Gå til innhold

Er dette et eksempel på kinetisk energi som går over til varmeenergi?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det blir jo alltid utviklet varme når to objekter støter borti hverandre.

Den gnisten vi så rundt 25 sekunder inn i filmklippet kan ha vært så mangt, men neppe den kinetiske energien ettersom den sprer seg ut fra flatene som berører hverandre eller bendes. (Med andre ord, så blir objektene varmet opp før luften)

Lenke til kommentar

[...] men man kan ikke se selve varmen som blir omdannet uten et varmekamera (infrarødt kamera?)

Noen gang trengt varmekamera for å se at rødglødende bremseskiver er varme? :whistle:

neida, men da er det jo VELDIG varmt, og de har gjerne bremsa en stund for å bli så varme. har sett mange bilkrasj, men klarer umulig å se varmen som blir omdannet av friksjonen i kollisjonen, tenkte at infrarød hjelper en del akkurat da? eller tar jeg helt feil?

hadde nettopp et eksempel i eksamenslesningen, hvis vannet og energien til vannet som faller i et vanlig norsk vannkraftverk hadde blitt omdannet til termisk energi, ved hjelp av friksjon, istedet for strøm, så ville økningen av temperaturen bare vært 1 grad! såvidt jeg husker har rødglødene metall en temp på rundt 5000 grader.

Endret av konrad_91
  • Liker 1
Lenke til kommentar

neida, men da er det jo VELDIG varmt, og de har gjerne bremsa en stund for å bli så varme. har sett mange bilkrasj, men klarer umulig å se varmen som blir omdannet av friksjonen i kollisjonen, tenkte at infrarød hjelper en del akkurat da? eller tar jeg helt feil?

Det er riktig det. Med et varmekamera kan du se vannet i et glass bli varmere av at du rører i det også.

hadde nettopp et eksempel i eksamenslesningen, hvis vannet og energien til vannet som faller i et vanlig norsk vannkraftverk hadde blitt omdannet til termisk energi, ved hjelp av friksjon, istedet for strøm, så ville økningen av temperaturen bare vært 1 grad! såvidt jeg husker har rødglødene metall en temp på rundt 5000 grader.

Et vannmagasin inneholder enooorme mengde vann, og det å varme opp den mengden med 1 hel grad krever faktisk en shitload med energi.

Lenke til kommentar

såvidt jeg husker har rødglødene metall en temp på rundt 5000 grader.

Nei, da hadde metallet vært smeltet

View Temperature when metal glows red

How to tell what temperature a glowing object (metals) might be:

Doesn’t really matter what the emitter is…stainless steel, cast iron, tungsten in your light bulb, the temps are about the same for a given color. Generally accepted colors/temps are:

C F Color

400 752 Red heat, visible in the dark

474 885 Red heat, visible in the twilight

525 975 Red heat, visible in the daylight

581 1077 Red heat, visible in the sunlight

700 1292 Dark red

800 1472 Dull cherry-red

900 1652 Cherry-red

1000 1832 Bright cherry-red

1100 2012 Orange-red

C= Centigrade

F= Farenheit

kilde

Endret av stich_it
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...