Gå til innhold

Idé til å plassere switch vann- og lufttett utendørs

Anbefalte innlegg

Jeg må ha en switch utendørs for å dele en internettkobling til to steder, men det skal stå værhardt til i nærheten av sjøen, så lufta er rene syren. Ting ruster over natta hvis man glemmer dem ute. Det må være en aktiv sak (switch) fordi det blir opp mot 140 meter på den lengste medregnet kabelen fram til switchen, og pålitelig gigabit stopper omtrent på 100 meter. Så da har vi også problemet med at switchen vil utvikle en liten tanke varme.

Jeg bruker geléfylte kabler beregnet på utendørsbruk, og de ligger inni 20 mm K-rør (som Biltema kaller flexrør) for som beskyttelse mot mekaniske påkjenninger. I tillegg ligger det en lampettledning inni den fra endepunktet, så jeg setter batterieliminatoren i huset og kjører bare 5 V (eller hva det nå blir må switchen) lavspent videre. Men så er det altså der dette møtes. En vanlig isboks av plast vil bli i svakeste laget, og dessuten skal det stå rett ved stien, så det blir ganske stygt. Jeg vet ikke om jeg har lyst til å grave dette ned, men det er et alternativ.

Jeg tror jeg skal bore hull til K-rørene og lime fast K-rørskjøt på med silikonlim, så det blir tett. Selve innføringen tetter jeg med vulktape, som er litt lettere å få bort igjen hvis jeg trenger å gjøre noe med dette senere.

Kan noen tenke seg hva jeg kan bruke her? Ville det fungere med en stor koblingsboks til utendørs bruk, eller finner jeg ikke en switch som er liten nok til å få plass inni den?

Endret av Pallantir
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jada, en koblingsboks vil sannsynligvis fungere greit. Normale 8-ports gigabit switcher (eks: cnet 8-porter) er jo ikke så store, så du burde få plass. Dersom boksen er helt tett, så er det en risiko for at levetiden på switchen vil bli forkortet, men jeg har ingen konkrete erfaringer med dette selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...