Gå til innhold

oppgradering av pc

Anbefalte innlegg

hallaiz! ;D

vudere å oppgradere pcn min men usekker på ka som skal oppgraderes osv så kunne alltids trengt noe hjelp ettersom æ ikke akkurat e den beste når det kommer til pc og sånt.

er ute ettern en så god/kraftig men sammtidig ikke så alt for dyr oppgradering.

specs:

AMD Phenom II X4 965 Black Edition Quad Core, 3,4Ghz, AM3, 8MB, 125W, Boxed

ASUS M4A89GTD PRO/USB3, Socket-AM3 ATX, AMD890GX+SB850, DDR3, 2xPCIe(2.0)x16, VGA, DVI, HDMI, SATA 6Gb/s, USB 3.0

Cooler Master GX 750W PSU ATX 12V V2.31, 80 Plus, Standard, 4x 6+2pin PCIe, 9x SATA, 120mm Vifte

Cooler Master V8 CPU Kjøler 775/1155/1156/1366, AM2/AM2+/AM3, 800~1800 RPM, 69.69 CFM, 17~21 dBA, 4-pin

Kingston DDR3 HyperX 1333MHz 4GB KIT w/2X HyperX 2GB DDR3, CL9, 1.6v

Western Digital Caviar® Black 1TB SATA 6Gb/s (SATA 3.0), 64MB Cache, 7200RPM, 3,5", Dual processor

2x XFX Radeon HD 5770 1GB GDDR5 PCI-Express 2.0, "XXX", 2xDVI-I, HDMI, DisplayPort, 875MHz

pcn brukes nesten bare til spill osv. som regel WoW, dirt 2 og 3, Cod MW2 og black ops, F.E.A.R. 1, 2 og snart 3. men også live streaming på WoW.

skal oppgradere skjemkorte iallefall men usikker på kordan. så all hjelp er velkommen å unskyld før dialekten !

Endret av janislo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Velkommen til forumet. Skriftlig dialekt er en uting ja, du har rett i det :)

Jeg ser strengt tatt ikke helt hvorfor du føler et behov for oppgradering nå. HD5770 i CF skal ikke yte så veldig mye dårligere enn et HD6950, og prosessoren din bør være kapabel til nyere spill en god stund frem i tid. Hva slags spill spiller du?

Skulle jeg gjort noe her, ville jeg nok doblet mengde RAM og lagt til en SSD. Ikke fordi noen av delene er strengt nødvendige, men RAM er billig om dagen, og SSD er kjekt å ha (selv om det ikke påvirker spillytelsen din annet enn ved lasting). Jeg føler det blir meningsløst å bruke masse penger på å bytte til bedre CPU/GPU når det du allerede har skal være fullt kapabelt til det aller meste.

Lenke til kommentar

jo takk :)men ska prøv så godt som murlig å ikke skriv så alt før masse dielekt da hehe.

probleme e bare det at pcn klare spill som Crysist 2, dirst 3 osv på fult. men World of Warcraft klare den såvidt på good å må sei det e ganske så frustreranes =/

å klare ikke heilt å førstå koffør den klare å kjøre de spillene med alt på fult når den ikke klarer å kjøre WoW på mere enn fair/good uten å live streame. men merker ikke noe forskjell på fpsen når jeg streamer heller da.

greit nokk spiller nesten aldri nå får tiden men er fremdeles like irriterende når man først skal det :(

men er bare det ene skjermkortet som funker akkurat nå da ettersom det andre døde for noen dagen siden. men crossfire er ikke noe som hjelper på WoW heller da. men er fremdeles likkens på alt av spill som det var før

Endret av janislo
Lenke til kommentar

WOW er ekstremt CPU-avhengig. Din Phenom II X4 965 BE vil være en flaskehals der, sammen med Crossfire som gir deg godt merkbar microstuttering ved lav fps blir dette en dårlig kombinasjon.

Du kan prøve å skru av Crossfire i WOW, og om du ikke kjører dx11 så gir det litt bedre ytelse med bedre grafikkort.

Lenke til kommentar

WOW er ekstremt CPU-avhengig. Din Phenom II X4 965 BE vil være en flaskehals der, sammen med Crossfire som gir deg godt merkbar microstuttering ved lav fps blir dette en dårlig kombinasjon.

Du kan prøve å skru av Crossfire i WOW, og om du ikke kjører dx11 så gir det litt bedre ytelse med bedre grafikkort.

om jeg når forstår deg riktig så brude jeg bytte CPS or what? sucks når det kommer te sånt. men kjøre utn Crossfire på WoW men slår det på igjen til andre spill.

men ja e ikke den beste når det kommer til pc osv men prøve nu å lære så masse som mulig da så all hjelp osv e alltids velkommen :cool:

Lenke til kommentar

om jeg når forstår deg riktig så brude jeg bytte CPS or what? sucks når det kommer te sånt. men kjøre utn Crossfire på WoW men slår det på igjen til andre spill.

men det e også grunden for at jeg vuderer å kjøpe ett bedre skjermkort.

men ja e ikke den beste når det kommer til pc osv men prøve nu å lære så masse som mulig da så all hjelp osv e alltids velkommen :cool:

Lenke til kommentar

For å si det sånn: skal du bytte CPU i dag må du nesten over på en annen socket for at det skal ha noe for seg, noe som innebærer at du må bytte hovedkort også. Skal du ha bedre skjermkort må du nesten opp i HD 6950, og selv det vil vel knapt nok by på en marginal ytelsesøkning.

Du må opp i noe slikt som dette (nesten 5000 kr) for i det hele tatt å få noe som er merkbart bedre enn hva du har i dag (evt. et rimeligere hovedkort dersom fremtidig crossfire er uinteressant), og det vil heller ikke akkurat gi deg en ytelsesøkning som er å hoppe i taket over. Evt. kan du også gå for et HD6970, men da må du regne en ~600 kr ekstra på topp av dette igjen.

Lenke til kommentar

Med Radeon Pro kan du sette opp en profil for WOW der du kun bruker et kort, og samtidig ha Crossfire for andre spill på.

CPUen din, Phenom II X4 965 BE begynner å dra på årene sine, og det er i dag tydelig at arkitekturen er en videreutvikling fra den som ble lansert i 2003.

Du kan jo prøve å overklokke prosessoren din litt, siden du har såpass til kjøler. Det vil sikkert hjelpe noe på situasjonen din, særlig da om du får dratt opp CPU-NB om jeg har forstått rett.

Lenke til kommentar

For å si det sånn: skal du bytte CPU i dag må du nesten over på en annen socket for at det skal ha noe for seg, noe som innebærer at du må bytte hovedkort også. Skal du ha bedre skjermkort må du nesten opp i HD 6950, og selv det vil vel knapt nok by på en marginal ytelsesøkning.

Du må opp i noe slikt som dette (nesten 5000 kr) for i det hele tatt å få noe som er merkbart bedre enn hva du har i dag (evt. et rimeligere hovedkort dersom fremtidig crossfire er uinteressant), og det vil heller ikke akkurat gi deg en ytelsesøkning som er å hoppe i taket over. Evt. kan du også gå for et HD6970, men da må du regne en ~600 kr ekstra på topp av dette igjen.

okey såpass ja.

blir vell å vudere det faktisk så lege man får en forbedring takker :cool:

Endret av janislo
Lenke til kommentar

Med Radeon Pro kan du sette opp en profil for WOW der du kun bruker et kort, og samtidig ha Crossfire for andre spill på.

CPUen din, Phenom II X4 965 BE begynner å dra på årene sine, og det er i dag tydelig at arkitekturen er en videreutvikling fra den som ble lansert i 2003.

Du kan jo prøve å overklokke prosessoren din litt, siden du har såpass til kjøler. Det vil sikkert hjelpe noe på situasjonen din, særlig da om du får dratt opp CPU-NB om jeg har forstått rett.

takker ska prøf det i morgen.

men om jeg skulle holde meg til en am3 prosessor å frendeles kjøpe ny, er det noen å annbefale til gaming da eller er det lureste å gå til intel så lenge man har råd til det?

Lenke til kommentar

Holder også en knapp på overklokking, slik arni90 foreslår. PhII 965 er en god gamingprosessor, og er inntil videre en av de beste du får tak i på AMD-fronten (frem til Bulldozer etterhvert kommer).

Noen som vet hvordan det blir med bakoverkompatibilitet der forresten? Vil han kunne bruke en AM3+-prosessor på sitt AM3-hovedkort?

Endret av srbz
Lenke til kommentar

men vill det vere vits for meg å oppgradere skjermkortet? vuderer å oppgradere til eyefinity med 3 skjermer så litt useikker på om det jeg har nå funker (husk bare ene skjermkortet som funker akkurat nå også så)

Lenke til kommentar

HD 5770 støtter eyefinity ja, men med ett enkelt kort får du ikke mye spillytelse i en 5760x1080 oppløsning (eller whatever).

Jeg ville i første omgang ha reklamert på skjermkortet som døde, og sett om du fikk et nytt som følge av dette.

Lenke til kommentar

HD 5770 støtter eyefinity ja, men med ett enkelt kort får du ikke mye spillytelse i en 5760x1080 oppløsning (eller whatever).

Jeg ville i første omgang ha reklamert på skjermkortet som døde, og sett om du fikk et nytt som følge av dette.

joda hvet at det støtter det men bare usikker på hvordan det blir med det korte å kjøre på 3 skjermer men sammtidig klare å kjøre dirt 3 elns på max

joda skal sende det tilbake i uken som kommer. men med 2x HD 5770 hvordan tror du det vill blir da ? for når det kommer til WoW iallefall så er det jo bedre å kjøre me bare ett kort istede for å kjøre det i crossfire. eller kordan det nå va igjen

Endret av janislo
Lenke til kommentar

joda ser den.

men kor lenge trur du at man klare seg me den pcn da før man må oppgradere eller tenke på å kjøpe en ny da?

og tror ikke det trengs da men ville det vert vits i å kjøpe http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=483502&reviewPage=3#info ? vill jeg få noe spess ut av det eller bare å la ver?

og hvor mye vill dere si pcn er verd? se bort ifra at ene skjermkorte ikke funker akkurat nå. skal få det fikset.

Endret av janislo
Lenke til kommentar

Brukt er den vel verdt mellom 3000-3500 kr. Nypris for lignende ytelse er vel rundt 6000 kr i dag, så halv pris er ikke så galt.

RAM-kjøling i dag er unødvendig

EDIT:

Eyefinity på 2x HD 5770 vil jeg tro blir et skikkelig slideshow. Både fordi de er svake og fordi de har bare 1GB VRAM.

For å få god bildekvalitet med Eyefinity må du vel nesten opp i HD 6950 2GB Crossfire.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Har du tålmodighet kan du vente med å kjøpe prosessor og så gå for en bulldozer(AM3+) prosessor når det kommer, da hovedkortet ditt vill mest sannsynlig støtte AM3+ CPU..

Inntil da ville jeg ha testet med litt overklokking av CPU..

Lenke til kommentar

Har du tålmodighet kan du vente med å kjøpe prosessor og så gå for en bulldozer(AM3+) prosessor når det kommer, da hovedkortet ditt vill mest sannsynlig støtte AM3+ CPU..

Inntil da ville jeg ha testet med litt overklokking av CPU..

hmmm hørtes ut som en god ide, men noen som hvet noe om når de kommer da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...