Gå til innhold

Skjermkort til en 22'' 1680x1050 skjerm.

Anbefalte innlegg

Hei folkens!

Jeg ønsker meg et nytt skjermkort, men har problemer med å velge både type, prisklasse og om jeg skal kjøpe ny skjerm også. Om jeg skal gå for en budsjettløsning, full pakke eller noe midt i mellom. Har lest meg grønn og rød de siste ukene her på huset og pløyd en del tester på nett.

Håper noen her har noen innspill som kan hjelpe meg til å finne en fornuftig løsning.

For å gi litt mer bakgrunn: Har for øyeblikket en 22'' skjerm fra BenQ som har oppløsning på 1680x1050. Har ikke gamet så mye de siste årene, og kommer sikkert ikke til å spille fryktelig mye fremover heller, men har lyst til å prøve en del nye titler med god grafikk og god flyt. Tenkte noen av disse alternativene:

1) Mose på med ny skjerm + 3D briller (BenQ XL2410T) og et GeForce GTX 580. Dette blir dyrt.

2) Ny skjerm, men uten 3D pakken og rimeligere skjermkort, type GTX 570/HD6970

3) Beholde skjermen jeg har og GTX 570/HD6970

4) Beholde skjermen og GTX 560 Ti/HD6950

Alle alternativene kan egentlig inneholde et argument for å kjøre SLI/CF på et senere tidspunkt, men da bør jeg kanskje oppgradere PSU (har en Corsair HX650 for øyeblikket).

Spørsmålet bunner rett og slett ut i hva mitt behov er, og det er vel det jeg egntlig spør om hjelp til å finne ut av.

På forhånd takk for hjelpen!

PS: Har ikke satt et budsjett, men heller mer mot å kjøre en rimelig løsning enn en dyr en.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mange valg her..

1: VELDIG dyrt. Dessuten burde du ha litt maskin for å kunne utnytte GTX580 også, spesielt CPU burde være av en litt bedre type.

2: Ny skjerm er ikke dyrt. Får LED 24" med 1920x1080 til under 1500kr, selv har jeg 2stk 24" LED ;) GTX570 eller HD6970 er en 3000kr++ upgrade, men dette e4r kort regnet for å spille aktivt med.. Unødvendig å bruke så mye penger når man spiller litt casual.

3: GTX570 eller HD6970 på 1680x1050 er overkill...

4:En vanlig GTX560Ti eller uten Ti er et godt valg for 1700kr. Denne klarer også 1920x1080 om du tar en ny skjerm også. Ikke forvent for mye AA og FF i spill, men god grafikk gir de absolutt.

SLI og CrossfireX er et godt konsept men koster mer en det smaker.. Er ofte ikke mer en 20-30% å hente i økt ytelse. De negative faktorene med SLI CF derimot vil jeg si er en god grunn til å ikke gjøre det.

Høyere strømforbruk

Mer varme

Ofte dårlig scaling

Microshutter

Krever bedre HK og PSU

Ikke alle spill liker CF eller SLI

Prismessig lønner det seg kun på mellomklassekort

Lenke til kommentar

Vesleengen

Og si at CF og SLI er 20-30% mer ytelse er noe konservativt.

Optimiserte drivere og bedre hovedkort har gjort at du vil

yte langt bedre.

jeg har 6970 i CF, og vi snakker i allefall 60-70% i en del spill

som støtter det ordentlig :)

Sant nok, men rundt 20-30% er som regel snittet.. Men uansett koster det mer en det smaker

Lenke til kommentar

Vesleengen

Og si at CF og SLI er 20-30% mer ytelse er noe konservativt.

Optimiserte drivere og bedre hovedkort har gjort at du vil

yte langt bedre.

jeg har 6970 i CF, og vi snakker i allefall 60-70% i en del spill

som støtter det ordentlig :)

Sant nok, men rundt 20-30% er som regel snittet.. Men uansett koster det mer en det smaker

Snittet ligger på 80-90% skalering med to kort fra AMD. Microstutter vil derimot forverre denne opplevelsen drastisk, og et GTX 570 vil føles merkbart bedre enn si to GTX 460 1GB i SLI. Jeg vil si at å gå fra GTX 460 SLI til HD 6950 2GB var en oppgradering i spillbarhet for meg, selv om ytelsen på papiret gikk ned rundt 80%

TS: Både HD 6950 og GTX 560 Ti kan kjøres i SLI/CF på en HX650W null stress.

Et HD 6950 eller GTX 560 Ti vil også gi deg mer enn nok ytelse på 1680x1050 i de aller fleste spill i dag, unntakene er spill som ikke kjører bra i utgangspunktet og må ha veldig mye kraftigere grafikkytelse for å få det spillbart.

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemeldinger!

Er rimelig sikker på at alternativ nr 4 blir det beste løsningen for meg nå. Altså beholde skjermen jeg har og kjøpe et mellom/budsjettklasse-kort.

I fremtiden kan jeg jo da evt. investere i ny skjerm og SLI/CF, og på et enda senre tidspunkt kjøpe et nytt kort når det blir aktuelt (type 2++ generasjoner til).

Da blir neste steg å finne et ok skjermkort. Tenker det blir MSI GTX 560Ti med Twin Frozr II kjøleren, ser den har fått gode tilbakemeldinger både på ytelse og kjøleløsning.

Takk for hjelpen!

Lenke til kommentar

Hvordan er støy/kjøle-nivået på Gigabyte GTX560Ti SO? Har vel, som sagt, streng tatt ikke behov for ~GTX570 ytelse på 1680x1050 skjermen min. Men er jo kjekt med tanke på fremtiden da...

Edit: Leste testen til hw.no, ønsker heller å gå for en litt kjøligere/mindre støyende variant, selv om det går på bekostning av ytelse. Koster jo litt mindre med MSI sin utgave og.

Endret av Nevrosion
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...