ItsAlno Skrevet 5. juni 2011 Del Skrevet 5. juni 2011 Hei, i det siste har jeg hatt problemer med bilen min.. den har av en eller annen grunn sluttet å sende luft inn til motoren. Så den blir overopphetet etter ommentrent 4-5 minutter. jeg har prøvd å bytte olje og frostvæske. jeg vet ikke mere jeg kan sjekke/bytte.. neste steg blir å levere den inn på verksted, men det koster jo fort litt mye penger.. Noen som har en idé hva problemet kan være?? Lenke til kommentar
Captn Jack Yarr'ow ! Skrevet 5. juni 2011 Del Skrevet 5. juni 2011 Bilmotorer er vannavkjølt. Det vill si at du har helt i fronten på motor rommet noe man kaller for radiator, denne er der for og kjøle ned vannet som skal avkjøle motoren. Hvis ikke kjølevannet blir sirkulert gjennom motoren så vil den sannsyneligvis bli veldig varm og kanskje til og med vil hele motoren skjære seg. Kan være flere grunnet til at motoren ikke blir avkjølt, enten så har en vannslange falt av eller at det er hull på radiatoren slik at kjølevannet har rent ut av systemet. Ellers kan det også hende at vannpumpa de er gåen, denne pumper det avkjølte vannet fra radiatoren og gjennom motoren for å kjøle ned for så og ende tilbake i radiatoren igjen. Ellers har du små pisse ting som at radiator vifta som skal blåse på radiatoren for og kjøle ned vannet litt fortere ikke går rundt, på eldre biler går radiator vifta som regel alltid rundt da denne er koblet rett inn på en del på motoren som alltid går rundt mens bilen er på, derimot på fleste nyere biler f.eks har man elektrisk vifte, noe som har vært et problem på mange biler. Altså at vifta ikke får det elektriske signalet som skal starte opp vifta, og dermed blir ikke radiatoren tilstrekkelig avkjølt og motoren varm. Det siste jeg kan tenke på er at termostaten din er gåen. Lenke til kommentar
Exiter Skrevet 7. juni 2011 Del Skrevet 7. juni 2011 Termostat som ikke åpner seg, gåen vannpumpe eller tett radiator? Var det mye grums i den gamle frostvæska? Prøvde du å flushe kjølesystemet? Hva slags bil har du? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå