Gå til innhold

Server for fildeling og nettverksadministrasjon

Anbefalte innlegg

Til daglig jobber jeg med IT-service i en bedrift med ca. 1200 ansatte. Der bruker vi nesten alt av det jeg ønsker å få til med denne tråden, men i en helt større skala og omfang enn hva jeg ønsker.

Dette prosjektet er totalt overkill for en leilighet med to personer, men jeg har lyst til å sette det opp likevel. Mest for å lære oppsett og drift.

Hva jeg ønsker å få til:

SMB/Fildeling

- Dele en harddisk på nettverket. Enkelt og greit. Alle klienter skal kun ha leserettigheter, men lokalt på serveren har man alle rettigheter.

DHCP

- Jeg ønsker et verktøy der jeg har full oversikt over klienters MAC-adresse, maskinnavn og kan tilegne IP-adresser.

Mediaserver (UPnP?)

- Her har jeg ingen anelse om hvordan jeg går fram. Jeg ønsker at PS3 skal kunne finne filmer og serier som ligger på delt harddisk på server.

VPN

- Mobiltelefonen og laptopen min skal alltid kunne være på hjemmenettverket, uansett hvor i verden de er. Klienten kan være Android, iOS, Windows 7, Ubuntu, OSX.

All drift og konfigurasjon vil jeg skal skje lokalt på en server, evt. via webgrensesnittet til f.eks. router hvis det må til.

Jeg trenger litt generell starthjelp, kan ta ting litt etterhvert. Hvilket OS bør serveren ha? Spiller maskinvare noen stor rolle? Nåværende router er Thomson TG585 v7, er det nødvendig å bytte? Må noe spesielt bestilles fra internett-leverandør for at VPN skal fungere? Flere spørsmål kommer til å renne inn etterhvert, jeg ønsker å starte med maskinvare til server. Stabil, lydsvak, liten størrelse, diskret utside og god systemdisk. Hva kan anbefales? :)

Endret av Khaffner
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ett viktig punkt er hvor mye du ønsker å bruke.

Jeg har satt opp en komplett virtualiserings-server for rett over 10,000,- (fra DustinHome) inkl frakt.

Lista finner du her. Jeg kjører selv VMWARE ESXi på en ikke alt for ulik boks.

Der kjører jeg pfSense (Brannmur), med DHCP, og flere andre funksjoner. Så kjører jeg Ubuntu med OpenVPN installert, som VPN server. ESXi krever litt maskinvare, og er spesielt kresen på nettverkskort og HW-raid kontrollere.

På RAID-kontrolleren i oppsettet må drivere legges inn i tillegg, Intel nettverkskort fungerer fint med ESXi, noe Realtek ikke gjør.

La også med harddisker, 4x2TB som bør settes opp i RAOD5 (en disk kan ryke uten at du mister data), og 1TB disk til ESXi og de virtuelle maskinene.

Her har du massevis av krefter for det meste, 16GB ram er å anbefale, da flere virtuelle maskiner spiser opp minnet. Dog, etter jeg byttet ut flere av mine Windows servere, til Linux, har minnebruken gått vesentlig ned, men jeg vil fortsatt anbefale 16GB. Du kan også begrense minnet tilgjengelig for hver enkelt virtuelle maskin.

- Mortis

Endret av Mortis
Lenke til kommentar

Burde nevnt prisgrense ja.

Av programvare håper jeg å kun bruke åpen og gratis programvare. Kanskje en Windows-lisens om det er nødvendig. Når det gjelder maskinvare kan jeg strekke meg til 6000,-

Jeg vil ikke satse på virtualisering, sinnsyke RAID eller noe i den dur. Tenkte mest på en relativt vanlig liten(alá denne) PC med så mye som mulig innebygd i hovedkortet. Kanskje to billige SSD-disker i RAID 1 for sikkehets skyld. Skrapet sammen et midlertidig oppsett her: https://prisguiden.no/liste/114747

Oppsettet trenger ikke takle kjempestor pågang, til daglig er det 4-5 PC-er og 3 mobiler koblet til nettet. Men det vil nok være mer eller mindre konstant filoverføring(streaming) mellom server og klienter. Tipper dog flaskehalsen blir USB-grensesnittet til de store diskene, eller 100Mbit-nettverket. :)

Endret av Khaffner
Lenke til kommentar

Jeg ser for meg en node med nevnte daemons kjørende på. Jeg vil dog sterkt ambefale et gigabitt nettverk for et slikt bruk. Til serveren så bør du ha noe med substensiell kraft nok til å kjøre nevnte daemons med tilstrekkelig kraft og stødighet.

Men-- to SSD disker og øvrig hardware til under femmer krittet skal du lete lenge etter.

Lenke til kommentar

Du får en veldig stor fleksibilitet. Du kan opprette flere installasjoner, til flere andre funksjoner senere. I oppsettet jeg linker til, så kan du godt fjerne RAID-kontrolleren, men du vil oppleve dårligere hastigheter til streaming, og filoverføring. VMWare ESXi 4.1 er forøvrig gratis, sålenge man greier seg med standard-versjonen. Du kan også kutte ned antall lagringsdisker. Har satt opp ett annet oppsett her. Har fjernet RAID-kontrolleren, kun 3x 2TB disker, annen RAM. Under 6,300,- inkl frakt fra DustinHome. Det er samme hovedkort, og nettverkskort som jeg har, så det vet jeg fungerer 100% med ESXi. Du har også plass til å utvide senere, maskinvare-messig. Du har plass til en RAID-kontroller, du har plass til flere harddisker i kabinettet.

- Mortis

Endret av Mortis
Lenke til kommentar

Ser ikke behovet for virtualisering for et førstetref med hjemmeserver. Kjørte selv opp mailserveren min som en virtuell server for ca. et år siden, etter at den har kjørt på gateway serveren min de siste 10 årene. Og da mest for å teste og ikke siden jeg hadde behov.

Vist du ser bort fra mediaserverdelen trenger du ikke all verdens hw. Gjorde det du tenker + mye mer på en 6 år gammel server intill nylig. Oppgraderte serveren nyligt, mest fordi jeg ikke stoler på den gamle sliteren, og jeg er ettervært blit veldig avhengig av at det den driver med fungerer.

Til streaming av data til PS3 trenger du sansynligvis å drive med transcoding. Hvor mye omf du trenger til dette er jeg usikker på, men vil anta at min nye gateway fint ville klart dette. Ble vel ca 6000 for denne rett før jul. 3U19" kabinett, Intel i5 ettellerannet, 4Gb minne og 3stk 500Gb disker i RAID1 pluss ett ekstra nettverksskort.

EDIT: Glemte å si at jeg ville ha anbefalt deg å se på ClearOS. Genialt ruteros mm.

Endret av Big_JT
Lenke til kommentar

Jeg starter med filserver, det er den viktigste funksjonen. Hva med 2-3 stykk 4TB disker(når det kommer) i RAID 1?

OS-et skal helst være Ubuntu eller noe annet bra fra Linux-verden. Men burde jeg gå for software eller hardware RAID? Hvilket filsystem blir forstått av Linux, Windows 7 og OSX 10.6/7?

Ser ut til at exFAT og NTFS er mest aktuelt, men jeg har dårlig erfaring med NTFS via SMB på OSX. Selv med ntfs-3g driveren.

Fins det et filsystem som fungerer flott på alle plattformer OG støtter filer på titalls GigaByte?

Lenke til kommentar

Kjører soft-RAID på 2 av 3 servere selv. Taper lit prosessorkraft, men med dagens 2 og 4 kjerneprossessorer ser jeg ikke dette som et problem.

Kjører EXT3 filsystemet på de to serverene som kjører linux. Fildeling gjør jeg via Samba til både linux og windows-klienter uten noen problemer. SMB ligger da som et lag i mellom EXT3 som er på serveren og filsystemet på klienten.

Lenke til kommentar

Ett viktig punkt er hvor mye du ønsker å bruke.

Jeg har satt opp en komplett virtualiserings-server for rett over 10,000,- (fra DustinHome) inkl frakt.

Lista finner du her. Jeg kjører selv VMWARE ESXi på en ikke alt for ulik boks.

Der kjører jeg pfSense (Brannmur), med DHCP, og flere andre funksjoner. Så kjører jeg Ubuntu med OpenVPN installert, som VPN server. ESXi krever litt maskinvare, og er spesielt kresen på nettverkskort og HW-raid kontrollere.

På RAID-kontrolleren i oppsettet må drivere legges inn i tillegg, Intel nettverkskort fungerer fint med ESXi, noe Realtek ikke gjør.

La også med harddisker, 4x2TB som bør settes opp i RAOD5 (en disk kan ryke uten at du mister data), og 1TB disk til ESXi og de virtuelle maskinene.

Her har du massevis av krefter for det meste, 16GB ram er å anbefale, da flere virtuelle maskiner spiser opp minnet. Dog, etter jeg byttet ut flere av mine Windows servere, til Linux, har minnebruken gått vesentlig ned, men jeg vil fortsatt anbefale 16GB. Du kan også begrense minnet tilgjengelig for hver enkelt virtuelle maskin.

- Mortis

Har per dags dato ein ubuntu 11.04 server med vmware server 2 installert. Men ein virtuell windows maskin og ein linux. Her kjører alt på ubuntu 11.04, som web, gaming, irc, brannmur osv. Viss eg går for VMware ESX 4.1, etter det eg har lest er det eg eget "os" som du installerer. Og legger dei virtuelle over dette. Men kossen fungerer dette i praksis?

Sei då at eg skal kjøre nettlinja mi gjennom ein virtuell brannmur (to nettverkskort), kjøre mail/web på ein virtuell server som skal være bak brannmuren, ein virtuell windows og ikkje minst fil serveren. Si eg kjører raid5 med 3x1TB disker (software etx4)

Lenke til kommentar

Har per dags dato ein ubuntu 11.04 server med vmware server 2 installert. Men ein virtuell windows maskin og ein linux. Her kjører alt på ubuntu 11.04, som web, gaming, irc, brannmur osv. Viss eg går for VMware ESX 4.1, etter det eg har lest er det eg eget "os" som du installerer. Og legger dei virtuelle over dette. Men kossen fungerer dette i praksis?

Sei då at eg skal kjøre nettlinja mi gjennom ein virtuell brannmur (to nettverkskort), kjøre mail/web på ein virtuell server som skal være bak brannmuren, ein virtuell windows og ikkje minst fil serveren. Si eg kjører raid5 med 3x1TB disker (software etx4)

Skiftet selv fra VMware server 2 til ESXi nylig. Ser ut som om VMware driver å faser ut server 2, så følte det tryggest å skifte over til noe som er under utvikling før ting går åt skogen.

Stemmer at ESXi er et OS i seg selv. Dette gjør at den er mye mere efektiv til det den driver med. Ulempen er at det er begrenset hva den støtter av HW. Det gjør det også lit rart med at man plutselig ikke får gjort noe direkte på maskinen lengere. Via consol kan man stort sett bare gjøre noen enkle endringer. Ettervært som man lærer seg vcenter blir det veldigt oversiktelig og enkelt å bruke. Men som sagt det er en liten tilvenningsproses fra server 2.

OBS. ESXi støtter ikke software raid, så skal man ha RAID må man ha en kontroller som kjører skikkelig hw RAID som er støttet med drivere i ESXi.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...