Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC slår seg av - mistenker harddisk

Anbefalte innlegg

Pc'en min slår seg plutselig av for tiden, uten noen god forklaring (temperatur er ok, det skjer på tilfeldige tidspunkt og under forskjellig bruk). Den kan slås på igjen med en gang, men viser ikke bilde på skjermen, og Windows starter ikke. Må vente 5-10 minutter så fungerer det igjen.

Mistenkte først skjermkort og/eller overoppheting, men i dag sjekket jeg Windows hedelsesloggen og fant advarsler og feil angående en disk helt fra November 2010. Jeg har to disker i maskinen, og den ene er delt opp i to partisjoner. Jeg kjørte feilsøkingsverktøyet til Windows på den nyeste disken (ny i April) og fant ingenting der hvertfall. Windows-disken (med to partisjoner) skal sjekkes.

Uansett, meldingene er som følger:

Enheten \Device\Harddisk0\DR0 har en dårlig blokk.

Driveren oppdaget en feil på styreren på \Device\Harddisk1\DR2.

Driveren oppdaget en feil på styreren på \Device\Harddisk2\DR2.

(Første melding om Harddisk2 kom i Mai, etter at jeg kjøpte den nye disken.)

Så spørsmålet mitt er: Hva betyr egentlig Harddisk0, Harddisk1 og Harddisk2? Snakker vi her om én harddisk som har tatt føyken (med begge partisjoner?), eller begge harddiskene? Og hva betyr "feil på styreren"? Er det noe å bekymre seg for i det hele tatt?

Noen glupe sjeler som kan gi et svar på dette?

Endret av Cundou
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hm, dårlig oversettelse av feilmeldinger fra MS sin side. Jeg velger å tolke det som problemer med kommunikasjonen mellom OS og disken.

Prøv for all del å test disken med HDtune (holder lenge med gratisversjonen, versjon 2.55). Last opp skjermbilde av benchmarken. Det kan fortelle litt om tilstanden til disken.

En annen ting som kan hjelpe er å spesifisere hvilken maskinvare du har. Dvs disker og hovedkort - evt ekstra disk/raid-kontroller dersom du har en installert.

Endret av geir__hk
Lenke til kommentar

Harddisk1 og harddisk2 vil være snakk om to forskjellige fysiske disker - ikke forskjellige partisjoner på samme disk.

Harddisk1 og harddisk2 er bare rekkefølgen som OSet har satt på dem - og har ingenting å gjøre med bokstaven de har i OSet. Hvilken disk det er snakk om må du dermed sjekke via device manager osv.

Feil på styreren anntar jeg er snakk om feil på kommunikasjonen mellom kontrolleren og disken. Slikt er typisk indikasjon på en dårlig/skadet/løs kabel, men det kan også være disken i seg selv som sliter.

Jeg ville i uansett tilfelle sjekket SMART dataene på diskene om du er i tvil om de er OK. Om noen av dem er i dårlig stand vil det som regel dukke opp i disse dataene.

-Stigma

Lenke til kommentar

Hei, takk så mye for svar! Selvføglelig kan det være lurt å liste opp komponentene i maskinen:

DVD-rom: SAMSUNG DVD-ROM 16X/48X INTERN SATA BULK SVART

PSU: CORSAIR TX 650W NÄTDEL ATX12V 2.2 / EPS12V

Hovedkort: GIGABYTE GA-MA790XT-UD4P AM3 ATX

Trådløst nett adapter: LINKSYS WIRELESS-N PCI ADAPTER WITH DUAL-BAND

Kabinett: ANTEC MIDITOWER THREE HUNDRED ATX BLACK

CPU: AMD ATHLON II X4 620 2.6GHZ 2MB SOCKET AM3 BOX

RAM: CORSAIR 4GB DDR3 XMS3 DHX PC10600 1333MHZ CL9 (2X2GB)

GPU: XFX RADEON HD5770 1GB GDDR5 PCI-E DVI/HDMI/DP

Harddisk 1 (med Windows - 2 partisjoner): SAMSUNG SPINPOINT F3 500GB SATA/300 7200RPM 16MB

Harddisk 2 (ny i April 2011): SAMSUNG SPINPOINT F3 1TB SATA/300 7200RPM 32MB

Jeg kjørte en scan av harddisk 1 med HD Tune 2.55, der ble det ikke funnet noen feil. SMART testen (eller "Health" fanen) sier at alt er ok på begge disker.

Det kan nevnes at jeg hadde problemer med bluescreen i begynnelsen. Dette viste seg å være pga den trådløse nettverksadapteren, denne fikk jeg byttet ganske kjapt i en av samme type. De USB portene som den sto i da den fikk bluescreen kan ikke lenger brukes av nettverksadapteren (blir ikke gjenkjent), men fungerer til andre ting.

Har hatt planer om å reinstallere Windows en stund, men nå som dette nye problemet dukket opp ble jeg veldig usikker. Om mulig hadde det vært greit å vite om jeg bør bytte disk først...

Legger ved benchmark resultatet fra HD Tune (harddisk 1).

post-149195-0-78366300-1307299556_thumb.png

Lenke til kommentar

Det er ingen TYDELIGE indikasjoner som tilsier at disken ikke fungerer. Avbruddene du ser her (som gjør at det ikke blir en fin trappekurve) skyldes i de aller fleste tilfeller at windows leser/skriver til disken med gjevne mellomrom, også når benchmarken kjøres.

Men - av erfaring vet jeg at det finnes pil råtne harddisker. Det er disker som tilsynelatende fungerer greit under benchmark og defragmentering, men som plutselig kan slutte å respondere slik at OS (les: windows) henger seg.

Dette ble avdekket ved harddiskbytte fra maskin A til maskin B, og maskin B plutselig "arvet" problemene til maskin A (som ble helt frisk der og da). Var helt sikker på at det var hovedkortet som var synderen.

Lenke til kommentar

Ja takk, har vært borte i noen lumske harddisker selv (dog har mer erfaring med laptop enn stasjonær). Broren min sin PC oppførte seg på akkurat samme måte da han hadde en defekt disk.

Jeg tror Windows disksjekken fant noen skadede sektorer, men resultatet av den testen står på skjermen i ca. 2 sekunder så jeg fikk ikke sett skikkelig. (Kan man finne det resultatet et eller annet sted?)

Maskinen er til tider treg og internett henger seg stadig, så det er uansett på tide med en reinstallasjon. Det hadde bare vært kjekt å vite om jeg bør bytte disk først, siden prosessen med å oppdatere nyinstallert Windows, installere drivere og alle programmer, er ganske tidkrevende.

Lenke til kommentar

Hei, jeg sliter med samme problem som deg. Windows Event Loggen rapporterer flere ganger om at "The device, \Device\Harddisk0\DR0, has a bad block." og når jeg tester den i HDTune ser det slik ut

post-91373-0-49725100-1307348409_thumb.png

Holder på å teste i HDTune etter ødelagte blokker nå. Jeg byttet ut all maskivare ifjor høst unntatt harddiskene og problemene har fulgt meg siden da. Jeg antar at det er en av dem som forårsaker problemene. Det skal sies at maskinen aldri restarter under spilling eller hvis jeg ser en film i fullskjerm, noe jeg syns er veldig rart.

Har også testet min maskin med alt av temperatursensorer, memtest86, OCCT og da er det bare gode resultater.

Skal prøve å plugge ut den disken jeg mener er synderen etterpå og se om det fir noe godt resultat.

*harddiskene er såpass gamle at jeg mener de begynner å nærme seg 8-10 år...

update: nå har HDTune scanna etter feil på synderdisken i snart to timer og fortsatt ingen restart. virker som om den ikke gjør noen feil så lenge systemet er under "stress"...thoughts?

Endret av Dahlsv1
Lenke til kommentar

*oppdatering: Nå er det virkelig et eller annet som synger på siste verset. plugget ut den harddisken jeg trodde var problemet, men restartingen har bare blit verre. nå er det ikke alltid jeg kommer så langt som til windows før den restarter. i tillegg er det ikke alltid at jeg får bilde etter en restart, pluss at maskinen går i startup repair mode under lasting av OS.. jeg er helt lost nå. er det noen som har fornuftige forslag til hva som kan være problemet?

Endret av Dahlsv1
Lenke til kommentar

Hei, tenkte å gi en liten oppdatering fra min side og. Etter å ha sjekket maskinen grundig da jeg ikke kunne finne noen tegn til en faktisk ødelagt disk med noen diagnose programmer, oppdaget jeg at kabelen fra PSU til hovedkort ikke satt ordentlig i. Den er nå plugget på plass, maskinen er reinstallert, og har stått på i over 24 timer nå uten å slå seg av. Det er heller ikke dukekt opp noen feilmeldinger i Windows loggen. Tror (og håper!) at problemet ble funnet og løst for min del =D Men gir den et par dager til før jeg friskmelder den helt.

Til Dahlsv1: Har du sjekket helsa til den disken du har OS på? Det høres ut som en defekt disk for meg, evt en Windows krasj (dog det er ofte forårsaket av en defekt disk, evt virus?). Nå har ikke jeg like god peiling på stasjonære maskiner som bærbare, og de oppfører seg litt annerledes, men du sier diskene er 8-10 år gamle; det er kanskje greit å få dem byttet ut uansett?

Lenke til kommentar

*oppdatering: Nå er det virkelig et eller annet som synger på siste verset. plugget ut den harddisken jeg trodde var problemet, men restartingen har bare blit verre. nå er det ikke alltid jeg kommer så langt som til windows før den restarter. i tillegg er det ikke alltid at jeg får bilde etter en restart, pluss at maskinen går i startup repair mode under lasting av OS.. jeg er helt lost nå. er det noen som har fornuftige forslag til hva som kan være problemet?

Siden du har harddisker som er ca 6-8 år gamle er det ikke sikkert at disse diskene har støtte for S.M.A.R.T , dette gjør at det blir kjapt vanskeligere å feilsøke på slike problemer.

Anbefaler du tar backup av all informasjonen på disse diskene og kjøper nye i steden (eller oppgraderer systemet disse står på).

Lenke til kommentar

Hei igjen, nå har jeg plugget ut de to eldste diskene og holder på å installere OS på en WD disk som er to år gammel, men som alltid har oppført seg :) Håper det fungerer. Skal også ta en sjekk og se at alle kabler sitter som de skal. Hadde vært litt småflaut om alt dette skyldtes at jeg ikke har sjekka noe så elementært, men det er gjerne lett å frykte det verste når maskinen har holdt på som den har gjort i det siste :)

Lenke til kommentar

Jeg tror at det er noe større en harddiskene som er feilen nå. Prøvde å installere OS på en helt frisk disk, men med samme eller verre resultat. Har også sjekka alle kabler og det sitter godt fast overalt. Maskinen kan restarte midt i OS installasjon, eller hvis jeg er "heldig" får jeg installert OS, men ikke lastet det siden restarten da skjer under loading av OS.

Noen ganger kan jeg trykke på "PÅ" knappen uten at det skjer noe på et par sekunder og så drar maskinen seg igang. I tillegg er det ikke alltid jeg får bilde på skjermen etter en ufrivillig restart. Kan det være strømforsyninga som er gåen?? Hovedkortet?? ... hjelp!!

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...