Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Vanskelig å gire fra første til andre

Anbefalte innlegg

Jeg har en Hyundai Coupe 97 modell. Noen ganger sliter jeg med å gire fra andre til første. Det som skjer er at jeg får ikke satt den helt i gir. Når problemet først oppsto og jeg trudde jeg hadde satt den i andre og slapp clutchen, skrapte det i gira. Jeg fant seinere ut at hvis jeg ikke slepper girspaka og holder den på plass så går det ann å bruke andre. Problemet skjer ikke hver gang jeg skal gire fra første til andre, men det virker som det skjer mest når jeg foretar litt kjappe girskift. Det går helt fint å gire ned til andre fra høyere gir. Jeg har en teori om at det enten kan være noe problemer med synkroniseringen, men da synes jeg det er litt rart at jeg kan kjøre i andre hvis jeg holder girspaka på plass. En kompis av meg foreslo at jeg skal bytte girolje. Jeg har nettopp kjøpt bilen privat og vet ikke når den ble byttet ut sist gang. Takk for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høyst sannsynlig så er synkron ringen utslitt, det er en ring som ligger mot en kon del på siden av tannhjulet som utligner hastigheten mellom girene slik at det ikke skraper. Det er en relativt smal sak å bytte den hvis du er veldig teknisk anlagt. Hele kassa må selvfølgelig ut og demonteres.

Lenke til kommentar

Det kan f.eks være

1) At giroverføringen er feiljustert eller har fått en skade.

2) At girkassen er tom for olje. (gammel olje er ikke egentlig et tema på en manuell kasse, det er bare om det er nok olje eller ikke som er spørsmålet)

3) At låsingen av giret er helt utslitt.

Jeg tror mest på nummer 1 siden det virker mest logisk for denne typen feil. Det som skjer her har ingenting med synkroniseringen å gjøre, siden giret helt klart blir synkronisert inn, bare at den ikke klarer å låse det fast, noe som skjer etter at synkroniseringen har plassert tennene mot hull som de skal inn i. Dersom de går inn i hullene (noe de helt tydelig gjør ettersom du har mulighet for å legge moment på giret uten at det slipper), så har synkronseringen allerde gjort jobben sin.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tapp av olja og se etter metallspon og/eller metallbiter i olja. Har du sånn pinne/stang med magnet på enden så kan du bare røre rundt med den og se om du får fiska opp biter. Hadde nesten samme problemet på en gammel Citroën og der fant jeg masse biter i olja. Og merkelig nok hjalp det å fylle på en annen, helsyntetisk olje i stedet for den gamle, tykke suppa som var der fra før.

Jeg måtte uansett bytte girkasse men... :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...