Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Proff hjelp om AAP.

DaXoN

Anbefalte innlegg

Hei sorry vis jeg lager en ny post om dette :) men har noen spørsmål jeg håpte på og få svar om.

Jeg søker for tiden på AAP, dette på grunn av en lengre sykdom som gjør at jeg ikke fungere i jobb.

Jeg har søkt om hjelp til og bli frisk men ventetiden der er lang, [6mnd+]

Kan nevnes at jeg har levd av nav i godt over et år, og at min økonomi er også langt ifra sunn som fører til pengestress som ikke akkurat hjelper med det som feiler meg.

Det jeg lurer på mest er hvordan AAP funker når det kommer til hjelp / penger / regler.

Føler alltid at når jeg spør på nav så får jeg dårlige svar som egentlig ikke gir noen klarhet på dette området.

Jeg har sjekket litt rundt og etter hva jeg selv forstår så for flest folk 2G/Mnd, Ser også at man kan få 2,44G/mdn vis man har en grunn til dette.

Vil langtids dårlig økonomi som fører til økt stress som påvirker min sykdom være noe som kan gjøre at jeg kommer inn i 2,44G kategorien ?

Hvordan er det når det kommer til og bli frisk? Pusher de på eller lar de du bli frisk i det tempoet du og legen blir enig med?

Hvordan er det med utenlands reiser? vis jeg finner ut sammen med legen / kontaktpersonen som hjelper meg med søknaden, at en reise utenlands hadde vært til min helses beste, hadde dette vært noe som ville vært noe de godkjenner med betaling [at de ikke trekker deg for tiden du var ute av landet, ikke at de betaler reisen]

Til dere som kommer inn i tråden for og komme med usmakelige innlegg, kalle meg snylter eller hva dere vil dette er til dere:

Jeg har selv jobbet og selv betalt skatt, men nå kan jeg ikke, og jeg nekter og bli sett på / behandlet som en annenrangs borger for noe som er utenfor min kontroll.

Staten/Nav er der fordi noen ganger i livet trenger man hjelp, jeg behandler ikke nav som min personlige bank, men jeg vil heller ikke miste noe jeg har krav for, fordi den og den kommunen vil være gjerrige/spare.

Takk for hjelpen dere som kan.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror ikke de støtter utenlandsreiser, men hvor gammel er du? Vet at det finnes en del bahandlingsreiser opplegg for de som er under 18 vertfall. Du kan kanskje forhøre deg litt mere rundt om behanlingsreiser? Tror det er lege en skal spørre om søknad om behandlingsreiser og ikke NAV. Selve behandlingsreise regleverket er ganske urettferdig noen faller utenfor mens noen som ikke trenger det noe særlig kan være innenfor.. Men det er nå sånn regelverket er. Det går med andre ord ikke helt på hvem som trenger det mest men hvem som er innenfor en viss gruppe.

Ellers så skal det jo ikke by på problemer og være utenlands mens en får AAP men det spørs jo litt hvilken sykdom en har for eksempel. Noen NAV kontorer ønsker jo at en følger et spesilet arbeidstrenignsopplegg eller behandling i norge noe som kan bli vanskelig og komn\binere med utenlandsopphold.

Det behandlingsreise tilbudet tror jeg ikke er over 2 uker det er mere for og komme en tur til et varmere klima har jeg intrykk av. Høres mere ut som om du hadde sett for deg og bo i utlandet over flere måneder??

Får du AAP og det ikke er noen gode grunenr til at du burde være i norge men bare gode grunner til og reise ut kan du (nok så sant du ikke får en helt spesill saksbehandler) bruke AAP støtten til og være i utlandet :)

Hvorfor søke AAP og ikke trygd?

Lenke til kommentar

Ja det er flere tilbud for de som er under 18, men det er ikke så mye og gjøre med.

Har ei venninne for eksempel som har hatt lungeplager siden hun var 12, før hun var 18 kunne hun ha reist og fått støtte, enda hun da bare hadde veldig mild astma, som hun nesten ikke merket noe til. Så hun benyttet seg ikke av det. Nå har hun virkelig ille lungeplager og havner ganske ofte akutt på sykehuset pga det. Hun kunne virkelig hatt glede av tur til utlandet nå, men nå er hun utenfor den aldersgruppa.

(Det er jo sånn med vgs og migrene også som at for eksempel en med migrene har rett på et bestemt antall fratrekte sykedager. Men det spiller ingen rolle om migrenen er alvorlig eller ei, noe som vil si at en som har mild migrene kan si jippi jeg får et bestemt antall sykedager trekt fra automatisk så jeg kan være borte mange dager. Mens en annen person som er veldig ille plaget av migrene og kanskje har annen sykdom i tilegg, synes det hele er veldig trasig fordi han/ hun ikke får trekt ifra halvparten av dagene en gang.)

Men nå vet jeg ikke hvordan det er med alle sykdommer da så det kan da være at du er innenfor en slik gruppe som har rett på det likevel.. (Men tviler..)

Folk med hudproblemer eller lungeproblemer tror jeg er de som oftest får støtte til reise til utlandet.

Det gies ofte inntrykk av at alle som har glede av det får behandlingsreiser men sånn er det absolutt ikke. Litt trasig at mange tror det slik. Det hadde vært bedre om alle viste at det er ikke er så mye støtte en kan få, for en får intrykk av at det er mye støtte rundt en om en skulle bli syk. Så når en blir syk kommer det gjerne som en overraskelse at det ikke er tilfelle.

Men nå har jeg aldri hatt helt oversikten over alle tilbudene som er, og det kommer jo nye regler hele tiden også, så vil for all del ikke kalle meg proff innenfor dette ;)

Lenke til kommentar

Hvor mye du får mens du går på AAP avhenger av hvor mye du har tjent før, hvis du ikke har opptjent noe særlig tidligere så er det en automatikk i at du skal få 2G (1G er 75641 kr). Man kan få 2,44G hvis man kvalifiseres som ung ufør (du må ha en langvarig, alvorlig sykdom/lyte), noe du ikke gjør bare på grunn av pengeproblemer.

Hvordan opplegget ditt blir avhenger mye av situasjonen din, da AAP er blitt en ''sammenslåing'' av mye rart (hvis jeg ikke tar feil). Som f.eks så er imidlertidig ufør under AAP nå.

Utenlandsreiser kan du jo selvsagt ta, så lenge det ikke kræsjer med møter du har med NAV. Så lenge du møter opp når de ber deg om det så har du ingenting å bekymre deg for, da du er pliktig til å møte opp på møter og andre avtalte aktiviteter mens du går på AAP.

Lenke til kommentar

Hva inne på nav angående sykdom/lyte/skade, og fant denne setningen.

Den medisinske lidelsen må ha medført en varig funksjonsnedsettelse av en slik art og grad at den utgjør hovedårsaken til nedsettelsen av inntektsevnen/arbeidsevnen.

Og min sykdom er jo grunnen til at jeg ikke kan jobbe, og om den er langvarig vet jeg jo ikke, jeg har hatt den i over et år nå, men må vente et halvt år på og få noe ordentlig hjelp, og tviler på at det forsvinner med en gang så 1år+-

Og ok, bare hadde hørt fra noen at vis du reiste til utlandet mens du gikk på aap og de fant ut av det, så trakk de i ytelse.

Lenke til kommentar

Den medisinske lidelsen må ha medført en varig funksjonsnedsettelse av en slik art og grad at den utgjør hovedårsaken til nedsettelsen av inntektsevnen/arbeidsevnen.

Og min sykdom er jo grunnen til at jeg ikke kan jobbe, og om den er langvarig vet jeg jo ikke, jeg har hatt den i over et år nå, men må vente et halvt år på og få noe ordentlig hjelp, og tviler på at det forsvinner med en gang så 1år+-

Det er flere kriterier ved å få ung ufør og hvis jeg husker rett så skal du ha hatt nedsatt arbeidsevne over flere år, men når det er sagt så KAN du jo prøve å søke. Verste som skjer er at du får avslag.

Og ok, bare hadde hørt fra noen at vis du reiste til utlandet mens du gikk på aap og de fant ut av det, så trakk de i ytelse.

Det er på grunn av at du til alle tider skal være tilgjengelig for møter og opplegg. Hvis du f.eks tar deg en månedes ferie i london og AAP har prøvd å komme i kontakt med deg i flere uker så kan du være in deep shit.

Lenke til kommentar

Det er flere kriterier ved å få ung ufør og hvis jeg husker rett så skal du ha hatt nedsatt arbeidsevne over flere år, men når det er sagt så KAN du jo prøve å søke. Verste som skjer er at du får avslag.

Det er på grunn av at du til alle tider skal være tilgjengelig for møter og opplegg. Hvis du f.eks tar deg en månedes ferie i london og AAP har prøvd å komme i kontakt med deg i flere uker så kan du være in deep shit.

hehe, kan se problemet med og miste en god del møter ja.

Og ja, jeg har tenkt og prøve og søke om 2,44G så får vi se hva de sier, føler bare nav er sånn at du må nesten trykke det ned i halsen på de eller så nekter de deg alt, til og med ting du skal ha :p

Lenke til kommentar

Og ja, jeg har tenkt og prøve og søke om 2,44G så får vi se hva de sier, føler bare nav er sånn at du må nesten trykke det ned i halsen på de eller så nekter de deg alt, til og med ting du skal ha :p

Ja dessverre er ikke de ansatte på NAV pliktige til å informere deg om ting du har krav på.

Lenke til kommentar

Ja dessverre er ikke de ansatte på NAV pliktige til å informere deg om ting du har krav på.

Noe som er ganske latterlig.

:>

Lenke til kommentar

Mange av spørsmålene dine er allerede besvart, så jeg nøyer meg med å påpeke et par ting:

"Varig" i ung uførs forstand impliserer minst 7 år.

AAP utmåles ikke etter behov, men etter tidligere inntekt.

For å motta AAP må du som hovedregel oppholde deg i Norge. Du kan søke om å få oppholde deg i utlandet med fortsatt rett til AAP. Lengden er begrenset til det som er en vanlig feriereise; og du får ikke dra hvis det er helsemessige innvendinger eller hvis det vil forlenge AAP-løpet ditt uforholdsmessig lenge. Reiser du uten å si fra så vanker det fort tilbakebetalingskrav fra NAV Innkreving.

Endret av krikkert
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...