Gå til innhold

Hvorfor skjer forfølgelser?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Evt. hvorfor forfulgte de kristne alle andre etter at de overtok makten i Romerriket?

 

Vel, svaret på begge kan være det samme:

 

"you shall have no other gods before me"

 

Før de kristne kom til makten så var det krav om at alle ofret til de romerske gudene (tilsynelatende uavhengig av om de tilba andre guder i tillegg), som de kristne ikke kunne tillate seg selv å gjøre. Når de kristne fikk makten så fikk ingen tilbe noen annen gud enn deres.

 

Litt mer generelt så vil jeg påstå at det tjener en religion å tvinge igjennom seg selv hos alle og å søke utryddelsen av andre religioner. Og de slenger gjerne på trusler om evig fortapelse o.l. når de først har fått infisert sinnet ditt. Slik at du selv sørger for å forbli i troen, i frykten for at det du nå tror på, passer på og vil skade deg hvis du ikke adlyder. Om ikke det hjelper, så kommer det gjerne befalinger om at menneskene selv skal drepe alle som bryter med religionen etter å allerede ha vært en del av den.

 

De mindre brutale religionene overlever ikke i en verden der vold er makt. Vår egen tro ble jo til slutt utryddet av at Kristendommen også kom til oss med vold og påbud, barneindoktrinering og penetrering av alle de viktigste maktapparatene.

Endret av KarlRoger
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei.

Beklager om jeg har plassert emnet feil ellerno, skjønner meg ikke så mye her.

 

Men som dere sikker har hørt; ble mange kristne forfulgt i romerrikets tid.. Hva kan egentlig være grunnen til dette? Hvorfor ble de krisne forulgt? :innocent:

 

Fordi folk ikke liker egoistiske selvsentrerte mennesker?

Lenke til kommentar

Dette er ikke et religiøst spørsmål men politisk.

 

Kristendom ble sett på som en fare mot den romerske stat, enkelt og greit.

Romerske relgionen var ikke spesielt dømmende og slik som kirstnedom er, romerne brydde seg meg om, hvordan de kunne ha bruk for deg, enn hva du trodde på, men kristendom var en farlig tanke og måtte stoppes før den brakte romerriket ned(noe det gjorde til slutt)

Lenke til kommentar

Hei.

Beklager om jeg har plassert emnet feil ellerno, skjønner meg ikke så mye her.

 

Men som dere sikker har hørt; ble mange kristne forfulgt i romerrikets tid.. Hva kan egentlig være grunnen til dette? Hvorfor ble de krisne forulgt? :innocent:

Fordi de ikke aksepterte at Keiseren var gudommelig.

Lenke til kommentar

Hei.

Beklager om jeg har plassert emnet feil ellerno, skjønner meg ikke så mye her.

 

Men som dere sikker har hørt; ble mange kristne forfulgt i romerrikets tid.. Hva kan egentlig være grunnen til dette? Hvorfor ble de krisne forulgt? :innocent:

Fordi de ikke aksepterte at Keiseren var gudommelig.

 

Lii slapp i dag så utdypning og eventuelle observasjoner/bevis er for mye stress?

Lenke til kommentar

Kristendommen i sin tid var jo en liten kult, av den typen du ble med i vis du var enten høytstående og drev med barnedrap bak lukkede dører(dette sa ryktene), eller du var slave og ville gjøre opprør.

Så på den ene siden så har du de kristne slavene, bunnsteinen i samfunnet, som vil spre kulten sin videre.

På den andre siden så var det en kult.

 

Forestil deg at en liten kult oppstår på vestlandet. Den eneste grunnen til at vi ikke vil forfølge dem i dag er fordi de er beskyttet av loven OG at vi har en så stor informasjonsflyt at de kanskje ikke blir "en liten kult" som ryktene sier noe om.

 

Kristendommen var på ingen måte i noen særstillinger, de ble forfulgt på lik linje med flere andre kultur.

Men det spesielle med kristendommen var jo at de fikk inn 1 keiser, og så ble kristendommen trådd nedover hodenene på romerne. Og så ble de enig om å skrive ned sin historie.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...