nodde Skrevet 4. juni 2011 Del Skrevet 4. juni 2011 Hei. Jeg holdt på og lage et script som skal vise datoene på en <select ... <option ... og velge den datoen som er den dagen man er inne på den. Jeg har fått det til, men har funne ut at det er vist en ufattlig tungvindt måte og må finnes noe lettere måte og gjøre dette på i php. Er en god stund siden jeg holdt på med php så litt hjelp og gjøre koden lettere hadde vert supert! <?php echo "Dag: <select name='Dag'>"; $dag = date(d); if ($dag == 1) { echo "<option value='01' selected>01</option>"; } else { echo "<option value='01'>01</option>"; } if ($dag == 2) { echo "<option value='02' selected>02</option>"; } else { echo "<option value='02'>02</option>"; } ja dere skjønner sikkert hvordan det funker. Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 4. juni 2011 Del Skrevet 4. juni 2011 (endret) for( $i = 1; i <= date("t"); $i++ ) echo "<option value='$i'".((date("d")==$i)?"selected":"").">$i</option> ((date("d")==$i)?"selected":"") er det samme som if( date("d") == $i ) "selected"; // som blir concat med resten av echo-statementet else ""; Endret 4. juni 2011 av Ståle 2 Lenke til kommentar
nodde Skrevet 4. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2011 (endret) Tja, tror jeg skjønte den der. Takk Men den teller bare til 29 av enn eller annen grunn? Er jo 30 denne måneden. hehe Endret 4. juni 2011 av nodde Lenke til kommentar
nodde Skrevet 4. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2011 <?php echo "Dag: <select name='Dag'>"; for ($i = 1; $i < date("t"); $i++) echo "<option value='$i'" . ((date("d") == $i) ? "selected" : "") . ">$i</option>"; echo "</select>"; ?> Kommer opp 29 dager og ikke 30. Stjeler php 1 dag? ;P hehe Lenke til kommentar
nodde Skrevet 4. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2011 (endret) Sry at jeg spør så mye, men ble noe feil når jeg skulle lage månedene. <?php $maneder = array(1 => 'Januar', 'Februar', 'Mars', 'April', 'Mai', 'Juni', 'Juli', 'August', 'September', 'Oktober', 'November', 'Desember'); echo "Dato: <select name='dato'>"; for ($i = 1; $i <= date("t"); $i++) { echo "<option value='$i'" . ((date("d") == $i) ? "selected" : "") . ">$i</option>"; } foreach ($maneder as $verdi) { for ($i = 1; $i <= 12; $i++) { } echo "<option value='$i'" . ((date("n") == $i) ? "selected" : "") . ">$verdi</option>"; } echo "</select>"; ?> Kom opp i samme <option ... som den andre? Endret 4. juni 2011 av nodde Lenke til kommentar
nodde Skrevet 4. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2011 Fant ut av akkurat det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå