Gå til innhold

Får en tilbake alle pengene når en reklamerer?


Anbefalte innlegg

Hei, for noen år siden kjøpte jeg en laptop på elkjøp den har det bare vært masse tull og trøbbel med.

 

Det jeg lurer på er at når en velger at en vil ha tilbake pengene får en tilbake alle pengene en har brukt på pcen? Altså det en betalte når den var ny?

 

Jeg kjøpte den for ca 6000kr men det er noen år siden så verdien er jo ikke stor i dag. Jeg ønsker heller ikke en ny likedan laptop. Ikke en av samme merke heller. Nei takk da har jeg det bedre uten.

 

Ja får jeg tilbake pengene jeg betalte den gangen? Eller får jeg penger slik at jeg kan kjøpe en ny likdan, eller hvordan er dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke, men synes det er rart hvis du skal få en sum beregnet for å kunne kjøpe en tilsvarende maskin i dag. Hvis den ikke har funket som du skal har du jo strengt talt ikke fått det du betalte for. I tillegg blir det alt for mye skjønn på hva som er tilsvarende maskin og dermed hvor mye penger du skal få. Vi har heldigvis ganske brukbare lover som beskytter forbrukerne :)

 

(Forhåpentligvis noe som har et konkret svar)

 

Edit: God ide å sjekke forbrukerrådet. Hadde problemer med cdon en gang, de påsto at jeg ikke kunne returnere et produkt hvis embalasjen var brutt, noe som ifølge loven er tillatt. Når jeg sendte de mail med link til artikkel på forbukerrådet og dinside så endret de fort mening ;) Hvis du ikke finner et svar på forbrukerrådets sider er det bare å kontakte de, utrolig greit å få fasiten

Endret av Deep87
Lenke til kommentar

Det blir fire år siden om noen måneder.

Så lenge den har vært inne for samme feil to ganger før, eller forskjellige feil 3-4 ganger før, så har du rett til å heve kjøpet da reklamasjonsretten gjelder i fem år.

 

Normalen er at du får samme sum som du betalte for PC'en, og kan dermed velge deg en langt bedre PC enn din gamle. Alternativet er at butikken trekker fra bruksfradrag. Men i såfall så har du rett til å kreve forsinkelsesrente for alle disse fire årene. Normalt havner du under kjøpesummen, men det er sjelden veldig mye. Og derfor velger de fleste forhandlere å gi kjøpesummen så slipper man et kronglete regnestykke og eventuell diskusjon i etterkant.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det blir fire år siden om noen måneder.

Så lenge den har vært inne for samme feil to ganger før, eller forskjellige feil 3-4 ganger før, så har du rett til å heve kjøpet da reklamasjonsretten gjelder i fem år.

 

Normalen er at du får samme sum som du betalte for PC'en, og kan dermed velge deg en langt bedre PC enn din gamle. Alternativet er at butikken trekker fra bruksfradrag. Men i såfall så har du rett til å kreve forsinkelsesrente for alle disse fire årene. Normalt havner du under kjøpesummen, men det er sjelden veldig mye. Og derfor velger de fleste forhandlere å gi kjøpesummen så slipper man et kronglete regnestykke og eventuell diskusjon i etterkant.

Pcen var 3 år første gang den var på reprasjon. (Fordi jeg trengte det som var inne på pcen men ingen kunne få den på lenge nok til og ta det ut...) Ikke at det hjalp og ha den på reprasjon, eller kanskje det hjalp på et av problemene, men det hadde så mange problem at jeg ikke kunne bruke den til mitt bruk. ( Gikk ikke å få den på nett, fungerer ikke så bra i world, ikke så lurt og lagre noe, men det gikk jo ann og få den på da uten at det var noe og rope hurra for) Så ikke så mye poeng med andre ord.

 

 

Jeg har hørt at det er slik at foretningen egentlig skal betale for problemer og omkostninger knyttet til ting som ikke funger som det skal(husker ikke hva det het). Jeg vet ikke om det stemmer? Ikke at jeg har lyst og komme med slike krav i utgangspunktet, men om de bare vil gi meg en ny likedan en, noe som minner om den gamle, eller penger til en ny likdan så kunne kanskje det være aktuelt...??? Eller er det kanskje ikke sånn..??

For har jo leid pc mm.

Lenke til kommentar

Du har også en plikt til ikke å vente etter at en feil er oppdaget. her har du tydligvis ventet veldig lang tid. Du nevner en ting som du mener ikke fungerte og alle kan være softwarerellatert. Utover det kan harddisken fått seg en smell (ytre skade) Ikke uvanlig på en laptopp som nærmer seg 4 år.

 

For meg tyder din beskrivelse av "feilen" som noe som kan være selvforskyldt. Samtidig at du mentalt sammenligner en 4 år gammel teknologi med dagens løsninger (og her er det hastighetsforskjeller).

På en 4 år gammel maskin må du sannsynliggjøre at det er en produksjonsfeil eller vesentlig mangel ved maskinen som ikke er forårsaket av din bruk/misbruk over 4 år.

Lenke til kommentar

Anbefaler deg å lese gjennom forbrukerkjøpsloven.

 

Pcen var 3 år første gang den var på reprasjon. (Fordi jeg trengte det som var inne på pcen men ingen kunne få den på lenge nok til og ta det ut...) Ikke at det hjalp og ha den på reprasjon, eller kanskje det hjalp på et av problemene, men det hadde så mange problem at jeg ikke kunne bruke den til mitt bruk. ( Gikk ikke å få den på nett, fungerer ikke så bra i world, ikke så lurt og lagre noe, men det gikk jo ann og få den på da uten at det var noe og rope hurra for) Så ikke så mye poeng med andre ord.

 

Det du skulle gjort var å reklamere på nytt når du oppdaget at reparasjonen ikke hadde løst problemet. Forbrukerkjøpslovens § 27 sier følgende

 

"Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon)."

 

Som du sa er pcen snart 4 år gammel og du hadde den på reparasjon som ikke fikset problemene når den var 3 år. Det vil si at det har gått nesten et år siden du du oppdaget at mangelen forsatt eksisterte etter reparasjonen? Vil påstå at du da er utenfor "rimelig tid" og dermed faller din reklamasjonsrett bort.

 

Jeg har hørt at det er slik at foretningen egentlig skal betale for problemer og omkostninger knyttet til ting som ikke funger som det skal(husker ikke hva det het). Jeg vet ikke om det stemmer? Ikke at jeg har lyst og komme med slike krav i utgangspunktet, men om de bare vil gi meg en ny likedan en, noe som minner om den gamle, eller penger til en ny likdan så kunne kanskje det være aktuelt...??? Eller er det kanskje ikke sånn..??

For har jo leid pc mm.

 

Selger har i henhold til forbrukerkjøpsloven § 29 rett på å velge mellom retting eller tilsvarende ting. Men selger kan kreve muligheten til å rette feilen hvis det medfører selger urimelige kostnader. Det skal normalt ikke så mye til før selger kan pårope seg denne retten. Selger kan i henhold til § 30 i samme lov gjennomføre inntil 2 avhjelpsforsøk(reparasjon) på samme feil.

 

Selger kan også velge å heller omlevere produktet. Da har du krav på tilsvarende eller bedre vare.

 

Skulle selger ikke klare å omlevere tilsvarende eller bedre vare kan du kreve heving av kjøpet. Da har du rett på kjøpesummen, men selger har rett til å kreve bruksfradrag, men da har du krav på rente av kjøpesummen.

Lenke til kommentar

Pcen var 3 år første gang den var på reprasjon. (Fordi jeg trengte det som var inne på pcen men ingen kunne få den på lenge nok til og ta det ut...) Ikke at det hjalp og ha den på reprasjon, eller kanskje det hjalp på et av problemene, men det hadde så mange problem at jeg ikke kunne bruke den til mitt bruk. ( Gikk ikke å få den på nett, fungerer ikke så bra i world, ikke så lurt og lagre noe, men det gikk jo ann og få den på da uten at det var noe og rope hurra for) Så ikke så mye poeng med andre ord.

 

Jeg har hørt at det er slik at foretningen egentlig skal betale for problemer og omkostninger knyttet til ting som ikke funger som det skal(husker ikke hva det het). Jeg vet ikke om det stemmer? Ikke at jeg har lyst og komme med slike krav i utgangspunktet, men om de bare vil gi meg en ny likedan en, noe som minner om den gamle, eller penger til en ny likdan så kunne kanskje det være aktuelt...??? Eller er det kanskje ikke sånn..??

For har jo leid pc mm.

Pc'en har vært inne kun én gang til reparasjon, og da ble én av feilene fikset. Stemmer det?

 

Opplyste du om alle de andre problemene når den var inne? I såfall har forhandleren kun et forsøk til på å fikse disse problemene. Ble de ikke informert om disse problemene, har de fortsatt to forsøk på å rette de. Dette forutsetter at det ikke er en softwarefeil, men direkte relatert til selve laptop'en, altså hardwaren i maskinen, og at det ikke er som en følge av selvforskyldt skade eller feilbruk.

 

I tillegg har du ventet veldig lenge med å reklamere på nytt, og fordi enkelte problemer kan forverres med tiden eller bli vanskeligere å fikse, kan verksted avslå kostnadsfri avhjelp på grunn av dette. Du mister da alle rettigheter du måtte ha i forbindelse med disse problemene. Men det skader ikke å prøve å levere inn for andre gang.

 

Du sier også at du har leid PC, og ønsker at forhandleren skal betale omkostningene med dette. Så lenge laptop'en ikke har vært inne for andre gang, og du ikke en gang har gitt forhandleren mulighet til å rette feilen og tilby deg låne-pc, har du absolutt null mulighet til å komme igjennom med et slikt krav uansett om du drar det helt til Forbrukertvistutvalget. Selv om PC'en vært inne to ganger for samme feil, så burde du også ha rettet et krav til forhandler om heving av kjøp så fort du merket at feilene var tilbake. Så lenge man ikke har gjort dette, kan man heller ikke kreve at forhandler dekker dine økonomiske utlegg/tap i perioden de ikke har vært opplyst om problemet.

 

Forhandleren har krav, men det har også forbrukeren. Det er din plikt som forbruker at det som kreves av deg blir overholdt i denne typen saker. Med mindre jeg har misforstått ditt innlegg, så kan jeg ikke se at du har overholdt dette i denne saken, og kan derfor ikke kreve noe av det du spør om.

 

Norge har blant verdens beste forbrukerrettigheter. Det er derfor lurt å ikke prøve å kreve mer enn man har krav på, for da risikerer du at forhandleren ihvertfall setter seg helt på bakbena.

 

Vær også oppmerksom på at en PC krever jevnlig vedlikehold, og enkelte oppgraderinger for å holde tritt med nyere operativsystemer og programvare. Å doble minnet er ofte veldig effektivt, og koster noen få hundrelapper. Det kan gi PC'en nytt liv. Det forutsetter at PC'en er klargjort for mer minne enn det som er installert fra fabrikkens side. Det er normalt at man kan doble minnet uten problemer, og man kommer gjerne til minnebrikkene via en luke i bunnen av laptop'en. Ofte må du ta ut de gamle og sette inn nye og større, om det ikke er ledige minnekortplasser.

Lenke til kommentar

Jeg sammenligner den ikke med dagens løsninger for problemet er ikke at den er litt dårlig fungerende gammel pc, men at den ikke fungerer, og aldri har fungert skikkelig. Den har heller aldri falt ned eller fått seg en støkk.

 

Nå har den også fått nye problemer siden den var på reparasjon sist, så tror egentlig ikke det mangler på problemer, lurte egentlig mest på hvordan det er om en får tilbake pengene og om en da får tilbake det en betalte for den eller..

Lenke til kommentar

 

Pc'en har vært inne kun én gang til reparasjon, og da ble én av feilene fikset. Stemmer det?

 

Opplyste du om alle de andre problemene når den var inne? I såfall har forhandleren kun et forsøk til på å fikse disse problemene. Ble de ikke informert om disse problemene, har de fortsatt to forsøk på å rette de.

 

 

 

Du sier også at du har leid PC, og ønsker at forhandleren skal betale omkostningene med dette. Så lenge laptop'en ikke har vært inne for andre gang, og du ikke en gang har gitt forhandleren mulighet til å rette feilen og tilby deg låne-pc, har du absolutt null mulighet til å komme igjennom med et slikt krav uansett om du drar det helt til Forbrukertvistutvalget. Selv om PC'en vært inne to ganger for samme feil, så burde du også ha rettet et krav til forhandler om heving av kjøp så fort du merket at feilene var tilbake. Så lenge man ikke har gjort dette, kan man heller ikke kreve at forhandler dekker dine økonomiske utlegg/tap i perioden de ikke har vært opplyst om problemet.

 

Forhandleren har krav, men det har også forbrukeren. Det er din plikt som forbruker at det som kreves av deg blir overholdt i denne typen saker. Med mindre jeg har misforstått ditt innlegg, så kan jeg ikke se at du har overholdt dette i denne saken, og kan derfor ikke kreve noe av det du spør om.

 

Norge har blant verdens beste forbrukerrettigheter. Det er derfor lurt å ikke prøve å kreve mer enn man har krav på, for da risikerer du at forhandleren ihvertfall setter seg helt på bakbena.

 

Vær også oppmerksom på at en PC krever jevnlig vedlikehold, og enkelte oppgraderinger for å holde tritt med nyere operativsystemer og programvare. Å doble minnet er ofte veldig effektivt, og koster noen få hundrelapper. Det kan gi PC'en nytt liv. Det forutsetter at PC'en er klargjort for mer minne enn det som er installert fra fabrikkens side. Det er normalt at man kan doble minnet uten problemer, og man kommer gjerne til minnebrikkene via en luke i bunnen av laptop'en. Ofte må du ta ut de gamle og sette inn nye og større, om det ikke er ledige minnekortplasser.

Opplyste om flere feil, en av de feilene ble fikset, mens en annen feil ikke ble fikset.

Nå har jo pcen også fått nye problemer i tilegg.

 

Det med å betale for leie pc og slikt noe var bare noe jeg lurte på om var lurt og nevne om de ikke ville gi mer enn 1000 kr tilbake for pc eller noe i den duren. Så ønsker egentlig ikke og komme med slike krav, og tror egentlig bare jeg kommer til og dumme meg ut da det er en stund siden jeg har leid pc.

Endret av Lailala
Lenke til kommentar

Jeg sammenligner den ikke med dagens løsninger for problemet er ikke at den er litt dårlig fungerende gammel pc, men at den ikke fungerer, og aldri har fungert skikkelig. Den har heller aldri falt ned eller fått seg en støkk.

 

Nå har den også fått nye problemer siden den var på reparasjon sist, så tror egentlig ikke det mangler på problemer, lurte egentlig mest på hvordan det er om en får tilbake pengene og om en da får tilbake det en betalte for den eller..

Uansett hvor mange problemer du har med PC'en akkurat nå, så har forhandler rett til avhjelp, som det heter, på samme feil to ganger. Er det forskjellige feil er det ikke oppgitt noen antall avhjelpsforsøk i Forbrukerkjøpsloven, men det er mer eller mindre bransjestandard at om du har hatt tre forskjellige avhjelpsforsøk på PC'en, og du så får et fjerde problem, så er det grunnlag for heving. Merk at om forhandler fikser tre forskjellige feil samtidig, så regnes det kun som ett avhjelpsforsøk.

 

Så lenge du har hatt PC'en inne kun én gang, har du ikke grunnlag for heving pr i dag uansett antall problemer du har fått senere, som ikke er forsøkt fikset av forhandler/verksted. Men hvis du etterhvert oppfyller alle kravene for heving, så skal du få igjen kjøpesum minus bruksfradrag pluss renter av kjøpesum fra kjøpsdato. Som sagt havner dette vanligvis noe under kjøpesum, men de fleste forhandlere utbetaler kjøpesummen for å gjøre det enkelt og for å forhindre diskusjon i etterkant på om utregningen var riktig.

 

Det du må gjøre nå, er å skrive en liste over alle feil som er med PC'en. Noter det punktvis, kort og lett forklarlig, men ta med alle detaljer som kan være aktuelle. Lever så inn PC'en til forhandler. Ettersom du har leid en PC, har du nok ikke krav på låne-PC, men dette er noe du kan få på forespørsel og hvis reparasjonen tar mer enn én uke. Du har derfor ikke rett på å få dekket kostnadene med PC'en du har leid.

 

Hvis reparasjonen tar urimelig lang tid (fem uker), lever et skriftlig krav om at PC'en, eller en tilsvarende eller bedre vare, skal være deg i hende innen en uke. Er den ikke det, kan du påberope deg nettopp "urimelig tid" og har da krav på heving av kjøp.

 

Hvis ikke alle problemene er fikset når PC'en er tilbake, lever den på nytt. Her vil jeg påstå at urimelig tid for reparasjonen er kortere enn fem uker, ettersom det er en annen gangs reparasjon for samme feil (tredje gang totalt). Er PC'en fortsatt ikke problemfri etter denne reparasjonen, kan du heve kjøpet med mindre verkstedet har forklart en eller flere av problemene med softwarefeil, virus/adware, selvforskyldt skade, manglende vedlikehold eller at PC'en ikke er reklamert på innen rimelig tid (du behøver jo ikke skrive noe om hvor lenge du har hatt feilen uten å reklamere :) ).

 

Men husk at alt dette må være gjort innen PC'en er fem år, og så raskt som mulig.

Endret av Marekatten
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...