Gå til innhold

Vill i nordsjøen men har ikke Karakterer.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du skal spør om mulighetene, om hva slags erfaring og utdannelse de helst ser at man har, om de ansetter slike som deg. Hvis de ikke gjør det, så kan du spørre om hva de vil ha som du ikke har, altså om du skal ta noen kurs først, eller mer erfaring, eller mer utdannelse.

edit:

selvfølgelig vaske- og malerfirma som jobber på rigg da. Du kan ikke spør maler hansen nede i gata... Men er hele tiden vedlikehold som maling som foregår, og det bygges stilaser hele tiden. Og alle må ha mat, og tallerkene må noen vaske :p

Ja, det er sant. Men hvem skal eg ringe til?

Hør med ISS. De står for både catering og renhold på en del oljeplattformer.

Ok skal gjøre det :)

Endret av sinder18
Lenke til kommentar

Tror nok ikke statoil er rette plassen å spørre.

Spør heller et malerfirma, vaskefirma, stilasbyggere, kjøkken-firmaer osv...

Hva skal eg spørre ett Malerfirma eller vaskefirma? (Eg har allerede jobb på land men eg vill ha jobb ute i nordsjøen.

Finn et av de mange firmaene som leier ut folk til offshore, min ex-stefar driver et i Mandal som heter MIAS, men de tar bare erfarne sveisere og industrirørleggere.

Beste er å lete gjennom nettverket sitt, (venners foreldre, venner av venner til ens egne foreldre), er desverre slik at mange får slike jobber gjennom kontakter. På generelt basis er NAVs tall på hvor mange som får seg jobb og hvor mange stillinger som blir utlyst er det minder enn 40% som faktisk blir utlyst.

Ta kursene du trenger, (renholderkurs, og sikkerhetskurs er laveste kvalifikasjonene jeg har hørt noen komme ut på rigg med), MÅ ha sikkerhetskurset FØR du søker en utlyst stilling hvertfall, for de betaler ikke det for deg med miindre du er serdeles verdiful.

Jeg prøvde selv å kommet ut som IKT-teknikker men det var ikke mulig med mindre jeg hadde sikkerhetskurset.

-frank

Lenke til kommentar

Hva skal eg spørre ett Malerfirma eller vaskefirma? (Eg har allerede jobb på land men eg vill ha jobb ute i nordsjøen.

Jeg ser vel kanskje noe sarkasme i postene over her, men hvis man tenker at man ikke får til noe som helst bare fordi man mangler papirer så får man ikke til noe heller, du må nok kjempe litt ekstra enn de som har papirene i orden, men det skader da overhode ikke å prøve

ser at bla. kvaerner har en egen student side, ser at det ikke står noe der nå, men ta kontakt med dem før de evt legger ut noe der og spør om hva de mener er lurt å ha med seg før man evt. legger inn en søknad

http://www.kvaerner.com/en/toolsmenu/Career/Students-and-graduates/

Lenke til kommentar

Finn et av de mange firmaene som leier ut folk til offshore, min ex-stefar driver et i Mandal som heter MIAS, men de tar bare erfarne sveisere og industrirørleggere.

Beste er å lete gjennom nettverket sitt, (venners foreldre, venner av venner til ens egne foreldre), er desverre slik at mange får slike jobber gjennom kontakter. På generelt basis er NAVs tall på hvor mange som får seg jobb og hvor mange stillinger som blir utlyst er det minder enn 40% som faktisk blir utlyst.

Ta kursene du trenger, (renholderkurs, og sikkerhetskurs er laveste kvalifikasjonene jeg har hørt noen komme ut på rigg med), MÅ ha sikkerhetskurset FØR du søker en utlyst stilling hvertfall, for de betaler ikke det for deg med miindre du er serdeles verdiful.

Jeg prøvde selv å kommet ut som IKT-teknikker men det var ikke mulig med mindre jeg hadde sikkerhetskurset.

-frank

Min stefar Jobber der og min mor har jobbet der. Så di har Kontakter. men di jobbene di har så trenger man en Utdannelse.

Lenke til kommentar

Greit at deres jobber krever utdannelse, men de kan kanskje legge inn et godt ord for deg hos personal-ansvarlig, eller spør litt internt om det er noe de trenger hjelp til som du kunne gjort.

Ok skal ta og gjøre det, Takk :)

Men trenger eg og ta Off-shore kurs?

Lenke til kommentar

Min stefar Jobber der og min mor har jobbet der. Så di har Kontakter. men di jobbene di har så trenger man en Utdannelse.

Sikkert en ide å starte med å spørre din mor og stefar om kurs,instrukser og manualer for å jobbe på rigg i Nordsjøen krever Engelskkunskaper.

Lenke til kommentar

Greit at deres jobber krever utdannelse, men de kan kanskje legge inn et godt ord for deg hos personal-ansvarlig, eller spør litt internt om det er noe de trenger hjelp til som du kunne gjort.

Ok skal ta og gjøre det, Takk :)

Men trenger eg og ta Off-shore kurs?

Du trenger offshore-sikkerhetskurset for ALLE jobber i offshore-bransjene inkl. vasking, og kokker. It's the law!

-frank

Lenke til kommentar

Sikkert en ide å starte med å spørre din mor og stefar om kurs,instrukser og manualer for å jobbe på rigg i Nordsjøen krever Engelskkunskaper.

Kan flytende engelsk så det er ikke noe problem. Bare fordi eg ikke har gått på skole så betyr det ikke att eg ikke har lært meg Mattematik,engelsk og di fagene. engelsk bruker eg hver dag både på Jobben og på Internett.

Lenke til kommentar

tror ikke alle arbeidsgivere bryr seg veldig om du har fullført ungdomsskolen eller ikke. det er uansett ikke relevant å ta med dette på cv-en når man er over vgs-alder.

Men det anbefales nok å hvertfall ta 3 år på vgs. Det fins egne offshore-skoler du kan gå på og. Jeg husker ikke hva de het eller noe, men er nok bare å google det.

Og ellers er vel tipsene om å ta en kokkeutdannelse e.l ganske greit hvis du ønsker å jobbe som kokk på nordsjøen. Du må også huske på at du må ta et par sikkerhetskurs før du kan få jobb der, uansett om du er ingeniør eller vaskedame.. så du kan jo tenke litt på det og.

Men anbefaler deg å hvertfall fullføre vgs. At du får tilbud om jobb mens du går på skole er ikke nødvendigvis positivt. Har du en fullført utdannelse har du mer å velge mellom i fremtiden.

Lenke til kommentar

Det er mange jobber du kan ha offshore uten formell utdannelse, bare noen få kurs. F.eks kranfører, klatrer, rigger, stilasbygger, maler etc etc etc

Mange av disse er ikke ansatt hos operatørene (statoil, aker etc), men utleiefirmaer som spesialiserer seg på å leie ut personell til offshorevirksomhet,

Det første du gjør er uansett å ta sikkerhetskurset, så kan du ta evt andre kurs når du vet hva du vil fikle med.

Vær oppmerksom på at kursing til offshore koster mange penger. Typ 15-50k pr kurs, alt ettersom.

Det obligatoriske sikkerhetskurset koster mellom 15 og 25, alt ettersom hvor du tar det og om det er i regi av noen.

Lenke til kommentar

Jeg tok i April sikkerhetskurset inkl. helikoptervelt, og det kostet 15900,-.

I tillegg er det nettbaserte kurs på APOS og SJA (bare hvis du skal på statoil-rigg), som koster tilsammen 435,-.

Selv er jeg ingeniør, og har også lyst til å jobbe offshore, men har ikke gjort noe særlig for å få det til. Nå har jeg en god jobb, der jeg om ikke så lenge får et par service-turer offshore. Erfaringen med å ha vært ute et par ganger er veldig mye verdt.

Jeg har inntrykk av at det er vanskelig å få seg jobb offshore. Kan hende det er letter for folk uten utdannelse, da det ikke går mange ingeniører fast ute.

Her er forresten en boreskole: http://www.boreskolen.no/

Endret av jale
  • Liker 1
Lenke til kommentar
, klatrer,

Hvorfor trenger dem Klatrere på en platform :D?

Alt av vedlikeholdsarbeid i høyden? Er det så vanskelig å tenke seg til? Er jo ikke akkurat som de kan kjøre en kranbil bort til beina på en plattform. Eller opp i boretårnet eller hva det nå måtte være.

Lenke til kommentar

For å kunne utføre vedlikeholdsarbeide og reparasjoner på rigg er det til tider behov for stilas.

Stilasbyggerne setter opp stilas der jobb er planlagt og flytter stilaset etterpå til nytt aktuelt sted.

Plenty med bæring og klatring her.

På de største platformene hender det at det jobbes på store høyder som ikke passer for alle.

Lenke til kommentar

Tor faktisk du ikke du får jobb som verken renholder eller kjøkkenassistent når du ikke ha fullført grunnskolen. Hvorfor ble du tatt ut? Er det dagspenger du får gjennom jobbene du har hatt?

Nej eg får normal arbeidslønn ca 25,000 kr - skatt

grunnen fordi eg blev tatt ut var fordi eg blev grovt mobbet av alle elevene så eg fekk Aggresions og sinne problemer så blev satt inn på en spesial skole som di hjalp meg og kontrolere mine Aggresions problemer.

Har aldrig fått Dagspenger eller Sosial hjelp ifra sosialen (Nav) har alltid klart meg selv.

Hva med å gå en "kokkelinje" på VGS får så å prøve å bli kokk på en platform?

Eg gjekk 2 år på Resturang og Matfag på Vgs men sluttet når eg fekk jobb på en Resturang.

Hehe ja da tabbet du deg ut i hvertfall. Vis du gikk to år der så kunne du tatt fagbrevet som kokk.

Vis du vill jobbe på plattform så få deg skikkelig utdanning. Det er en grunn til at vi andre har slitt oss i gjennom vgs. Jo nettop fordi vi har vært ute etter en bestemt jobb

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...