Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Oppsigelse av Leilighet

aarghh

Anbefalte innlegg

Vi er to gutter som bor i en leilighet. Vi skal nå flytte, og skulle si opp leiekontrakten vår (en stardard leilekontrakt på ubestemt tid)

Tingen er at han jeg bor med var oppe å sa til hun som vi leier av at vi skulle si opp leiligheten denne mnd. Dagen etter da vi skulle levere denne skriftlig var hun ikke jemme, og heller ikke i dagene som fulgte. Da la vi oppsigelsen i postkassen hennes, men tok desverre ingen kopi av denne, og vi brukte desverre heller ikke en konvolutt.

Hu sa når hun muntlig mottok oppsigelsen at vi måtte rydde og vaske nede slik at hun kunne komme i slutten av uken og ta bilder for å leie ut på nytt.

Men... Nå sier hun at hun ikke har mottatt noen skriftlig oppsigelse, og at vi må derfor betale henne en måned ekstra, noe som er vanskelig siden jeg har fått en annen leilighet i den måneden.

Vi har prøvd å være diplomatiske med henne, men vi kommer ingen vei og hun truer med å ta oss til retten hvis vi ikke betaler ut en ekstra måned.

Hva kan jeg gjøre i situasjonen som jeg nå har havnet i?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB

Hvilken dato ble oppsigelsen lagt i postkassen? Hvis ikke annet er avtalt, så er det tre måneders oppsigelsesfrist. Dersom dere leverte oppsigelsen i mai, skal dere betale leie ut august, og dersom dere leverte nå i juni, skal dere betale leie ut september. Dette er siden oppsigelsesfristen starter ved utløpet av en kalendermåned.

Lenke til kommentar

Kontrakten sier at det er 1 mnd oppsigelsefrist, og oppsigelsen ble lagt i postkassen 29. mai. Det er ingen depositum :)

Hun sier at hun har studert en del jus (hobby studie) og at vi ikke har noe å stille med, men som jeg ser saken er det ord mot ord? Eller har det noe å si at vi ikke hadde lagt oppsigelsen i en adressert konvolutt (sånn at det lett kan forsvinne i søppel med reklame)

Hun sier at hun kommer til å dra det til retten, og alt jeg skulle ha på hjertet videre om saken må jeg ta opp med hennes advokat. Jeg tror faktisk dama mener alvor, lurer på om jeg/vi bør bare betale oss ut av stresset eller om vi skal la det gå videre..

Lenke til kommentar
Hun sier at hun kommer til å dra det til retten, og alt jeg skulle ha på hjertet videre om saken må jeg ta opp med hennes advokat. Jeg tror faktisk dama mener alvor, lurer på om jeg/vi bør bare betale oss ut av stresset eller om vi skal la det gå videre..

1, dette er klassisk splitt og hersk, be om å få kontakt info på "hennes Advokat" jeg vil tippe at hun vil da komme med noe avledende og at du ikke får noen kontakt info

2, enkleste er nok å betale, men da hadde jeg samtidig sørget for at du disponerte den leiligheten den ekstra månedenm, ikke at du trenger å være der men at du dukker opp sånn nå og da og låser deg inn osv. slik at hun ikke bare leier den ut når dere har flyttet ut og dermed får dobbel betaling den måneden

Lenke til kommentar

what_no2000 har rett.

Se Husleieloven § 9-7 (http://www.lovdata.no/all/hl-19990326-017.html#9-7). Eller http://www.oppsigelse.no/visartikkel.asp?art=265 . Loven stiller krav til utleiers oppsigelse, mens det ikke er noe tilsvarende for leier.

Selv om det hadde vært nødvendig med skriftlig oppsigelse har dere etter loven deres på det tørre. Det holder å levere melding på en forsvarlig måte. Avsender er ikke ansvarlig for at den blir lest. http://www.lovdata.no/all/hl-19990326-017.html#1-5 .

Hvis utleier lyver om den skriftlige oppsigelsen i postkassa så er det kanskje en ide å prøve å få noe skriftlig (tekstmelding?) der hun sier at den muntlige oppsigelsen ikke gjelder. Dermed kan hun ikke lyve senere når hun oppdager at den muntlige oppsigelsen er gyldig.

Jeg tror dere ligger godt an om hun involverer forliksråd/husleietvistutvalg. Det kreves ikke lange tekniske tilsvar og hvis dere mot formodning skulle tape så er ikke gebyrene så store. Det er altså ingen stor arbeidsbyrde eller risiko involvert.

Endret av Ståle Nordlie
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...