Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvor godt fungerer ekstra støyfilter til signalkablene?

Anbefalte innlegg

Hei hei!

Jeg har slitt i lengre tid med å få vekk dynamostøy i bilen. Konklusjonen min er at det er noe i dashbordet som forstyrrer, ettersom støyen forsvinner om alt av ledninger ligger strødd på gulvet. Har søkt en del rundt og funnet ut at det eksisterer ekstra støyfilter som kobles mellom spiller og forsterker. Mer spesifikt har jeg finnet disse. Hvor godt fungerer dette? Kan jeg risikere at de forsøpler lydkvaliteten som den velkjente Dolby Noise Removal knappen på kassettspillere?

- Frank

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jordingen er så god som den blir. Det har jeg målt på alle mulige måter.

Problemet er at når jeg henger opp kablene under dashbordet så kommer de for nærme en strømkilde, som fører til støy. Støyen forsvinner om jeg tar ned kablene og lar det ligge strødd på gulvet. Ettersom det er en åpen løsning i min bil, så er det ingen annen måte å legge kablene uten at det er synlig og i veien.

Lenke til kommentar

Hva med en skjerm rundt kablene som tar opp støyen? Skjermen jorder du i ene eller begge endene for å "kvitte deg" med den.

Dette gjør vi i industrien, men hovedregel er at vi legger signalkabler bort fra kraftkabler

Endret av Twinflower
Lenke til kommentar

Støyen blir værre om jeg tar skjermen direkte til jord i bilen. Måler jeg motstanden mellom jord til forsterker og batteri får jeg 0,4 ohm.

Under dashbordet er sikringsboksen og en tykk klyse med røde ledninger (som jeg tolker som strømførende ut i fra fargen.) Som nevnt er det ingen problem med dynamostøy om jeg tar ned signalkablene fra opphenget under dashbordet. Jeg vil ikke ha kablene liggende på gulvet (eller synlig for den saks skyld), så eneste alternativ er å henge det opp under dashbordet, som fører til støy. Derfor jeg vil prøve ut det støyfilteret mellom signalkabel og forsterkeren. Er bare litt usikker på om dette påvirker lydkvaliteten.

Lenke til kommentar

Ingen tvil dimmensjonsmessig, men hvor god er selve kontakten? Er det rust eller lakk eller noe mellom kontaktpunktene?

Uansett er jeg litt forbauset over det du skriver om at det blir verre når du jorder skjermen. Kanskje vi tenker på forskjellige typer skjerm. Noen signalkabler bruker kanskje jord-delen som skjerm, men jeg tenker på kabler hvor det er en "netting" rundt begge lederne inni (det er ingen elektrisk kontakt mellom skjerm og ledere). Denne skjermen skal jo ta opp støy og lede den til jord.

(Det spørs jo om det er noe jeg glemmer nå)

Lenke til kommentar

Nei, er ikke noe lakk, rust eller dritt i kontaktpunktene, var nøye med det. :)

Blander nok jord og skjerm, ja. Jeg jordet yttersiden av RCA tilkoblingen. Selgeren jeg kjøpte signalkablene fra sa at de skulle være skjermet utenom. Vet at signalkabelen til subwooferen ikke er skjermet, men lite til ingenting av de frekvensene kommer igjennom lavpassfilteret, så er ikke noe problem der.

Lenke til kommentar

Men hva slags signalkabler bruker du? Mine dobbeltskjerma biltemakabler plukker opp støy bare man nevner ordet "strømledning".

Har gode, trippelskjerma kabler fra spiller og bak. Men har biltemakabler fra forsterker1 til forsterker2. Her må jeg passe på at signalkabelen ikke kommer i nærheten av strømkablene.

Lenke til kommentar

Tror ikke det er fra Biltema, kjøpte kablene hos en lokal bilstereoforhandler. Ut i fra kvitteringen så betalte jeg 380kr for begge signalkablene til 4-kanal forsterkeren. Hvis det er alt for billig, så får jeg vel prøve å bytte de ut med dyrere kabler.

Er egentlig ikke plass til kablene under lista, var heldig som klarte å få på lista i det hele tatt. Så hadde vært fint om jeg kunne slippe unna ved å bare hykke på et par støyfilter. Er bare redd for at de kanskje filtrerer vekk for mye, slik som Dolby Noise Removal knappen gjorde på eldre stereoanlegg før i tiden.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ettersom du sier at støyen dukker opp når du legger signalkablene sammen med strømkablene har jeg vansker for å forstå hvorfor ikke en skjerm skal kunne absorbere støyen og lede den til jord. Og da snakker jeg altså ikke om jord-lederen som er en del av signalet.

Lenke til kommentar

Kan hende jord-sikringene i spiller/forsterker har røket. Hvor mange ohm måler du mellom rca-jord på spiller og forsterker (rca-kablene frakoblet) og chassis på bilen?

Disse sikringene kan ryke hvis du kobler fra jordingskabelen på forsterker mens RCA-kablene fremdeles er tilkoblet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...