldt millionsvindel ved å bruke falske medlemstall, siden de (som kjent) melder inn folk enten de vil eller ikke. Det har også vært episoder der folk som har meldt seg ut, rett og slett har blitt meldt inn igjen etter en tid.

Endret av Horrorbyte
Lenke til kommentar

Ah. Slik å forstå. Da høres det jo ganske greit ut, så lenge jeg forblir utmeldt.

 

Ser at dere støtter saken med signaturene deres forresten ;) Veldig bra. Det er alt for mange ureligiøse der ute som ikke gidder å melde seg ut, og da kommer vi ingen vei. Er overrasket over at såpass mange har sterke politiske meninger samtidig som de er innmeldt i en religion de ikke tror på...

Lenke til kommentar

Bare for å nyansere litt her så er det i samfunnet i dag mange som er "lite" eller ikke kristne som er med i statskirken av flere grunner. En kan feks se på Hvilken betydning den har hatt for kulturen vi har i dag og samfunnet ellers. Er ikke ute etter å starte en diskusjon i forhold til om en måtte synes den påvirkningen er positiv eller ikke, men en bør uansett forholde seg til hvor viktig den har vært i hundrevis av år kontra utviklingen mot ateistsamfunnet.

 

Dessuten, mange synes kirker er fine og bruker dem til visse anledninger som bryllup, begravelse osv. Tviler på at det er mange her som ikke har vært i slike arrangement flere ganger.

 

Poenget her er ikke å si at det er feil å melde seg ut av statskirken dersom man føler veldig for det, men at det samtidig finnes gode grunner for dem som ønsker å være der - selv for de med mindre religiøse meninger. Om det skulle stemme at noen blir meldt inn igjen mot sin vilje er det derimot kritikkverdig.

Lenke til kommentar

Bare for å nyansere litt her så er det i samfunnet i dag mange som er "lite" eller ikke kristne som er med i statskirken av flere grunner. En kan feks se på Hvilken betydning den har hatt for kulturen vi har i dag og samfunnet ellers. Er ikke ute etter å starte en diskusjon i forhold til om en måtte synes den påvirkningen er positiv eller ikke, men en bør uansett forholde seg til hvor viktig den har vært i hundrevis av år kontra utviklingen mot ateistsamfunnet.

 

Dessuten, mange synes kirker er fine og bruker dem til visse anledninger som bryllup, begravelse osv. Tviler på at det er mange her som ikke har vært i slike arrangement flere ganger.

 

Poenget her er ikke å si at det er feil å melde seg ut av statskirken dersom man føler veldig for det, men at det samtidig finnes gode grunner for dem som ønsker å være der - selv for de med mindre religiøse meninger. Om det skulle stemme at noen blir meldt inn igjen mot sin vilje er det derimot kritikkverdig.

 

Ja, jeg skjønner hva du mener. Foreldrene mine befinner seg i den gruppen. At jeg synes dette er et veldig dårlig grunnlag for å være medlem er kanskje en annen sak.

 

Jeg snakker mest om mennesker som svarer at vi ikke burde ha statskirke når jeg spør dem, men som ikke orker å melde seg ut. Synes ikke folk som er medlemmer av kirken har rett til å rakke ned på kristendom. Dessuten er det mange som ikke tenker over at de indirekte støtter og favoriserer kristendommen fremfor andre ting når de står oppført. Jeg jobber med å opplyse folk om dette når jeg har mulighet, og det har gått ganske bra hittil :)

Lenke til kommentar
Dessuten, mange synes kirker er fine og bruker dem til visse anledninger som bryllup, begravelse osv. Tviler på at det er mange her som ikke har vært i slike arrangement flere ganger.

Godt poeng. Det er nok mange som ikke støtter statskirken men tar det som en selvfølge at de skal få bruke den, selv uten å være medlemmer. Møter stadig folk som skal døpe ungene sine der uten å mene noe som helst med det annet enn å følge en tradisjon. Egentlig står de der og lyver presten og alle andre opp i ansiktet.

 

Men sånn blir det jo når vi har denne absurde blandingen av kirke, stat og politikk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...