V!king1 Skrevet 4. juni 2011 Del Skrevet 4. juni 2011 (endret) Hei Da har jeg etter mange år som "pensjonert" gamer funnet ut at jeg vil prøve meg på litt spilling igjen. Pcn skal stå i stua, så et fint design, og lavt støynivå vil være flott. Jeg kjenner meg selv såpass godt, at jeg vet jeg ikke kommer til å bruke pcn noe serlig, men vil likevel ha muligheten til å kjøre på høy oppløsning og masse eye candy når jeg først skal fyre opp pcn. Med det sagt har jeg tenkt meg ut at å bruke noe mer enn ca 10000 vil være bortkastet. Har skjerm, tastatur, mus og headset fra før, så trenger bare pcn. Har satt opp en liste som jeg gjerne vil ha tilbakemelding på om det er noe som kan utbedres! Produktliste PS. Håper ingen blir fortvilet over at jeg bruker prisjakt istedet for hw sin prisguide. Det er rett å slett fordi den for tiden er mye bedre Endret 5. juni 2011 av Atropin Lenke til kommentar
vesleengen Skrevet 4. juni 2011 Del Skrevet 4. juni 2011 Bytt ut RAM. <Du har valgt et sett med 3 brikker såkalt 3-kanaler. Intel sokkel 1155 bruker 2kanaler. altså 2 og 2 brikker Se om du finner Hyper 212+ versjonen av CPU kjøler Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 4. juni 2011 Del Skrevet 4. juni 2011 Det ser bra ut - det eneste direkte feil er som RAMen. Du treger enten en 2-pakning eller 4-pakning (ideelt sett for dualchannel å fungere skikkelig). Et sett med 8GB i 2 brikker er å annbefale. Det koster ikke stort mer enn 4x2, og da har du alltids rom for å oppgradere om du noen gang skule ha behov for mer også. 4GB holder egentlig for det meste, men RAM er såpass billig nå at 8GB er ikke dumt å gå for. Ellers så er det kanskje verdt å kommentere på at c300 ikke lenger er kongen på haugen i ytelse. Agility 3 (finnes i 60GB utgave) eller Vertex 3 (finnes i 128GB+) er raskere, men koster også litt mer (ikke så mye) pr GB. Personlig ville jeg gjerne gått for en raskere men mindre (60GB) SSD for OSet og heller installert store programmer til den store snurredisken din. Dette er dog litt smak og behag, men jeg følte det var verdt å nevne. -Stigma Lenke til kommentar
V!king1 Skrevet 4. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2011 Da har jeg byttet til Agility 3 120gb. Tenkte jeg skulle ha litt større enn 60 gb så jeg får installert litt spill på disken. Er klar over at det kun vil hjelpe på loading tid og ikke generell spillytelse, men målet er å ha en bekymringsfri pc så da mener jeg det er verdt det Har også byttet ut ram med 2x4gb ocz. Lurer på om det egentli er noe serlig forskjell i ytelse på forskjellige ram. Tenker da på produsenter, og CL9, CL8 osv?? vesleengen: Eneste grunenn til at jeg har satt opp utgaven uten "plus", er at prisjakt linker feil på den utgaven, så den prisen pixmania linker til der er faktisk plus utgaven alikevel. La den til fordi pixmania blir en av butikkenen jeg evt handler ifra uansett, så totalprisen blir litt lavere Kan vel legge til at all spilling vil (forhåpentligvis) foregå i 1920x1080, som er største oppløsning skjermen min vil vise :/ Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 4. juni 2011 Del Skrevet 4. juni 2011 (endret) Da har jeg byttet til Agility 3 120gb. Tenkte jeg skulle ha litt større enn 60 gb så jeg får installert litt spill på disken. Er klar over at det kun vil hjelpe på loading tid og ikke generell spillytelse, men målet er å ha en bekymringsfri pc så da mener jeg det er verdt det Har også byttet ut ram med 2x4gb ocz. Lurer på om det egentli er noe serlig forskjell i ytelse på forskjellige ram. Tenker da på produsenter, og CL9, CL8 osv?? vesleengen: Eneste grunenn til at jeg har satt opp utgaven uten "plus", er at prisjakt linker feil på den utgaven, så den prisen pixmania linker til der er faktisk plus utgaven alikevel. La den til fordi pixmania blir en av butikkenen jeg evt handler ifra uansett, så totalprisen blir litt lavere Kan vel legge til at all spilling vil (forhåpentligvis) foregå i 1920x1080, som er største oppløsning skjermen min vil vise :/ Anngående RAM så nei - for denne platformen så er det veldig lite forskjell i ytelse både når det gjelder frekvensen på RAMen og latency forskjeller. Det er generellt sett lite forskjell i alle oppgaver siden 1155 platformen allerede har massevis av båndbredde og dette er skjeldent noen flaskehals - men spesiellt for spill så vil du merke ingen forskjell da dette uansett skjeldent krever enormt med minnebåndbredde. Kort sagt: Kjøp billig. Kjøp 1333Mhz eller 1600Mhz (om du finner det omtrent til samme prisen som 1333Mhz). Mer enn dette er bare waste ærlig talt. Latency tallene kan du egentlig se helt bortifra. Det vil ikke en gang være målbar forskjell på noe annet enn rene minnebenchmarks eller tallknuser benchmarks. Latency betydde mer før på eldre platformer men nå er det rimelig mye et non-issue. Du kan også styre vekk fra brikker som koster mer pga. de har noen fancy heatsink løsning. Dette er bare for "show" på DDR3 da brikkene uansett aldri vil bli mer enn lunkne og ikke trenger noen kjøling. Det vil nesten alltid være best å bruke de få ekstra hundre kronene på noe annet av hardware i maskinen fremfor dyr ram - ved mindre du bygger en maskin som skal være veldig spesialisert for noe som krever ekstrem minnebåndbredde. -Stigma Endret 4. juni 2011 av Stigma Lenke til kommentar
vesleengen Skrevet 5. juni 2011 Del Skrevet 5. juni 2011 Husk at Pixmania sender varene fra Frankrike. Så det er litt ekstra leveringstid, og om det blir retur tar det også lenger tid Lenke til kommentar
phlake Skrevet 5. juni 2011 Del Skrevet 5. juni 2011 Tipper du kommer billigst ut om du handler alt fra Dustinhome. Lenke til kommentar
V!king1 Skrevet 5. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2011 (endret) Heldigvis er jeg bortreist på jobb de neste 2,5 ukene, så litt ekstra leveringstid gjør ingenting. Så får jeg bare håpe på at jeg slipper å sende noe i retur :/ Om jeg skal handle alt kommer jeg på en totalpris på 10728,- inkl. frakt. Fordeler jeg derimot alt på netshop, pixmania, og dustinhome kan jeg få alt for 10451,- inkl. frakt. Med det sagt hadde jeg nok handlet alt på dustin om de hadde hatt CPU-kjøleren, skjermkort og HK på lager, men siden det ser ut som jeg må dele opp bestilling uansett så blir d noen få kroner billigere med 3 butikker Endret 5. juni 2011 av Atropin Lenke til kommentar
vesleengen Skrevet 5. juni 2011 Del Skrevet 5. juni 2011 Om du er student får du gratis frakt på alle ordre over 2000kr på Dustinhome Lenke til kommentar
V!king1 Skrevet 5. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2011 (endret) Rekna me du forsto jeg ikke er student når jeg skrev jeg er bortreist på jobb de neste 2,5 ukene. Dessuten er frakten på dustin bare 99kr, og som sagt har ikke de alle varene på lager. Og med en liten kupongkode får jeg 130kr rabatt på pixmania Endret 5. juni 2011 av Atropin Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå