NextoN Skrevet 4. juni 2011 Del Skrevet 4. juni 2011 Hei Lurte egentlig på om det er noen kurs jeg kan ta som gjør at jeg stiller litt sterkere offshore eller på båt. En kompis av meg skal snart ta Marimt høyspenningskurs. Lurte på om det kan være lurt å slenge seg på dette kurset HER. Skal også se om jeg kan få arbeidsgiver til å få spandert sikkerthetskurset. For tiden jobber jeg onshore og har gruppe L. sertvikat. Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 4. juni 2011 Del Skrevet 4. juni 2011 Sikkerhetskurs (med medfølgende legeattest) er jo det viktigste. Deretter er det et ess i ermet å ha høyspentkurset du linker til. Regner med det er elektriker du skal søke på? Hvis ikke finnes det diverse boredekkskurs du kan ta om du vil klatre opp den stigen Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 4. juni 2011 Del Skrevet 4. juni 2011 Kva utdanning har du? Etter min erfaring offshore veit eg ikkje om det høgspentkurset vil hjelpe stort, men det avhenger sjølvsagt av kva firma du vil inn i. Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 4. juni 2011 Del Skrevet 4. juni 2011 Aker er ubehøvlet kåt på det høyspentgreiene. Sikkert en sammengeng med at de har et konstant søkerpress og kan velge de "billigste" kandidatene som er klar uten mye mas og kjas. Av samme grunn må man ringe og mase i evigheter om man ikke har gode kontakter som går god for deg Lenke til kommentar
NextoN Skrevet 4. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2011 Har elektriker utdanning, har fullført 2.5 år læretid på land. Jobber for tiden på Mongstad. Firmaet er interessert i å sende oss offshore på sikt, men jeg vil jo ut så fort som mulig også via andre firma hvis dette lar seg gjøre enklere ved at jeg får en sterkere CV som b.l.a høyspentkurset. Grunnen til han kompisen min skal ta det høyspentkurset er pga han skal mest sannsynlig begynne som ROV pilot trainee i 1.5 år. Vil egentlig bare få bekreftet at det lønner seg å ta kurset, selv om man betaler med egen lomme, via at firma trekker fra lønnen. Lenke til kommentar
Hyd Skrevet 4. juni 2011 Del Skrevet 4. juni 2011 Jeg trodde det var normal praksis at firmaet betalte for nødvendige kurs om man blir ansatt? Gjelder kanskje ikke overalt tydeligvis. Lenke til kommentar
NextoN Skrevet 4. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2011 Normal praksis er jo mulig. Men ikke i prøvetiden i et rekruteringsfirma som har rammeavtale med Statoil. Er for tidlig for firmaet å satse på meg. Men hvis jeg viser at jeg satser, så satser kanskje de. Lenke til kommentar
Hyd Skrevet 4. juni 2011 Del Skrevet 4. juni 2011 Nei, stiller seg sikkert litt annerledes via et rekrutteringsfirma. Tenkte ikke på det Lenke til kommentar
NextoN Skrevet 4. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2011 Virker som det er alfa omega å ha sertivikater i denne bransjen. Derfor jeg satser av egen lomme i begynnelsen. Lenke til kommentar
Hyd Skrevet 4. juni 2011 Del Skrevet 4. juni 2011 Vet ikke så mye om operatørselskaper, men skulle tro det var lettere å få jobb via et serviceselskap kanskje? Virker som det er fullt mulig nede på Sørlandet i hvert fall, uten altfor mye kurs og lignende på forhånd. Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 4. juni 2011 Del Skrevet 4. juni 2011 Alle arbeidsgivere betaler jo for kurs du trenger i jobben, men hvis du f.eks skal bytte jobb så tror jeg ikke mange arbeidsgivere betaler for kurs som kommer din neste jobb til gode. Når det kommer til nyansettelser og kursing, så er det jo det også normal praksis. Sist jeg hadde sikkerhetskurs, så var der tre nyansatte ROV-piloter som ble sendt på kurs første uka. Men greia er at de som allerede er fit for fight når de søker, altså alle relevante kurs og attester etc er mer attraktive. Hvorfor er det en fordel for ROV-piloter å ha høyspentkompetanse forresten? Sitter de ikke bare boblevakt for det meste? Lenke til kommentar
NextoN Skrevet 5. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2011 Fordelen er at det er høyspente ROV roboter tror jeg. Er hvertfall er krav at minst en elektriker ombord på riggen eller båten skal ha det kurset. Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 5. juni 2011 Del Skrevet 5. juni 2011 Alle ROV-tavler jeg har hatt commissioning på var lavspent. Det som er spesielt med de er at de er veldig "hellige". Det vil si at de nekter å ta vanlig strøm fra skipets nett. De bruker en svær skilletrafo for å få renere strøm uten jordfeil. De helt paranoide bruker også en såkalt roterende likeretter. Det vil rett og slett si at de bruker skipets nett til å drive en motor som de kobler på en generator som lager helt ny, frisk spenning som et helt isolert nett. Alt dette er lavspent, altså under 1000V AC (som regel 450). Lenke til kommentar
Steinar86 Skrevet 16. februar 2012 Del Skrevet 16. februar 2012 Prøver å slenge meg på her for å få litt mer informasjon. Jeg er 26 år med fagbrev som elektriker gr.L og fagbrev som energimontør/høyspentmontør gr.A/H. Jeg har tatt sikkerhetskurset, fse onshore/offshore. Etter det jeg ser er det sikkert en fordel å ta kurs innenfor EX og vhf/scr for kanskje å stille sterkere som jobbsøker. Det jeg lurer på er hvilke aktører man burde "angripe". Burde man prøve seg på Operatørselskaper, leieselskaper eller innen for bemanning? Kan legge ved at de fleste selskaper søker ingeniører eller at man innehar lengere fartstid på rig, men det er jo faktisk umulig å oppfylle da man må starte et sted. Det jeg da lurer på i tillegg; Med disse to fagbrevene, hvor sterkt vil man stille som jobbsøker? Burde man vurdere å ta nautisk modul som skipselektriker for å få fartstid, eller burde man "go for it"? Lenke til kommentar
Hyd Skrevet 16. februar 2012 Del Skrevet 16. februar 2012 Om du kunne tenke deg å jobbe utelands også, site/verft og offshore kan du søke deg inn i et serviceselskap. Da jobber du i Norge og mye utlands, veldig gunstig med den bakgrunnen din. Kan anbefale det Mye mer spennende og litt mer action enn offshore i Nordsjøen på samme riggen hver tur. Lenke til kommentar
Steinar86 Skrevet 16. februar 2012 Del Skrevet 16. februar 2012 Om du kunne tenke deg å jobbe utelands også, site/verft og offshore kan du søke deg inn i et serviceselskap. Da jobber du i Norge og mye utlands, veldig gunstig med den bakgrunnen din. Kan anbefale det Mye mer spennende og litt mer action enn offshore i Nordsjøen på samme riggen hver tur. Det hadde jo absolutt vært det beste. Jeg er fleksibel nok til å kunne være på flyet til hvor som helst innen 2 timer fra jeg får beskjed. Og det å jobbe på samme riggen hver turnus ser jeg også som kanskje litt "enformig", så en sånn type jobb hadde vært midt i blinken! Har du noen idè om hvilke serviceselskap man burde søke seg mot? Lenke til kommentar
Hyd Skrevet 16. februar 2012 Del Skrevet 16. februar 2012 NOV, Aker MH og TTS Energy på sørlandet i hvert fall, sluker folk om dagene De har jo også andre kontorer rundt i landet, men hovedkontorer i Kr.sand. Så har du selskaper som Aibel, FMC, Kongsberg og Schlumberger osv. Lenke til kommentar
Steinar86 Skrevet 16. februar 2012 Del Skrevet 16. februar 2012 NOV, Aker MH og TTS Energy på sørlandet i hvert fall, sluker folk om dagene De har jo også andre kontorer rundt i landet, men hovedkontorer i Kr.sand. Så har du selskaper som Aibel, FMC, Kongsberg og Schlumberger osv. Takker for svar:) Da er det bare å lese og søke Vet du om man kan søke på ingeniørstillinger som alle etterlyser eller burde man gå for en åpen søknad løsning? Lenke til kommentar
Hyd Skrevet 16. februar 2012 Del Skrevet 16. februar 2012 De lyser gjerne ut stillinger, enten på finn.no, akersolutions.com, tts-energy.no og lignende.. Stillingene heter gjerne serviceteknikker/ingeniør og det er bare å søke når du finner noen Lyses ut med jevne mellomrom så ville bare fulgt med i tiden framover.. Evt kan du jo ringe HR-avdelingene rundt forbi å høre om de ansetter eller planer om å ansette framover. Lenke til kommentar
Steinar86 Skrevet 16. februar 2012 Del Skrevet 16. februar 2012 De lyser gjerne ut stillinger, enten på finn.no, akersolutions.com, tts-energy.no og lignende.. Stillingene heter gjerne serviceteknikker/ingeniør og det er bare å søke når du finner noen Lyses ut med jevne mellomrom så ville bare fulgt med i tiden framover.. Evt kan du jo ringe HR-avdelingene rundt forbi å høre om de ansetter eller planer om å ansette framover. Høres veldig bra ut! Tittet forover nå og har igrunn sett meg ut tts og aker som de mest aktuelle. Skal absolutt følge med, og ved et rasktøyeblikk ser jeg at de har mange av disse stillingene ute, så jeg får nok ta tlf`n fatt Vet du sånn ca hvordan lønn fra fast rig til serviceselskap ligger på? Ikke at lønn betyr veldig mye for meg, med mindre det skiller store mengder Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå