Gå til innhold

Vaksine mot religiøs fundamentalisme?

Anbefalte innlegg

Dette skal visstnok være et foredrag fra Pentagon i 2005.

Eller er det bare et veldig dyktig gjennomført bedrag?

"This is a lecture by an unidentified scientist given to DoD officials inside the Pentagon. It is dated 4-13-05 – about a year after the “God Gene” was first discovered. The scientist describes a plan to ( release a virus that will ) alter the “God Gene” in the Middle Easter Population in order to end the turmoil in that region."

http://www.youtube.com/watch?v=gZCoj33wOkA&feature=share

http://funvax.wordpress.com/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette skal visstnok være et foredrag fra Pentagon i 2005.

Eller er det bare et veldig dyktig gjennomført bedrag?

"This is a lecture by an unidentified scientist given to DoD officials inside the Pentagon. It is dated 4-13-05 – about a year after the “God Gene” was first discovered. The scientist describes a plan to ( release a virus that will ) alter the “God Gene” in the Middle Easter Population in order to end the turmoil in that region."

http://www.youtube.com/watch?v=gZCoj33wOkA&feature=share

http://funvax.wordpress.com/

Haha, har ikke sett filmen, men det er lite sansynlig at det finnes et "gude" gen. Siden religion ikke gir noen fordel i evolusjonen, heller tvert i mot.

Som Dawkins sier i sin bok så kan religion være en bieffekt av en del andre nyttige evolusjonære mekanismer som er uvurderlig for mennesket, men som desverre har tatt helt av.

Lenke til kommentar

Fra Wikipedia

Geneticist Dean Hamer has suggested that the VMAT2 gene correlates with spirituality using data from a smoking survey, which included questions intended to measure "self-transcendence". Hamer performed the spirituality study on the side, independently of the National Cancer Institute smoking study. His findings were published in the mass-market book The God Gene: How Faith Is Hard-Wired Into Our Genes.[7][8] However Hamer's claim that the VMAT2 gene contributes to spirituality is controversial.[9] Hamer's study has not been published in the peer reviewed literature and the correlation is not statistically significant.[10]
Lenke til kommentar

Haha, har ikke sett filmen, men det er lite sansynlig at det finnes et "gude" gen. Siden religion ikke gir noen fordel i evolusjonen, heller tvert i mot.

Teorien var der i 2004. Den var vel veldig omstridt, men det er ikke noe i veien for at noen kan ha gått videre med den, og prøvd å få til en "vaksine".

"An American molecular geneticist has concluded after comparing more than 2,000 DNA samples that a person’s capacity to believe in God is linked to brain chemicals.

The greater the person’s ability to believe in a greater spiritual force (...) , Mr. Hamer found, the more likely they were to share the gene VMAT2."

http://www.washingtontimes.com/news/2004/nov/14/20041114-111404-8087r/

Lenke til kommentar

En annen ting er vel at religion egentlig er årsaken til en forsvinnende liten del av problemene i midtøsten...

Ser at det er noen som slenger fram teorier om at denne taktikken ble brukt med hell i Irak. (!)

Det virker jo som en helt hinsides teori. Men samtidig er jo vitenskapen kommet så langt, at det ville ikke vært det mest utrolige som har skjedd om man klarte å lage et influensavirus som gir en lett influensa, og samtidig legger en demper på genet VMAT2.

Og en kan jo også tenke at om så var, så er vel det en god ting. Hvis det altså var slik at det bare legger en demper på fanatismen til de fanatiske.

Lenke til kommentar

En annen ting er vel at religion egentlig er årsaken til en forsvinnende liten del av problemene i midtøsten...

Ser at det er noen som slenger fram teorier om at denne taktikken ble brukt med hell i Irak. (!)

Det virker jo som en helt hinsides teori. Men samtidig er jo vitenskapen kommet så langt, at det ville ikke vært det mest utrolige som har skjedd om man klarte å lage et influensavirus som gir en lett influensa, og samtidig legger en demper på genet VMAT2.

Og en kan jo også tenke at om så var, så er vel det en god ting. Hvis det altså var slik at det bare legger en demper på fanatismen til de fanatiske.

Du siterer innlegget mitt, men kommentaren din er helt løsrevet fra det jeg skrev...

Lenke til kommentar

Du siterer innlegget mitt, men kommentaren din er helt løsrevet fra det jeg skrev...

Det var nå tenkt i sammenheng med det du skrev da. :)

Tolket det du skrev dithen at en slik eventuell vaksine ikke kunne hjelpe USA på noen måte i Midtøsten. Men hvis den kunne hjelpe til å dempe på "trykk-kokeren" til de mest "trykk-kokende" i f.eks. Irak/Afghanistan, så ville det jo kunne vært til stor hjelp.

Altså hvis den hadde den funksjonen at den dempet på trykket i menneskelige "trykk-kokere".

Slik var ressonnementet.

Lenke til kommentar

Det var nå tenkt i sammenheng med det du skrev da. :)

Tolket det du skrev dithen at en slik eventuell vaksine ikke kunne hjelpe USA på noen måte i Midtøsten. Men hvis den kunne hjelpe til å dempe på "trykk-kokeren" til de mest "trykk-kokende" i f.eks. Irak/Afghanistan, så ville det jo kunne vært til stor hjelp.

Altså hvis den hadde den funksjonen at den dempet på trykket i menneskelige "trykk-kokere".

Slik var ressonnementet.

Jeg anser meg selv som et relativt normalt menneske, og dersom noen hadde "snik-injisert" meg med et middel for å få meg mer vennlig innstilt til "injektøren", dvs. for å kjemisk endre mitt adferdsmønster eller skru av en bit av hjernen min, så hadde jeg mildt sagt blitt fly forbanna...

Lenke til kommentar

Jeg anser meg selv som et relativt normalt menneske, og dersom noen hadde "snik-injisert" meg med et middel for å få meg mer vennlig innstilt til "injektøren", dvs. for å kjemisk endre mitt adferdsmønster eller skru av en bit av hjernen min, så hadde jeg mildt sagt blitt fly forbanna...

Visst visst. Helt enig i det.

Men hvordan vet du at du hadde blitt "fly forbanna", hvis det altså var slik at noen allerede hadde gjordt visse endringer i tankegangen din?

Det kan jo være et spørsmål å tenke over. :)

Og et annet spørsmål er : Hvordan skulle du fått "vite om det"? Fordi de som gjorde det brøt sammen og beklaget offentlig?

Endret av Kubin
Lenke til kommentar

Visst visst. Helt enig i det.

Men hvordan vet du at du hadde blitt "fly forbanna", hvis det altså var slik at noen allerede hadde gjordt visse endringer i tankegangen din?

Det kan jo være et spørsmål å tenke over. :)

Jeg vil tro folk legger merke til om de blir lobotomert.

Lenke til kommentar

For da er det noen som bokstavelig talt driller i hodet deres. Men det er jo ikke det som det er snakk om her. Alt man vil merke her ( hypotetisk sett, hvis virkningen er ideéll ) er at man ikke blir like rasende som før, ikke like klar for å bli selvmordsbomber.

Lenke til kommentar

For da er det noen som bokstavelig talt driller i hodet deres. Men det er jo ikke det som det er snakk om her. Alt man vil merke her ( hypotetisk sett, hvis virkningen er ideéll ) er at man ikke blir like rasende som før, ikke like klar for å bli selvmordsbomber.

Hvis farmasøytisk forskning hadde vært der at man kunne gitt folk en vaksine mot å gjøre "dumme ting mot USA" som ikke hadde påvirket dem ellers, så hadde vi vært langt nærmere en ufattelig spesifikk medisinsk løsning på folks psykiske problemer... Dessverre er det neppe slik.

Lenke til kommentar

Hvis farmasøytisk forskning hadde vært der at man kunne gitt folk en vaksine mot å gjøre "dumme ting mot USA" som ikke hadde påvirket dem ellers, så hadde vi vært langt nærmere en ufattelig spesifikk medisinsk løsning på folks psykiske problemer... Dessverre er det neppe slik.

Helt enig i det. Vi hadde forskjellig innfallsvinkel. Jeg hadde en hypotetisk/filosofisk innfallsvinkel. Altså : Hvis det var innen rekkevidde å gjøre noe slikt...

Endret av Kubin
Lenke til kommentar

Helt enig i det. Vi hadde forskjellig innfallsvinkel. Jeg hadde en hypotetisk/filosofisk innfallsvinkel. Altså : Hvis det var innen rekkevidde å gjøre noe slik...

... så hadde det vært utrolig bra.

Av og til er det nødvendig å ta på filteret - mange som jobber med teknologi og vitenskap til daglig har ganske mange sprø "hvis at"-ideer, men vi forkaster de aller fleste som "ekstremt urealistiske" eller "bryter mot data/velkjent teori X" innen kort tid. Selvsagt kan det være at man da kan ende opp med å kaste ut noen babyer med badevannet - men det er også den eneste måten å faktisk få gjort noe på (samt unngå å distrahere seg selv med fjasbok etc. når man sitter fast med noe vanskelig)...

Lenke til kommentar

Av og til er det nødvendig å ta på filteret - mange som jobber med teknologi og vitenskap til daglig har ganske mange sprø "hvis at"-ideer, men vi forkaster de aller fleste som "ekstremt urealistiske" eller "bryter mot data/velkjent teori X" innen kort tid. Selvsagt kan det være at man da kan ende opp med å kaste ut noen babyer med badevannet - men det er også den eneste måten å faktisk få gjort noe på (samt unngå å distrahere seg selv med fjasbok etc. når man sitter fast med noe vanskelig)...

Det virker som vi lander på at idèen ble luket ut, etter presentasjonen i Pentagon? Eventuelt at de som la fram idèen jobber videre med den?

Lenke til kommentar

Du trenger ikke bossene i Pentagon for å luke denne ut :)

Poenget er egentlig at med en liten dose fornuft og skepsis, så er det veldig mange konspirasjonsteorier som feiler tester som "så mange mennesker kan ikke holde kjeft" etc.

Lenke til kommentar

Poenget er egentlig at med en liten dose fornuft og skepsis, så er det veldig mange konspirasjonsteorier som feiler tester som "så mange mennesker kan ikke holde kjeft" etc.

Det ligner på at du mener at videoklippet er en "hoax", og at det slett ikke ble lagt fram noe slikt i Pentagon i 2005?

Jeg burde vel ha skjønt at det var slik du så det, men skjønte det altså ikke før nå.

Den er grei. :)

Lenke til kommentar

Det ligner på at du mener at videoklippet er en "hoax", og at det slett ikke ble lagt fram noe slikt i Pentagon i 2005?

Jeg burde vel ha skjønt at det var slik du så det, men skjønte det altså ikke før nå.

Den er grei. :)

Jeg har ikke sett videoklippet - videoklipp kan dessverre ikke skumleses for de saftige bitene - så kan det godt være at *noen* presenterte *noe* for *noen* i lokalene til Pentagon - så utelukker ikke dette at

(1) Det er relativt fritt fram for å presentere idéer for noen i Pentagon

(2) Personen ble ledd ut like etter at kameraet blir skrudd av (eller av tilhørerne etterpå - ukas lunch-knis)

(3) Det ligger svært langt fram i tid

(4) Det finnes folk som tror mye rart i Pentagon - spesielt innenfor psykologi etc. har det vært noen rare historier

Når det gjelder påstander om enorme skjulte forskningsprogrammer etc. (ikke at dette er en av dem) - så vit at store militære klassifiserte forskningsprogrammer sjelden er så fryktelig hemmelige når det kommer til stykket - folk i miljøer rundt, tidligere kollegaer / studiekamerater etc. får ofte høre litt om hva folk holder på med (om ikke alt, eller hvordan, etc.) - uten at jeg har tenkt å gå nærmere inn på dette temaet eller at dette gjelder noen jeg kjenner. Forskere er også mennesker!

Lenke til kommentar

Jeg har ikke sett videoklippet - videoklipp kan dessverre ikke skumleses for de saftige bitene - så kan det godt være at *noen* presenterte *noe* for *noen* i lokalene til Pentagon - så utelukker ikke dette at

(1) Det er relativt fritt fram for å presentere idéer for noen i Pentagon

Helt enig i det. Jeg startet med å spørre om klippet er en "hoax".

Men det trenger ikke å være det. Det kan være ekte. Men som du sier, det betyr ikke at planen som blir lagt fram er engang i nærheten av å bli fulgt opp.

Så vi er faktisk helt på linje.

På akkurat dette punktet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...