Mikaeru Skrevet 4. juni 2011 Del Skrevet 4. juni 2011 (endret) slettet Endret 5. oktober 2011 av Mikaeru Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 4. juni 2011 Del Skrevet 4. juni 2011 Eg har ingen personleg erfaring med folkehøgskule, men alle eg kjenner som har tatt eit år der angra ikkje. Det er i følge dei veldig sosialt og eit artig år som ikkje er like fokusert på det faglege. Ingen veit sjølvsagt kven du vil havne i lag med og korleis det vil gå, men statistisk sett er sjansen svært god. Korleis du taklar det er og noko ein ikkje kan forutsjå, du må berre prøve. Det er betre å starte og heller slutte om det er heilt grusomt enn å ikkje reise. Ut frå det du skriv trur eg du vil ha godt av eit år vekke frå familien, sånn sett er folkehøgskule ideell. Om du ikkje prøver får du heller ingen svar og kjem ingen vei. Ta sjansen og prøv! Lenke til kommentar
-MISTER- Skrevet 4. juni 2011 Del Skrevet 4. juni 2011 Støtter Zeph`s svar. Go for it! Lykke til. Lenke til kommentar
Doffeo Skrevet 4. juni 2011 Del Skrevet 4. juni 2011 har hatt et slikt år, og det er det lureste jeg har gjort! Folk på folkehøyskole er som regel veldig åpne. Det er veldig stor forskjell på vanlig skole og folkehøyskole. Den største forskjellen er at alle 100+ bor sammen, spiser sammen etc. Alle blir automatisk godt kjent. Jo åpnere du er, jo lettere er det. Ikke styr unna fellesaktiviteter, i starten ville jeg ha vært med på stort sett alt som skjer var jeg deg. Du må tenke at de andre ikke kjenner noen heller, så det er i starten du må være på Lykke til, dette kommer du ikke til å angre på! Lenke til kommentar
lillepy Skrevet 5. juni 2011 Del Skrevet 5. juni 2011 er ikke noe skummelt å gå på folkehøgskole! ingen som kjenner hverandre fra før (kanskje noen, men de er nok like åpne for å bli kjent med folk som andre) så alle blir nødt til å snakke med de andre også. Jeg var veldig redd første dagen på folkehøgskolen xD Etter at mamma og pappa dro, så sto jeg der helt alene og turte egentlig ikke å gå bort til noen... Heldigvis hadde jeg helt knæsj røde dreads på den tida, så folk kom bort til meg og spurte meg om de xD Haha! Men etterhvert gikk jeg nå bort til folk selv. Er veldig sjenert selv, men det gikk bra. Så kommer vel skolen din til å ha noen bli kjent aktiviteter.. Og det er bare å bli med på ting, engasjere seg og prate med de andre! Er veldig enkelt å finne på noe å snakke om på en folkehøgskole, da alle går rundt og spør hvor folk er fra, hvilken linje de skal gå på osv... så er bare å sette seg vedsidenav noen under måltidene, spørre om noen vil spille brettspill med deg, være med på butikken osv.... går nok greit! Var et par veldig sjenerte folk på skolen min og, men de kom i kontakt med folk de og. Folk VIL bli kjent med folk på en folkehøgskole.. og kommer ikke til å holde folk utenfor... Lenke til kommentar
Irrasjonell Skrevet 5. juni 2011 Del Skrevet 5. juni 2011 Hvis det er slik at det bare er å slutte, ville hvertfall jeg prøvd. Den linjen på skolen, må vel være noe du har lyst til siden du har søkt om å komme inn dit? Får du eget rom? Helse må alltid komme først, men om det er slik at det bare er å slutte, anbefaler jeg å forsøke. Ingen skam å slutte om du finner ut at du ikke ønsker å fortsette. Om du ikke prøver vet du heller ikke om det blir kjekt Lenke til kommentar
about Skrevet 5. juni 2011 Del Skrevet 5. juni 2011 Jeg synes ikke du skal bekymre deg Som nevnt tidligere her har alle det samme utgangspunktet - ingen kjenner noen og alle har lyst til å bli kjent med alle. På barneskolen, ungdomsskolen og vgs er det alltids etablerte gjenger. Slikt eksisterer ikke når man begynner på folkehøyskole, og derfor blir ikke folk utestengt på samme måte som da vi var yngre. Merker godt på de som har gått på folkehøyskole at man får et helt annet forhold til de man bor med der enn folk man har kjent hele livet. Kommer nye tettere innpå hverandre hele gjengen. En annen ting ved det at ingen kjenner deg fra før, er at du kan velge hva folk skal vite om deg. Jeg sier ikke at du skal ljuge eller late som du er noen du ikke er - det er en veldig dårlig start på nye vennskap! Men hvis du f.eks. er kjent som "han sjenerte" evt andre båser man kan plasseres i, så trenger du ikke være det lenger. Ting som har skjedd deg tidligere må ikke nødvendigvis definere hvem du skal være nå. Jeg tror du har kjempegodt av å få litt miljøskifte. Jeg kjenner mange som kom ut av "skallet" sitt når de begynte på folkehøyskole. Du kommer til å lære mye om både deg selv og andre, og du kommer definitivt til å vokse på det. Det blir kanskje en prøvelse å være langt unna de du bryr deg om, men det er jo bare midlertidig. Moren og broren din forsvinner ikke selv om du ikke bor i samme hus som dem for et år. Jeg er sikker på at du kommer til å få et herlig år, og at du vil sitte igjen med en opplevelse (og venner) for livet Lykke til! Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 6. juni 2011 Del Skrevet 6. juni 2011 Folkehøgskoler er ikkje som vanlige skoler og viss du skal bu på skolen så blir ikkje det sosiale noke problem, om du har litt dårlig selvbilde og sliter litt ellers så er folkehøgskoler veldig bra siden dei inkluderer alle og du møter folk i fra hele landet som har opplevd forskjellige ting både positivt og negativt å trenger et år for og gjerne komme seg litt frem på, eller finne motivasjon til og drive med andre ting. Lykke til Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå