Gå til innhold

Prosjekt: Et fotoforedrag for speidere


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har bitt forespurt om å undervise en speiderklasse i fotografering. Skal vare i omtrent én time. De har få fotokunnskaper og har stort sett kompaktkameraer og mobiltelefonkameraer med noen unntak. Aldersgruppe rundt 12-16, tror de er rundt ti-femten stykker. Det er i forbindelse med at de skal ha en knute i teknologi og kreativ bruk av den eller noe slikt. Kameraundervisning viste seg å være midt i blinken.

 

Noen forslag til hvordan jeg bør legge opp timen og hva som bør være med?

 

Har en enkel disposisjon jeg satte sammen på et kvarter her nå. Kan være at den er alt for omfattende og at den bør begrenses mer mot speider-relevante bilder. Det blir et veldig kompakt kamerakurs og mange trenger nok minst en time bare på å forstå hvordan blenderen og lukkeren påvirker bildet i ulike sammenhenger. Trenger innspill! :)

 

Disposisjon hittil:

- Presentere meg

- Veldig kort om min (foto)bakgrunn

- Hvorfor jeg skal og kan lære dere litt om fotografering

- Hva jeg skal gå gjennom den neste timen

- En meget kort teknisk innføring i hvordan et kamera fungerer

- Vise og forklare hvordan blender, lukker og ISO påvirker bildene disse påvirker bildene.

- Vise hvordan brennvidden endrer størrelsesforholdet mellom motiv, forgrunn og bakgrunn i bildet.

- Vise noen flotte fotografier og spørre seg hva som gjør at vi oppfatter disse som flotte. Vise noen kule mobilbilder jeg har tatt for å understreke at man ikke MÅ ha speilrefleks. Bruke flotte bilder som eksempler mens jeg forklarer neste punkt:

-
Hva som gir gode bilder

- Kjenn kamerautstyret ditt. Les manualen og eksperimentér.

- Hva ønsker du å fortelle med bildet? Hva kan du gjøre for å få fram det du vil? Hva er viktig i bildet? Gi dette fokus gjennom:

- Kamerateknikk (blender/lukker/iso/fokus)

- Utsnitt

- Komposisjon

- Etterbehandling (vignettering, s/h, farger)

- Skal man ta bilder av ting som beveger seg så må du kunne forutsi hva som skjer på forhånd, eller så vet du aldri hva du tar bilde av.

- Evne til visualisere (se for seg det endelige bildet før du tar bildet)

- ...

- Veldig kort om etterbehandling

- PS / LR

- Kort om fargetemperatur, post-crop vignettering og s/h konvertering

- Vise noen relevante bilder som typisk speidere har muligheten til å ta (naturfotografering, dyr, insekter, portretter i naturen, lang lukkertid mot stjernehimmelen) og hvilken teknikk som skal til for å kunne ta nettopp disse bildene.

 

- En god oppsummering av de viktigste punktene.

 

Setter pris på innspill! :)

Endret av -Teddy-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk, har skummet den allerede. Skal lese gjennom i morgen, så spennende ut.

 

Er klar over at det er kort tid, og lurer derfor veldig på hva som bør få fokus og hva som kan droppes... Kanskje jeg bare burde gi en dybdeguide til fire ulike "speiderbilder (landskap dagtid, stjernehimmel om natten, stemningsbilde rundt bålet og portrett om dagen) og hva som ligger bak disse bildene. Føler dog at de må ha litt teknisk innsikt i blender etc for å overhode ha mulighet til å ta kontroll over bildene sine...

 

Kanskje jeg blir klok etter å ha lest hele artikkelen du linket til.

Lenke til kommentar

Ville ikke brukt så mye tid på iso,blender og brennvidde, da mesteparten bruker kompaktkamera/telefonen, samt at det er et emne som er vanskelig og forstå, ta heller å lær dem bruken av eksponeringskontroll og hvitbalanse.

 

Ville også forklart litt om komposisjon og det å komme på samme høyde som motivet, gylne snitt, luft foran motivet, forklare litt om fugl/froskeperspektivet, vidvinkel kan gi uvanlige utsnitt "forstørret nese" etc. etc. ting som kan trigge interessen og får speiderene til å tenke litt mer på hvordan et bilde burde taes.

 

Og husk at et bilde sier mer en tusen ord, så ta med noen eksempelbilder :)

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er dette noe speiderne har lyst til selv? Eller er det noe halvparten bare meldte seg på for å få en "knute på tråden"? Om de du skal ha med deg er skikkelig interesserte, er det ikke noe problem. Men om en tredel sitter å fipler med andre ting er det ikke så gøy å være lærer :)

 

Det er skikkelig gøy om du får til å motivere de som er med deg, og om det ikke er de mest engasjerte, kan det være en idé med praktiske oppgaver. Men er det en ting som spiser opp tiden så er det vel akkurat det :)

 

Å ha med eksempler er lurt det, men pass på så det ikke blir alt for teoretisk. Send gjerne elevene ut på "oppdrag" (vet ikke når ungene får mobil nå til dags jeg, men om halvparten har, så kan de gå sammen 2 og 2 og løse oppgaver du har til dem.

 

Bare en tanke altså. Å ha avklart interessenivået på forhånd kan kanskje hjelpe en god del for et godt resultat :) Det går nok uansett bra!

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Setter pris på innspill! :)

 

Hovedpunktene i disposisjonen din så jo bra ut, men er redd du prøver å gå for detaljert til verks i forhold til tid og publikum.

 

Tror jeg ville prøvd å komme under 10, kanskje ned i 5 hovedpunkter når det gjelder selve fotograferingen. Her er noen som jeg synes er viktige:

 

* Gå nærme nok, men ikke for nærme. Finnes mange varianter av denne, velg din favoritt..

* Bedre å arrangere et bilde enn å se bakhodet på halvparten som er ned på et gruppebilde

* Hvis du skal si en ting om brennvidder: Portretter med vidvinkel blir sjelden bra.

* Ekperimenter med kamera, prøv ulike funksjoner, brennvidder og video

* Viktig å vise frem bildene, TV, blog, mail osv

* Men ikke vis frem alle bildene, vær litt kritisk: Sorter, rett opp beskjær først.

* Ta vare på bildene, du vet ikke hva som er interessant om 5 eller 50 år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette virker friskt på en time. Min angrepsvinkel ville vært en gjennomgang av ca. 10-12 bilder, der hvert bilde illustrerer et bestemt poeng. Ikke at det er noe galt med listen som sådan, men det er alt for ambisiøst for en time. De som ender opp interesserte kommer uansett til å lære seg det tekniske senere.

Lenke til kommentar

Jeg er veldig enig med Nautica her. Blender, lukker, ISO, fokus og etterbehandling blir for avansert til dette publikumet og bare en time. Dropp det og fokuser på komposisjon, hvitbalanse, når man bruker blits, perspektiver, stødighet, motlys og sånt.

 

Forslaget om å gi de oppdrag synes jeg hørtes kult ut. Lag et skjema der de skal ta f.eks 5 av 10 ulike typer foto (landskap, portrett, makro, motlys, medlys, blits på/av, ulike hvitbalanser, plankebilde, hoppebilde ..) på 10 minutter med egne kamera og la de få 5 minutter til å diskutere bildene med sidemann/gruppa. Gå rundt og se bilder og spre skryt/oppmuntring. Avslutt med oppsummering og motivasjon for videre fotografering.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei igjen!

 

Tusen takk for mange gode innspill. Har planer om å bruke minst 50% av tiden på praktiske oppgaver. Planen er fremdeles ganske omfattende, men med hovedvekt på alt de kan prøve seg på selv. Har også egentlig fått halvannen time med dem hvis det skulle være nødvendig. Det er egentlig ikke så viktig om de får med seg alt, eller hvor mye de lærer. Jeg har mer lyst til å bare pirre deres interesse for foto, også plukker de vel opp ett og annet poeng underveis som de finner spennende. Det hele er egentlig ganske uhøytidelig, er bare en kameraet som er speiderleder som lurte på om jeg kunne snakke litt om fotografering. Ikke for det, jeg legger litt arbeid i det allikevel... Har lagt opp til en veldig praktisk undervisning med gode eksempler.

 

Dette er notatene mine så langt, korrekturlesing er ulovlig:

 

Oppsummert: Prate i et kvarter om teknikk før vi sammen finner fram til nevnte instillinger på deres kamera. Deretter bruke et kvarter til på å presentere oppgaver og snakke om mulig løsning på disse mens jeg fletter inn komposisjon og det kunstneriske aspektet underveis. Praktisk bit på 20-30 minutter følger hvor jeg hjelper til. Ser gjennom bildene i fem-ti minutter sammen med dem før jeg redigerer et par av bildene deres på storskjerm (om det blir tid). Dette skal jeg ikke forsøke å lære dem... Avslutter med noen oppmuntrene ord og et godt fotositat.

 

Ta med:

PC med Tethered Shooting

Lang USB-Kabel som tillater Tethered Shooting (fem- eller tremeter'n)

D300'n med 50mm og Tamron 17-50.

D50'n med kitobjektiv (lad batteriene!)

SB-600 + IR-trigger

Røkelse

Stativ

Sort Bakgrunn?

Lommelykt

Oppgavene, utskrevet...

 

Timen:

 

Snakke litt om "craft and art". Jeg begynner med håndverksdelen, og gir en innføring på rundt fem minutter i hvordan et kamera fungerer og hva blender/lukker/iso gjør. Poengterer at jeg ikke forventer at de skal forstå dette, og det er lett å lære senere om man får interesse for det. Syns det er viktig at de i det minste har hørt om det. Bruker videodemonstrasjon av lukkeren og praktisk demonstrasjon på mitt kamera av blender og speil. Tror de fleste vil finne det spennende å se hvordan speilet vipper opp og ned og blenderen lukker og åpner seg.

 

Bruker ytterligere ti minutter på å forklare hvitbalanse, eksponeringskompensasjon, brennvidde og instillinger for lang lukkertid. Dette er ting de mest sannsynlig kan teste på egne kameraer. Det er ikke nødvendig at alt sitter limt i hukommelsen her heller. Bruker eksempelbilder underveis.

 

Deler dem opp i grupper på to og to og ber dem forsøke å finne instillingene jeg nettopp nevnte på deres egne kameraer og går rundt og hjelper til.

 

Presenterer forskjellige oppgaver for dem; makrofoto, portrett, panorering, malepanorering, lysmaling, actionbilde, alternativ hvitbalanse, røkelsefotografering, silhuett. Flere av disse er kun for å pirre nysgjerrigheten deres rundt fotografering. Tenker å ta med et ekstra systemkamera, blitz og en sort bakgrunn så de kan få leke seg med røkelsesfotografering eller portretter med spenstig lys. Tar også med stativ og skal høre om det er mulig å mørklegge et rom så de kan få male litt med en lommelykt. Hvordan de kan løse oppgavene skal jeg gå løs på straks...

 

Snakke litt om ART i forbindelse med hvordan de kan løse oppgavene. Ta utgangspunkt i oppgavene og forklarer komposisjon (s.315 Digital Fotografering), bakgrunn/forgrunn, hardt/bløtt lys og silhuetter underveis. Bruker jeg ni bilder, ett som kunne hvert svar på hver oppgave, for å illustrere poengene mine.

 

Oppgavene:

1. Makrofoto - Eksempelbilde: xxx

- Illustrerer: Blender, komposisjon

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8. Røkelsefotografering - Eksempelbilde: The Sumo

- Illustrerer: Nysgjerrighet, bildemanipulering, lyssetting

 

9. Silhuett - Eksempelbilde: Silent Night

- Illustrerer: Eksponeringskompensasjon, hvitbalansejustering, komposisjon

 

Til slutt demonstrere hvordan de holder kameraet stødig når de skal fotografere.

La dem velge fire oppgaver som de skal bruke 20-30 minutter på å svare på.

 

Nå skal dere være fotografer i 20 minutter:

1. Forbered dere (sjekk at det er plass på minnekort, at det er nok batteri og at dere har utstyret dere trenger)

2. Fotografér (de må rullere på evt røkelsefotografering og lysmaling)

3. Se gjennom, lær av egne feil og ros dere selv for de flotte bildene. Be dem gå sammen to og to grupper (fire personer) og se på hverandres bilder og snakke sammen om bildene og hva de syns var morsomt, vanskelig og enkelt. Jeg går rundt og poengterer det gode i bildene deres.

 

Gjør de tre punktene ovenfor i praksis sammen med speiderne.

 

Til slutt tar jeg et par-tre av bildene deres og etterbehandler dem ferdig på storskjerm mens de spiser kake. Har ikke tenkt til å lære dem etterbehandlingen.

 

Avslutt med oppmuntrende ord og et godt fotografisitat. Dele ut noe, et lite kompendie, bildeserie til inspirasjon...?

 

/Teodor...

 

Fremdeles omfattende, men jeg tror de vil ha en fin time-halvannen hvor fotointeressen kanskje pirres... Hva tror dere?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser ikke noen plass hvor du har skrevet at de kan få god hjelp her på forumet, hvis de lurer på noe i etterkant :whistle:

 

Ellers så synes jeg du har laget en fornuftig plan, kanskje ta litt høyde for det uforutsette.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Du kan jo også f.eks to bilder av samme motiv, et dårlig (f.eks veldig langt i fra eller "ovenfra og ned"-bilder av f.eks barn) og et godt bilde av det samme som er godt komponert. Da kan jo deltagerne ha en kort diskusjon hvor de diskuterer hvilket bilde som er best og hvorfor.

 

Slike bilder kan jo også illustrere bruk av blits i motlys eller sterkt sollys, hva litt enkel redigering kan gjøre for et bilde, bruk av forskjellig lukkertid i actionbilder og mange andre tema.

 

Mye teori kan nok bli noe tørt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...