Gå til innhold

Kjøre flere PSUer på en PC (på samme komponent)

Anbefalte innlegg

Hei,

Lurer på om det er noen som har erfaring og peiling om å kjøre flere strømforsyninger på en pc?

Ser for meg ett vanligt SLI oppsett, i en pc med to strømforsyninger.

Hvor den ene strømforsningen er koblet til alle strøm kontaktene på begge skjermkortene, mens den andre dekker alt annet (hovedkort, vifter, harddisker osv osv).

Start og stop av strømforsyningene kan gjøres ved å parallell koble "power on" kabelen (den grønne) på ATX pluggen/kontaken.

Så det jeg EGENTLIG lurer på er om dette er trygt? å kjøre to forskjellige forsyninger inn mot samme kort. skjermkortet får jo strøm fra PCI-E sporte i tillegg til strøm kontaktene. Vil en da få forskjellig potensiale? Er det godt nok at begge PSUene er jordet felles via en 0v (Svart kabel) i ATC pluggen? eller i kabinettet?

Hvis dette ikke går, kanskje det kunne gått bedre å parallell koble alle koblinger? Det vil si at alle kontakter vil få strøm fra begge psuene på likt. Er dette smart? eller..

Ved å bruke for eksempel en slik 2 stk 4 pin MOLEX og 1 stk 6 pin 12v (som bruker på skjermkort) . see link : http://www.msy.com.au/pimages/cable/4pinto6pin.jpg

Venter i spenning om svar..

Leker med tanken på å kjøre 2 svake stillegående muligens vifte løse psuer koblet til en kraftig pc..

Endret av keramikklampe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar.

Hadde egentlig forstått dette (prøver å si dette uten å virke utakknemmlig), men ser bare eksempler på at folk ikke kobler to PSUer til samme system. hvor en psu tar seg av harddisker, cdrom, vifter o.l, men den andre tar seg av hovedkort/cpu og gpu.

I mitt eksempel tenker jeg å å koble sammen to forskjellige psuer til samme komponenter. At ett skjermkort får både strøm fra den ene psuen via hovedkortet/PCI-E og strøm fra den andre psuen via 6/8pin kontaktene på skjermkortet.

Lurer på om dette kanskje ikke er så bra? me tanke på forskjellig potensiale mellom de to psuene, eller om de kan jobbe mot hverandre på ett slags vis?

Lenke til kommentar

Colermaster stacker har hatt støtte for dette i mange år.

Og det er flere brukere som har kjørt med 2 x PSU i årevis uten problemer.

Dog skal det utføres riktig for å unngå problemer.

Man får 1 primær PSU og 1 sekundær PSU.

Det anbefales koplet opp for ATX standarden med en slik:

http://www.microplex.no/Avdelinger/Datakomponenter/Kabler/Str%C3%B8m/Diverse/Kabel-for-tilkobling-av-str%C3%B8mforsyning-2--25423.aspx

Sekundære grafikk kort og sekundære disker vifter o.l koples på sekundær PSU.

Primær PSU må ha nok kraft til å drive hovedkort , CPU , primær display adapter og primært bootdisk ved oppstart.

Lenke til kommentar

Hmm.. så det bare virker altså..

hvis vi lager dette eksempelet.

hovedkort/CPU/PCI-E trekker 300watt

2 skjermkort i SLI, trekker 200watt hver på sine 12v 8pins innganger.

du har 2stk psuer som leverer 500watt.

Hvordan ville du koblet dette?

A. PSU-1 på hovedkort og PSU-2 på begge skjermkort

B. PSU-1 på hovedkort + det første skjermkortet (SLI??), og PSU-2 på skjermkort nr 2

Lenke til kommentar

Litt vanskelig å anbefale uten å vite hvilken type skjermkort det gjelder.

Husk at ulike PCI-E skjermkort trekker +12v forskjellig fra modell til modell.

Noen trekker inntil 75W fra PCI-E power bussen i slotten og resten fra perifer kontaktene, mens noen nesten ikke trekker noe fra slotten power bus men alt på de perifere 6p/8p.

Et alternaviv er å kople begge gfx kort som har 2.stk 6p/8p med en PCI-E til hver sin PSU.

Annet alternativ siden SLI/CF er vel heller ikke aktivt under boot/BIOS post (men etter loading av OS drivere)og det vil holde at den PSU som starter først fyrer opp strøm messig det som er primær gfx kortet og ha dette fullt tilkoplet primær PSU.

Ideelt kan mas si at strømfordelingen på et 200W gfx kort er:

Slot 75W

PCI-E connector 1 76-150w

PCI-E connector 2 151-200W

Men slik er det tydligvis ikke alltid i praksis og jeg gjetter på at du må prøve deg frem litt under prosessen

Lenke til kommentar

Er litt små forvirra.. Føler ikke at jeg får direkte svar på det jeg lurer på.

MEN får indirekte svar, så da ser det ut som det ikke er noe problem å koble to forskjellige strømforsyninger til samme kort.

Bare for å oppsummere.

1. å koble en psu til hovedkort, og den andre til gpu, vil ikke gi noe problem med tanke på to forskjellige strøm kilder (med forskjellig jord/potensiale).

2. å parallell koble 4 pins molex plugger fra to forskjellige PSUer, vil ikke gi noe problem med tanke på at de prøver å "gi strøm til" motparten, feks ved å koble hver sin 6p/8p plugg på samme GPU til hver sin PSU. (PSUen med minst spenning vil jo egentlig "lades"?)

På en side føle jeg meg ikke helt sikker fordi jeg ikke forstår det. Men på andre siden så føle jeg det er trygt, siden flere har gjort det (men ikke slik jeg tenker)..

Er også med på at jord på Primær siden (230v stikk kontakten) ikke er det samme som jord på sekundær siden (0volt inni pcen).

PS: kan ikke gi noe konkret hardware, siden den ennå ikke er kjøpt.

Lenke til kommentar

Så lenge jord deles på sekundær siden bruker det som oftest å gå bra.

Kan også gå greit uten delt jord, men her varierer det etter hardware og hvor og hvordan maskinen er, noen har kun fått se på svart skjerm under oppstart fram til de satte opp felles jord, mens andre ikke.

Du kan pent plugge histen og pisten som du vil på PSUene, men anbefales at harddisken som er brukt for boot er koblet på samme PSU som gir strøm til HK grunnet POST.

Lenke til kommentar

Takk skal dere ha!

Da er det nok bare å handle og prøve seg frem.

Hva er tilstrekkelig jording? Holder det med å kun ha felles 0 volt via den ene svarte kabelen i ATX pluggen?

"eneste" problemet virker jo at pcen ikke starter opp (klarer ikke å kjøre en vellykket POST), er det da slik at når en først har fått liv i pcen, vil det ikke være noe ustabilitet grunnet dual psu?

Igjen takk, føler meg komfortabel nok nå til å skippe "testing" av dual psu på billigere hardware, før en prøver på the real deal.

Lenke til kommentar

Felles jord er at begge PSUene har samme jordingskabel i ATX kontakten ja.

Derfor er denne patchet i kabelen som Microplex selger.

Intet problem å teste, eneste som skjer er at du vil enten få en ustabil maskin (PSU 2 klarer ikke å levere nok strøm, men siden PWR GOOD signalet kun hentes fra PSU 1 så vil ikke maskinen restarte seg.) eller så blir du sittende å se på en pen svart skjerm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...