Gå til innhold

Objektiv til Sony a330 til portrett og barnebilder?

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg lurer på hva som er et greit nr to objektiv til sony a330, vi har bare det som fulgte med 18-55. Vi bruker kameratet mest til å ta bilde av barna i lek og portrett osv.

Bør jeg kjøpe et objektiv til?

Hva blir eventuelle forskjeller i kvaliteten på bildene?

mvh Ketil

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til portrett passer det med mild tele f.eks mellom 50 og 85 mm. Til barn i lek, særlig inne passer høy lysstyrke (lavt tall etter f/..). Høy lysstyrke innebærer ingen zoom. Her er noen konkrete eksempler:

1. Sony 35 mm f/1,8 2000 kr

2. Sony 50 mm f/1,4 2200 kr

3. Sony 50 mm f/1,8 1500 kr

4. Sony 85 mm f/2,8 2000 kr

5. Samyang 85mm f/1,4 2500 kr

Nr 1 er såpass vid at den passer i litt trange rom, men den gir litt for "rart" perspektiv til å brukes til portretter. Nr 2 og 3 gir bra perspektiv og god til svært bra lysstyrke. Nr 4 gir ennå bedre perspektiv, men krever god plass i stua eller hvor du tar bilder og er ikke veldig lyssterk. Nr 5 gir like godt perspektiv som nr 4 og har i tillegg veldig god lysstyrke, men det har ikke autofokus så det blir litt vanskeligere å jobbe med. Av disse fem vil jeg si det er nr 2 og 3 som peker seg ut som de beste alternativene.

En mellomting er å gå for middels lysstyrke og litt zoom. Her er et konkret eksempel:

6. Tamron 17-50 f/2,8 2800 kr

Dette gir middels god lysstyrke (mye bedre enn du har i dag), autofokus og zoom, men koster altså litt ekstra.

Hva blir eventuelle forskjeller i kvaliteten på bildene?

Forskjellen dreier seg hovedsaklig om "bedre lysstyrke" på grunn av større blenderåpning "pupill". Stor pupill slipper inn mye lys til kameraet. Det gjør at man kan redusere lukkertida og låse bevegelser bedre. Alternativt kan man beholde samme lukkertid som før og redusere ISO-verdien. Det gir mindre støy (korn) i bildet, særlig i mørke områder. Sannsynligvis vil du gjøre et kompromiss og både redusere ISO litt og korte ned lukkertida.

Hvis vi snakker om barnebilder så vil du sannsynligvis bruke ditt nåværende objektiv på maks tele, 55 mm og maks blenderåpnig f/5,6. En Sony 50 mm f/1,4 vil gi deg 4 "trinn" (halveringer eller doblinger) å fordele mellom ISO-skalaen og lukkertidsskalaen. Hvis du får 1/30 sekund lukkertid og ISO 1600 i en bestemt innebelysning med ditt nåværende kamera så kan du f.eks velge 1/120 sekund og ISO 400 med en Sony 50 mm f/1,4. Altså 4 ganger kortere lukkertid kombinert med mye mindre støy/korn i bildet.

Legg merke til at f/1,4 er de eneste som gir hele 4 trinn. f/1,8 gir ca 3,3 trinn og f/2,8 gir bare 2 trinn ekstra å gå på.

Stor lysstyrke (= stor blenderåpning) gir også en mer indirekte effekt på bildene. Det gjør at bakgrunnen kommer mer ut av fokus. Tar du et portrett på 2 meters avstand med ditt nåværende objektiv på 55 mm og f/5,6 så kan f.eks en vegg, et tre eller mennesker noen meter bak bli forstyrrende i bildet. f/1,4 vil gjøre bakgrunnen mye mer tåkete og silkemyk. Noe som fremhever kraftig personen som blir portrettert. Mange, inkludert meg, synes det gir en lekker effekt.

PS. f/-verdiene som oppgis her er de laveste tallene (= største blenderåpning). Det er fult mulig å justere f/-verdien. F.eks kan 50mm f/1,4 justeres helt fra f/1,4 til f/22.

NB. En forutsetning for å få noe særlig nytte av slike objektiver er at man lærer seg å bruke disse innstillingene aktivt. F.eks stille kameraet til Av-modus og justere blenderverdien til f/1,4 når man ønsker diffus bakgrunn og f.eks f/16 når man ønsker både forgrunn og bakgrunn skarp og har lys nok tilgjengelig. Bruker man bare kameraet på Auto så vil disse objektivene ha lite for seg.

Et alternativ til er å kjøpe blits. Det fungerer greit både med full auto og med Av-modus med mer. Blitsen må ha mulighet for vinkling slik at du f.eks kan styre lyset opp i taket og få spredt lyset på en god måte. Blits rett i ansiktet fra kameraet blir ofte lite pent. Her er et utvalg av Sonys egne blitser. NB. Styr unna den billigste. Den kan ikke vinkles. Sigma og Metz har også gode blitser til Sony.

Lenke til kommentar

Tusen takk for utfyllende svar! Jeg forstår at jeg må prøve meg mer frem uten å bruke auto. Jeg syns portrettene mine blir litt "flate" eller tamme, det er ikke noe liv som kommer ut av fotoet og treffer den som ser på.

Det er selvfølgelig også avhengig av blikket og evnen til fotografen å fange øyeblikket, men noe ligger i objektiv og innstillinger også?

Takk igjen for fint svar!

Lenke til kommentar
Det er selvfølgelig også avhengig av blikket og evnen til fotografen å fange øyeblikket, men noe ligger i objektiv og innstillinger også?

Det er både og. Du har en god del muligheter til å komponere bildet med det objektivet du allerede har, men et annet objektiv kan gi større muligheter i en eller annen retning. I dette tilfellet større blenderåpning osv.

Noen ting du kan prøve med ditt nåværende objektiv er å gå utendørs, få barna ganske nært innpå med objektivet stilt til 55 mm og Av-modus med f/5,6, sette deg på huk og ta bilder med laaang avstand til bakgrunnen. Det vil gi ganske diffus bakgrunn og kan få litt "smell" i bildene. En annen ting du kan prøve er f.eks ved solnedgang å stille deg sånn at du tar bilde av barna med sola inn fra siden og skygge i bakgrunnen. Da vil lyset fremheve barna og skape litt "smell" i bildene. Pass på å ha en ryddig bakgrunn. Sett lekene foran en vegg uten mye rart og oppmuntre de til å leke der. En innevegg, gressplen, yttervegg, himmel og sånt gjør nytten som bakgrunn. For å få himmelen som bakgrunn må du stille deg lavt og la barna leke høyt. F.eks på et lekestativ. Lang brennvidde (55 mm) gjør det lettere å finne en ren bakgrunn.

Siden barn er ganske uforutsigbare modeller lønner det seg å ta mange bilder. Jo flere bilder jo større sannsynlighet er det for at du finner et skikkelig knallbilde du vil ha på veggen eller julekortet.

Lenke til kommentar

Et tips til objektiv i øko klassen kan være, minolta 50mm f1.7

Fåes på bruktmarkedet til 500-800kr.

Har det selv etter å ha fått det anbefalt her på forumet, det er kjent for sine flotte farger. Selv trøbler jeg litt med autofokusen, men begynner å få dreisen på det nå.

Ellers er nok også de som er listet opp her meget bra alternativ, og finnes vel også på bruktmarkedet.

Lenke til kommentar

Takk for tips igjen Simen og Ingebrigts1, jeg har etterhvert lært meg hvor viktig ryddig bakgrunn er. Ned til pirke nivå, jeg har fått mange bilder ødelagt av noe som ser lite ut mens fotograferingen foregår, mens som roter til hele bildet når jeg ser det i ettertid. Jeg har ågså brukt den gylne time ved sol opp og nedgang ,flere ganger med hell, planlagte bilder timer jeg til den tiden.

Jeg har aldri prøvd løs blits, jeg bør kanskje prioritere det før linse, jeg har eksperimentert litt med forskjellige servietter og plastbiter foran den interne blitsen, det har ikke blitt veldig bra men betraktelig bedre enn direkte lys fra intern blits.

Det jeg søker å få frem er de små nyansene i personlighet og følelser som sees i de små linjene i ansiktet, i øynene, bilder som viser liv. Jeg har gått igjennom bildene mine og sett at innimellom er det et og annet bra, jeg skal prøve meg med manuell innstilling og fortsette å ta mange bilder når jeg tar, satse på flaks og at jeg blir litt bedre med prøving og feiling.

mvh Ketil

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...