Gå til innhold

Best å skru av skjerm eller ikke?

Arve28

Anbefalte innlegg

Har en 19" Eizo 766.

Når jeg er borte fra PC'n 1-2-3 timer, men PC står på. Er det best å slå av skjermen, eller er det best at den står på med skjermsparer. Som regel går den i hvilemodus etter 15 min?

Så er det best å slå av eller at den står i hvilemodus?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

spiller ingen rolle om du bruker hvilemodus eller slår den av egentlig. Bare du ikke lar den stå på døgnet rundt. Da kan bildet "brenne" seg fast men dette er det vel mest gamle skjermer som sliter med tror jeg. Hvilkemodus 15 min er helt ok.!

Lenke til kommentar

Dette er vel intet vanskelig spørsmål. Det er ingen fare ved å la skjermen stå på 24/7 (Med mindre det er en gammel skjermsom blir *varm*) og det er ingen problem med å la den bruke skjermsparer.

Tips: Bruk skjermsparer hvis du vil det skal se fint ut når du ikke bruker PCen. Kjekt å flekke opp et akvarium f. eks hvis du har PCen i stua og skjermen i veggen :)

Skru av skjermen hvis du vil spare noen kroner på strømmen og ikke bryr de om å måtte vente litt når du kommer ned igjen

Selv har jeg ikke skjermsparer eller skrur den av, har bare ikke behov for det :)

Lenke til kommentar

Du mener altså om det sliter mer på skjermen å starte den opp på nytt enn å la den stå på i et par timer ?

Egentlig aner jeg ikke, men foretrekker selv at den slår seg av etter 10 minutter. Da trekker den ikke unødig mye strøm og overlever den ikke 2 år så reklamerer jeg på den. (Forresten har min Eizo F56 levd hele 6 år* og har fortsatt god kvalitet. Ryker den snart så er det vel egentlig på tide å oppgradere til LCD)

Det er en drøss med Eizo-skjermer av samme type og årgang på jobben og der er det noen som har røket. (Kanskje 10-20% av dem) *Skjermen min er en "sammensydd frankenstein" av to slike ødelagte skjermer med to forskjellige feil. Jeg fant de i el-avfalls kontaineren og angrer ikke et minutt på at jeg gjorde et forsøk på å reparere. Har forresten funnet ca 15 stk til sammen og fått tilsammen 6 stk til å fungere etter en liten times mekking og transplantering av deler.

Lenke til kommentar

Hei Arve28

Jeg har samme skjerm som deg, meget god skjerm forøvrig.

Jeg er svært nøye med dette å slå av PC utstyr når det ikke er i bruk.

Min måte å gjøre dette på:

Jeg slår av strømmen til alt PC utstyr om natta, dvs mellom kl.2400 til neste dag til kl 1600. I denne tidsfasen er alle mine PC'er fullstendig spenningsløse. (Dette er hverdager når jeg er på jobb).

Dersom jeg slår av PC'en i mellom 1600 og 2400 så lar jeg skjermen stå med spenning på, dvs det lyser gult/orange lys på skjermen.

Dersom jeg går fra PC'en og den står på så slår skjermen seg av og går i vilemodus etter 10 min.

Dette er den måten jeg har gjort det frem til nå. :wink:

Om man lar skjermen stå på 24/7 så trur jeg ikke det har noe å si. På jobben bruker jeg Fujitsu Siemens og der står skjermbildet å lyser 24/7, men jeg trur vi bytter de ut oftere en 2 år.

John Kr

Lenke til kommentar
Tips: Bruk skjermsparer hvis du vil det skal se fint ut når du ikke bruker PCen. Kjekt å flekke opp et akvarium f. eks hvis du har PCen i stua og skjermen i veggen :)

Litt utenom, men...

Er det noen som vet hvor jeg finner en skikkelig god akvarium-skjermsparer? Har sjekka et par, men de ser så fake ut...

Lenke til kommentar
Hei Arve28

Jeg har samme skjerm som deg, meget god skjerm forøvrig.

Jeg er svært nøye med dette å slå av PC utstyr når det ikke er i bruk.

Min måte å gjøre dette på:

Jeg slår av strømmen til alt PC utstyr om natta, dvs mellom kl.2400 til neste dag til kl 1600. I denne tidsfasen er alle mine PC'er fullstendig spenningsløse. (Dette er hverdager når jeg er på jobb).

Dersom jeg slår av PC'en i mellom 1600 og 2400 så lar jeg skjermen stå med spenning på, dvs det lyser gult/orange lys på skjermen.

Dersom jeg går fra PC'en og den står på så slår skjermen seg av og går i vilemodus etter 10 min.

Dette er den måten jeg har gjort det frem til nå. :wink:

Om man lar skjermen stå på 24/7 så trur jeg ikke det har noe å si. På jobben bruker jeg Fujitsu Siemens og der står skjermbildet å lyser 24/7, men jeg trur vi bytter de ut oftere en 2 år.

John Kr

Ok.. da er ikkje vi like, eg lar pc'n stå på døgnet rundt.

Har installert overspenningsvern og lynvern da (i samme boks)

Skjermen slår eg av når eg går og legger meg, ellerså sovner den til standby etter eit par minutter likevel. I det siste har eg skrudd av diskene etter 15 minutter. DA blir det ikkje så varmt i kassen, + diskene har bedre av det trur eg. Men når det gjelder skjermer så skal dei tåle og stå på, men ikkje med samme bildet konsant, det kan brennes fast. Skjermbeskytteer er da fint. Skjermen min er foresten ein Sony Multiscan G420 (CRT)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...