Gå til innhold

Dual CPU

Anbefalte innlegg

Hepp.

Jeg vurderer å kjøpe meg 2 stk. XP2600+ CPU'er og et Dual hovedkort. PC'en blir en allround PC, men mest 3Ds max bruk, Photoshop ++ Litt tyngre programmer...

Har hørt mange snakke om at det ikke vil ha noe virkning? Stemmer det, eller er Dual CPU å anbefale?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hepp.

Jeg vurderer å kjøpe meg 2 stk. XP2600+ CPU'er og et Dual hovedkort. PC'en blir en allround PC, men mest 3Ds max bruk, Photoshop ++ Litt tyngre programmer...

Har hørt mange snakke om at det ikke vil ha noe virkning? Stemmer det, eller er Dual CPU å anbefale?

Til 3D Studio Max og Photoshop vil du merke forskjell, særlig på førstnevnte. Effekten av det du skal drive med avhenger av om programmene du bruker er kodet for SMP (flere prosessorer). Ellers gir flere prosessorer andre fordeler som bedre multitaskingsegenskaper.

Lenke til kommentar

Det eneste chipsettet til dual SocketA er eldgammelt og skikkelig crappy nå for tiden.

Eks1: Om du kjører kun en CPU på et dual SocketA HK så vil du ikke få i nærheten av den ytelsen et hovedkort med Nforce2 vil gi. Kanskje i størrelseorden 70% av det.

Eks2: Om du kjører 2 stk CPU'er i dette Dual HK'et så ikke regn med dobbel ytelse. Regn med samme ytelsen som for 1 CPU i de fleste programmer (inkl Photoshop) og rundt 50% høyere ytelse for de programmene som støtter SMP. (Desertglow sier 3Ds Max gjør det)

Altså kan du komme like bra fra det ytelsemessig og mye bedre fra det økonomisk om du heller velger et 1 CPU system med Nforce2 chipsett og en litt raskere CPU enn det dual-systemet.

Jeg liker også tanken på SMP men det man vinner i ytelse i noen situasjoner synes jeg er ikke verd den ekstra kostnaden.

Selv for ditt bruk ville jeg sterkt vurdert å sjekke benchmarks på 3Ds Max på følgende 1 CPU systemer:

Sett så benchmarkene i sammenheng med prisene på de forskjellige systemene så kan du kanskje luke ut den/de som yter dårligst i forhold til prisen. PS. www.Aceshardware.com har gjort en god del 3Ds Max benchmarks på ganske mye så det kan jo være en fin plass å starte.

Lenke til kommentar
Er det ikke umulig å kjøre XP-CPUer i SMP-systemer? Må du ikke ha MP-CPUer?

Hehe, går greit vist du modder litt.

Som så mange andre ting...

Men dual cpu kan du aktivere hyper treading i xp. Mye bedre ytelse!!!

LOL!

For det første, så skrives det _HVIS_

For det andre, AMD har ingen Hyper Threading teknologi i sine prosessorer, dette er det Intel som har i de nyere P4 prosessorene...

Se deg om før du spammer!

Lenke til kommentar
Men dual cpu kan du aktivere hyper treading i xp. Mye bedre ytelse!!!

Hæ? AMD har da ikke Hyper Threading i det hele tatt. AMD prosessorer har aldri emulert 2 prosessorer og i hvertfall ikke kalt teknologien etter Intel's markedsnavn. Enten er det 2 ekte CPU'er eller så er det Pentium4 med HyperThreading.

HyperThreading er forsåvidt en markedsnavn for en Intel-teknologi og brukes ikke av andre. Egentlig er det bare et fancy navn for SMT (Simulanous Multi Threading). Dual Athlon/Opteron/Xeon er SMP (Simultanous Multi Processing). Dual Xeon kan forsåvidt kjøre begge deler SMP+SMT slik at OS'et oppfatter de to CPU'ene som 4.

Lenke til kommentar
Det eneste chipsettet til dual SocketA er eldgammelt og skikkelig crappy nå for tiden.

Eks1: Om du kjører kun en CPU på et dual SocketA HK så vil du ikke få i nærheten av den ytelsen et hovedkort med Nforce2 vil gi. Kanskje i størrelseorden 70% av det.

Eks2: Om du kjører 2 stk CPU'er i dette Dual HK'et så ikke regn med dobbel ytelse. Regn med samme ytelsen som for 1 CPU i de fleste programmer (inkl Photoshop) og rundt 50% høyere ytelse for de programmene som støtter SMP. (Desertglow sier 3Ds Max gjør det)

Å kalle 760MPX for "Crappy" er vel å ta noe hardt i. Du må huske på at nForce2 og 760MPX har to svært forskjellige målgrupper. At det begynner å bli alt for gammelt i forhold til prosessorene er en annen ting.

Men over til dine eksempler:

1. Hvis du kjøper et 760MPX-hovedkort og kun setter på én CPU bør du nok revurdere kjøpet du har gjort en gang. Man kan ikke dømme et hovedkort ut i fra at det er dårlig på noe det ikke er ment til å gjøre.

2. PhotoShop støtter SMP og man vil få bedre ytelse, men dette er først og fremst på bruk av filtere (er uansett her man trenger regnekraft). Utnyttelsesgraden av SMP på filterene varierer derimot ganske betydelig. Se f.eks på dette bildet: http://www.hardware.no/tester/cpu/athlonmp...mp_2400/ps7.png

Lenke til kommentar

Jeg har ikke sett mange tester av Dual Athlon vs HT P4 men bl.a. pga HyperThreading, mye høyere FSB og dual channel minne så skulle jeg nok tro 1x P4 3.0C på i875 burde være kjappere på så og si alt enn en 2x 2600+ på 760PMX.

Når man itillegg tenker på at man får USB2, Firewire, CSA gigalan og 4 ramslotter som tar non-ECC+REG minne på i875 hovedkort så synes jeg 760MPX virker kjipt.

Min dual athlon-rigg pensjoneres forhåpentligvis i løpet av noen uker, til fordel for et billig i865g kort og en 2.6C :)

Lenke til kommentar
Jeg har ikke sett mange tester av Dual Athlon vs HT P4 men bl.a. pga HyperThreading, mye høyere FSB og dual channel minne så skulle jeg nok tro 1x P4 3.0C på i875 burde være kjappere på så og si alt enn en 2x 2600+ på 760PMX.

Når man itillegg tenker på at man får USB2, Firewire, CSA gigalan og 4 ramslotter som tar non-ECC+REG minne på i875 hovedkort så synes jeg 760MPX virker kjipt.

Min dual athlon-rigg pensjoneres forhåpentligvis i løpet av noen uker, til fordel for et billig i865g kort og en 2.6C :)

For det første: SMP og SMT er to vidt forskjellige ting. HyperThreading gir under optimale forhold rundt 20% ytelsesforbedring (Intel hadde vel med et spesialskrevet program klart å få en ytelsesforbedring på godt over 400%, men det har ingen rot i hva man vil oppleve i virkligheten), gir ingen "ekte" multitasking, og kan faktisk senke ytelsen på systemet.

Flere prosessorer er først og fremst på markedet fordi:

1. Det gir høyere ytelse i programmer som er optimalisert for det. Under optimale forhold kan man oppleve 80-90% ytelsesforbedring (3D-rendring, matematiske utregninger etc).

2. Det kan på en langt bedre måte gjøre to ting på en gang. En server kan f.eks. jobbe med to helt separate forespørsler samtidig. En kan også på en langt bedre måte kjøre to helt forskjellige applikasjoner samtidig.

Et P4 3.0C-system som du viser til her, vil trolig være dobbelt så bra som et Dual-AMD-system til spill, og trolig minst halvparten av filterene i PhotoShop, men vil slite hardt med å følge med på 3D-rendring, serverapplikasjoner og matematiske utregninger.

Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg skal ha ny PC er først og fremst pga. 3ds max.

Litt kjappere render-tider hadde vært kos, samt at den takler litt høyere poly-antall i viewportene, men der er det vel GFX-kort og RAM som må til...

Men hva slags modding må til?

Men hvis jeg har 2 stk. 1GHz CPU'er da, vil PC'en reagere som en 1GHz i programmer som ikke støtter Dual CPU ?

Lenke til kommentar

Men hvis jeg har 2 stk. 1GHz CPU'er da, vil PC'en reagere som en 1GHz i programmer som ikke støtter Dual CPU ?

Ja riktig, det muligens en prosent eller 2 bedre mtp at operativsystemet vil bruke den CPUen som "ikke er i bruk" i teorien. (Hvis vi ser bort i fra de forskjellige chipsetene...)

Njaal

Lenke til kommentar

Desertglow: Jeg ser du har sterke meninger og sikkert også sterke følelser for dual Athlon-systemer. Du må gjerne ha det, men ikke bli oppgitt over at vi andre poengterer at det faktisk bruker et over 2 år gammelt chipsett og dermed har sine ganske tydelige begrensninger. Kort oppsummert mener jeg (og kanskje Dollar?) at det ikke er verd pengene lengre.

Hvor mye er det egentlig snakk om (pengene altså): Jo, 760MPX-hovedkort koster rundt 1000kr mer enn et ok Nforce2 HK til 8-900kr. Og så har vi kostnaden ved å ha to CPU'er og kjølere i forhold til 1. Når det gjelder XP 2600+ så er det snakk om ca 900kr for CPU og 200kr for kjøler. I tillegg trenger man kanskje en litt kraftigere PSU. Prisforskjellen beløper seg altså fort til over 2000kr.

Dual Athlon har sine fordeler med multitasking, men når det er snakk om ytelse for penga er nok ikke dual AMD så attraktiv lengre. Tvert i mot mener jeg.

Legg merke til den Photoshop-bencmarken desertglow presenterte: (Bilde). I denne benchmarken er single XP2700+ faktisk raskere enn dual MP2400+ i samtlige tester. Ikke bare marginalt, men i snitt 14%. For å estimere hvordan en single XP2400+ ville gjort det kan man (i worst case er CPU'en flaskehalsen) trekke fra den ekstra hastigheten (i GHz) på 16% den har. Da har du et XP2400+ Nforce2- system med 166MHz FSB som faktisk yter like bra som dual Athlon MP2400+. Det sier ikke rent lite om hvor lite Photoshop tjener på dual Athlon eller hvor utdatert og gammelt 760MPX-chipsettet er. (sansynligvis en kombinasjon)

Det at 760MPX er begrenset til en minnebuss på 133MHz (en-kanals) og at FSB'en også er begrenset til 133MHz må nok ta mye av skylden for den relativt dårlige ytelsen.

Totalt kan man altså komme mye bedre ut både økonomisk og ytelsemessig ved å velge et Nforce2 system med en litt raskere CPU (f.eks 3000+) enn å dual XP(MP). Med tanke på ytelseforskjeller mellom Athlon og Pentium4 den siste tiden kan man sikkert få ennå bedre ytelse med et ennå raskere Pentium4-system med 800"MHz"FSB og dual-kanal minne.

PS. Eksemplene mine om single XP på 760XMP var ikke ment som noe kjøpe-anbefaling. Det var kun for å illustrere ytelsen til chipsettet mot et nytt chipsett.

Lenke til kommentar
Desertglow: Jeg ser du har sterke meninger og sikkert også sterke følelser for dual Athlon-systemer. Du må gjerne ha det, men ikke bli oppgitt over at vi andre poengterer at det faktisk bruker et over 2 år gammelt chipsett og dermed har sine ganske tydelige begrensninger. Kort oppsummert mener jeg (og kanskje Dollar?) at det ikke er verd pengene lengre.

Hvor mye er det egentlig snakk om (pengene altså): Jo, 760MPX-hovedkort koster rundt 1000kr mer enn et ok Nforce2 HK til 8-900kr. Og så har vi kostnaden ved å ha to CPU'er og kjølere i forhold til 1. Når det gjelder XP 2600+ så er det snakk om ca 900kr for CPU og 200kr for kjøler. I tillegg trenger man kanskje en litt kraftigere PSU. Prisforskjellen beløper seg altså fort til over 2000kr.

Dual Athlon har sine fordeler med multitasking, men når det er snakk om ytelse for penga er nok ikke dual AMD så attraktiv lengre. Tvert i mot mener jeg.

Legg merke til den Photoshop-bencmarken desertglow presenterte: (Bilde). I denne benchmarken er single XP2700+ faktisk raskere enn dual MP2400+ i samtlige tester. Ikke bare marginalt, men i snitt 14%. For å estimere hvordan en single XP2400+ ville gjort det kan man (i worst case er CPU'en flaskehalsen) trekke fra den ekstra hastigheten (i GHz) på 16% den har. Da har du et XP2400+ Nforce2- system med 166MHz FSB som faktisk yter like bra som dual Athlon MP2400+. Det sier ikke rent lite om hvor lite Photoshop tjener på dual Athlon eller hvor utdatert og gammelt 760MPX-chipsettet er. (sansynligvis en kombinasjon)

Det at 760MPX er begrenset til en minnebuss på 133MHz (en-kanals) og at FSB'en også er begrenset til 133MHz må nok ta mye av skylden for den relativt dårlige ytelsen.

Totalt kan man altså komme mye bedre ut både økonomisk og ytelsemessig ved å velge et Nforce2 system med en litt raskere CPU (f.eks 3000+) enn å dual XP(MP). Med tanke på ytelseforskjeller mellom Athlon og Pentium4 den siste tiden kan man sikkert få ennå bedre ytelse med et ennå raskere Pentium4-system med 800"MHz"FSB og dual-kanal minne.

PS. Eksemplene mine om single XP på 760XMP var ikke ment som noe kjøpe-anbefaling. Det var kun for å illustrere ytelsen til chipsettet mot et nytt chipsett.

Har i grunn ingen sterke følelser for Dual Athlon. Fint system til mitt bruk (dog, det stinker hemningsløst til spill), servere og kraftige arbeidsstasjoner. Har mer sans for dual som prinsipp, og gleder meg til nForce3Pro blir tilgjengelig :)

Det å sammenligne nForce2 og 760MPX blir derimot helt galt, og det blir som å sammenligne Ferrari F40 og en lastebil. Det er beregnet på to helt forskjellige ting. Hvis man først og fremst er ute etter god ytelse i 3D Studio Max velger man ikke nForce2, men et dual-system (eventuelt en kraftig P4C, men da blir prisen den samme som dual).

PhotoShop, som har vært diskutert her, er helt klart ikke det beste programmet å argumentere for hvis man skal ha dual, men sjekk f.eks. i 3D-rendring. Tester jeg har foretatt viser at Dual MP2800+ er ganske nøyektig dobbelt så rask på KibriBench (3D-motor) enn XP2700+. Det du sier om at man vil komme med et ytelsesmessig tap i forhold til XP3000+ og nForce2 kommer helt ann på hva slags applikasjoner man bruker.

Konklusjon: Dual Athlon er en ganske utdatert plattform, og for de fleste er det ikke noe særlig å satse på. Bruker man derimot applikasjoner hvor man drar stor nytte av SMP kan det være spennende.

Lenke til kommentar

Desertglow: Jeg er klar over forskjellen på SMT og SMP :)

Jeg har hatt masse dual rigger og et-par P4 HT maskiner og kort sagt er "dual feel'n" ganske god i en HT maskin. Multitaskingsevnen er faktisk også overraskende bra, derfor skroter jeg MP'ene mine nå. Nesten uansett hvilen testprogrammer man kjører så er P4 3.0C kjappere.

PZion ønsker seg en "allround" PC - som skal funker til tyngre programmer. Allround så mangler 760MPX, USB2, firewire, s-ata, 8X agp, støtte for mer enn 2 RAM brikker (med mindre man vil brenne seg inne med PC2100 ECC+REG) og alle andre innebygde ting man kan få på et i865/875 kort som gigalan over CSA, bra innebygget lyd og vettugg overklokkingsfunksjonalitet.

P4 3.0C+i875 er billigst og en P4 2.6C+i865 koster halvparten, XP 2500++nforce2 tredjedelen (selv uten kostnaden av PCI-USB/FW/SATA kort man vil trenge) så er det ingenting igjen å tenke på.

IMHO, skal du value så ta en XP 2500+@? og et nforce2 kort, skal du ha mer ytelse så er det bare snakk om hvor dyr P4 HT du vil ha.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...