joakimn Skrevet 4. juni 2011 Del Skrevet 4. juni 2011 Heisann godtfolk Har fått meg et kjempeproblem: Etter å ha installert windows 7 nr to på en intern disk, som jeg skulle ha i en annen pc som bare mangler CDrom, fikk jeg opp doble oppstartsvalg. (Dvs, i cmos før jeg booter opp windows kommer det opp at jeg må velge mellom 2 windowser, der den ene ikke fungere da denne disken ikke tilstede lengre). Så jeg går da inn på enhetsbehandlig ved å høyreklikke på min datamaskin, og kommer meg fram til diskbehandling. Det jeg skulle gjøre, eller prøvde å gjøre var å følge denne "guiden": "Avinstallere Windows 7 på et fleroppstartssystem" Da jeg gjør noe så idiotisk (Svakt øyeblikk fra min side, ingen vits å flame, har allerede dunket hode i veggen x antall ganger) som å sette min nåværende windowsdisk som aktiv, ved å hake av "gjør denne partisjonen aktiv". da problemet mitt dukker opp: Booter opp, så kommer "BOOTMGR IS MISSING, RESTART PC" Er det noen som en løsning til hva jeg kan gjøre, uten noe tap av data på denne pcen, da den ikke er min(samboers). Mvh Joakim Lenke til kommentar
qwert Skrevet 4. juni 2011 Del Skrevet 4. juni 2011 (endret) Oppstartsvalget kommer ikke fra cmos, men fra Windows' bootmanager som ligger på en av diskene du har i PCen nå. Koble fra andre harddisker enn den du har Windows på og vil boote fra, reboot og sett denne som første disk i bios, boot fra Windows CD'en til "Repair...", velg "Startup Recovery", kjør. Evt. Goolgle opp en guide til hvordan man bruker BootRec/DiskPart fra komandolinjen (igjen, boot til "Repair...") om du vil forsøke manuelt eller MS automatikk ikke fikser biffen. Litt avhengig av hvordan ståa var når du installerte første gang er det en brukbar sjanse for at dette vil fungere. Tipper du i utgangspunktet har hatt en diskorganisering hvor en annen disk enn den du har Windows på var "første disk" i bootrekkefølgen i BIOS, og at oppstartssystemet har havnet der mens Windows selv havnet et annet sted. Endret 4. juni 2011 av qwert Lenke til kommentar
joakimn Skrevet 4. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2011 Heisann, takk for svar. Problemet er litt merklig, da med en gang det kommer opp "Trykk en tast for å starte opp fra CD" så kommer BOOTMGR missing.. opp, så jeg får ikke muligheten til å boote fra cden. :S Lenke til kommentar
joakimn Skrevet 4. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2011 Litt avhengig av hvordan ståa var når du installerte første gang er det en brukbar sjanse for at dette vil fungere. Tipper du i utgangspunktet har hatt en diskorganisering hvor en annen disk enn den du har Windows på var "første disk" i bootrekkefølgen i BIOS, og at oppstartssystemet har havnet der mens Windows selv havnet et annet sted. Casen er at jeg har 2 fysiske harddisker på 2 forskjellige PC'er, og skulle installere w7 på den disken som tilhørte den andre PC, mens den andre stod i, siden kun en av pcene har cdrom. Så jeg har kun 1 harddisk Lenke til kommentar
qwert Skrevet 4. juni 2011 Del Skrevet 4. juni 2011 (endret) Problemet er litt merklig, da med en gang det kommer opp "Trykk en tast for å starte opp fra CD" så kommer BOOTMGR missing.. opp, så jeg får ikke muligheten til å boote fra cden. :S Satt den optiske enheten som første (og evt. enste) bootbare enhet i BIOS? PS: Til neste gang, prøv å installere fra USB (evt. et SD kort) på den andre maskinen. Det er litt plunder å sette opp manuelt, men det finnes verktøy som gjør jobben med et par klikk med en Windows ISO/DVD og en 4GB+ minnepenn. En slik er dessuten kjekt å ha liggende som nødhjelp når et eller annet før eller siden går galt. Endret 4. juni 2011 av qwert Lenke til kommentar
joakimn Skrevet 4. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2011 Heisann, takker utrolig mye for svar, men det har vært en ufin blemme fra min side. Har brukt en windowscd som ikke fungerer (ikke piratkopiert, men i dårlig kvalitet). Syklet over til en kompis for å hente en w7 plate i bedre forfatning, og nå fungerer det. Enkelt svar på mitt problem altså... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå