Gå til innhold

Er det lovlig å eie en MP7 sivilt?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vanskelig, men ikke umulig!

Er du medlem av "Våpenhistorisk forening", kan du søke og få innvilget det meste. Men først må du bli medlem og så må du ha en samling, hvor dette våpnet blir en naturlig del av samlingen.

Det er også kanskje mulig med "privat besittelse", hvis du tilhører en spessial-avdeling innen militære. I HV har det vært slike muligheter.

Endret av geco5
Lenke til kommentar

Er du medlem av "Våpenhistorisk forening", kan du søke og få innvilget det meste. Men først må du bli medlem og så må du ha en samling, hvor dette våpnet blir en naturlig del av samlingen.

Det er også kanskje mulig med "privat besittelse", hvis du tilhører en spessial-avdeling innen militære. I HV har det vært slike muligheter.

Det er helauto våpen hos samler i NVS, ja. men det er eldre, sjeldne våpen og det har blitt mye, mye vanskeligere. Du vil ikke få innvilget en ny FA MP7. POD sier nei til de fleste full auto søknader og blant nyere våpen spesielt.

Og har du bruk for en MP7 til militært bruk, får du en utlevert av avd.....

Lenke til kommentar

Det er helauto våpen hos samler i NVS, ja. men det er eldre, sjeldne våpen og det har blitt mye, mye vanskeligere. Du vil ikke få innvilget en ny FA MP7. POD sier nei til de fleste full auto søknader og blant nyere våpen spesielt.

Og har du bruk for en MP7 til militært bruk, får du en utlevert av avd.....

De blir godkjent av dept., ikke av POD! Søknad går via POD, men de har ikke avgjørelsesmyndighet. Det gjelder også moderne våpen, men det vises hensyn til "siste skrik" av typer våpen. I praksis få år.

Lenke til kommentar

De blir godkjent av dept., ikke av POD! Søknad går via POD, men de har ikke avgjørelsesmyndighet. Det gjelder også moderne våpen, men det vises hensyn til "siste skrik" av typer våpen. I praksis få år.

ehhh jo da! Les forskriften!

§ 16. Erverv av våpen og ammunisjon til samling

Etter søknad med spesifikasjon av våpen og våpentyper samlerområdet omfatter, kan politimesteren gi tillatelse til å bli godkjent samler av skytevåpen og ammunisjon. Dersom samlerområdet omfatter skytevåpen som er forbudt etter § 5, § 6 eller § 7, skal søknaden avgjøres av Politidirektoratet. Godkjent samler kan av politimesteren gis tillatelse til å erverve og inneha skytevåpen til samling innenfor et definert og våpenhistorisk begrunnet samlerområde.

Og fra rundskrivet til POD:

Før det gis tillatelse til erverv av skytevåpen som ikke kan erverves uten etter særskilt

samtykke fra Politidirektoratet etter § 16 fjerde ledd ved at de er forbudt etter forskriften

§§ 5, 6 eller 7, forutsettes det at vedkommende kan dokumentere at han eller hun har driftet

sin eksisterende samling på en tilfredsstillende måte over en lengre periode. Slik tillatelse

eller dispensasjon kan bare gis når våpenet er innenfor vedkommendes godkjente

samlerområde og våpenet enten er spesielt sjeldent eller har en særlig historisk verdi. Dette

innebærer bl.a. at «våpentyper» benyttet av nærmere angitte styrker, vil ikke tilfredsstille

forutsetningene i forskriften § 16 fjerde ledd.

Politidirektoratet bemerker at dette innebærer en innskjerping i forhold til tidligere praksis

ved at kravet til at våpenet er spesielt sjeldent eller har en særlig historisk verdi nå også

omfatter halvautomatiske skytevåpensom er forbudt etter §§ 5, 6 eller 7. Med «særlig

historisk verdi» menes at det aktuelle våpen har vært benyttet i en historisk sammenheng av

betydning. Ved vurderingen av om et våpen er spesielt sjeldent, vil Politidirektoratet

rutinemessig innhente uttalelse fra vår våpentekniske konsulent.

Og hvordan har du tenkt å få em MP7 til å gå under det unntaket??

Vet det var en samler som hadde en veldig sjelden Norsk produsert STEN gun som var full auto og den forlangte POD at skulle bygges om til halvauto. men han fikk beholde den som den var etter at Forsvarsmuseet kom med en utalelse om den var så sjelden og skulle f*** ikkke røres. Så den listen henger høgt.

SÅ å tro man kan få kjøpt en MP7 er som om å tro på julenissen...

Lenke til kommentar

Jeg er ikke medlem av Våpenhistorisk, så jeg kjenner ikke reglene, i detaljer. Men jeg har flere bekjente som er medlemer. Og noen av dem, har full auto våpen. (Jeg har selv skutt med dem). For å få kjøpt dem lovlig, må våpenene være, som den del av en "tråd" (en serie), i samlingen, fra samme produsent.

(Må nevne, at det er mange år siden dette temaet er drøftet, med medlemmer av Våpenhistorisk). (Så reglene kan være endret.) (Men dine "klipp" tyder også på at jeg har rett).

Eks. på tråd! Flere våpen fra samme produsent. Da helst fra de første produksjonene og fremover, mot dags dato. Tråden må være av våpenhistorisk interesse, samt noen detaljer jeg ikke kjenner. Men hvis våpnet oppfyller slike krav, kan våpnet erverves, uansttt hva POD sier. Og det med departementets tillatelse. Nytt eks. En serie med våpen fra Colt, fra de første revolvere, via moderne pistoler/revolvere, til moderne full auto rifler. Er dette en serie av våpen, fra gammelt til nytt og det faller innenfor reglene til Våpenhistorisk, så skal de godkjennes.

Om tråden hos Heckler & Koch, er av en slik våpenhistorisk interesse, at den faller inn under reglene, vet ikke jeg. Det er mulig at dette firmaet er så få år gammelt, at det er uinteressant, våpenhistorisk sett. Så jeg kan ikke påstå at MP7 vil akseptert. Og det har jeg heller ikke sagt. Jeg påpekte kun prinsippet!

Problemet er å få bygd opp en samling, som Våpenhistorisk kan godta og dermed innvilge medlemskap. Og intill en er medlem der, har POD all makt og de følger reglene. Etter at en er blitt medlem og våpnet som skal kjøpes er en del av en tråd (serie), kan ikke POD ikke lenger nekte, eller forlange våpnet ombygd. Da er PODs oppgave, kun å registrere våpnet.

Lenke til kommentar

Problemet er å få bygd opp en samling, som Våpenhistorisk kan godta og dermed innvilge medlemskap. Og intill en er medlem der, har POD all makt og de følger reglene. Etter at en er blitt medlem og våpnet som skal kjøpes er en del av en tråd (serie), kan ikke POD ikke lenger nekte, eller forlange våpnet ombygd. Da er PODs oppgave, kun å registrere våpnet.

"Og intill en er medlem der, har POD all makt"

Hva er det du prater om?

POD har all makt også etter man er medlem!

Virker nesten som du tror at hvis man blir medlem hos NVS, kan du fritt velge.

Det står 100% klart i regler/forskrifter at slike våpen som det her prates om, er det POD ikke JD som godkjenner.

Du må bli medlem i NVS, SÅ kan du søke om å bli godkjent våpensamler. Ved denne søknaden må du spesifisere område OG liste opp alle våpnene du ønsker (inntil 25 reg.pliktige våpen)

Men du kan heller ikke begynne med å samle på våpen som faller under §5, 6 eller 7, for ved dem må du allerede ha driftet en samling over en lengre periode.

Folk i Norge har med JD å gjøre. Sett at du søker på et vanlig våpen hos lokalt politi og får avslag. Du anker. Den anken går til POD IKKE JD. Aviser POD anken må du ta saken inn for retten, du kan ikke anke til JD.

Endret av Cardinal
Lenke til kommentar

"Og intill en er medlem der, har POD all makt"

Hva er det du prater om?

POD har all makt også etter man er medlem!

Virker nesten som du tror at hvis man blir medlem hos NVS, kan du fritt velge.

Det står 100% klart i regler/forskrifter at slike våpen som det her prates om, er det POD ikke JD som godkjenner.

Du må bli medlem i NVS, SÅ kan du søke om å bli godkjent våpensamler. Ved denne søknaden må du spesifisere område OG liste opp alle våpnene du ønsker (inntil 25 reg.pliktige våpen)

Men du kan heller ikke begynne med å samle på våpen som faller under §5, 6 eller 7, for ved dem må du allerede ha driftet en samling over en lengre periode.

Folk i Norge har med JD å gjøre. Sett at du søker på et vanlig våpen hos lokalt politi og får avslag. Du anker. Den anken går til POD IKKE JD. Aviser POD anken må du ta saken inn for retten, du kan ikke anke til JD.

Jeg har oppdattert meg litt, ved å prate med en av mine bekjente. Som er og har vært aktiv medlem av NVS og vært reistrert, som Våpensamler i mer enn 25 år. Og da våpenloven har fått stadige innskjerpelser og endringer, spessiellt de siste 2 - 3 årene, har du rett i mye av det du skriver. Det er blitt vanskeligere også for våpensamlere.

Men da jeg i utgangspunktet siktet til de, som var godkjente våpensamlere (og medlem av NVS), samt en eksisterende samling og et "område", hvor en full auto maskinpistol ville høre hjemme i, så tar du fremdeles feil! Det er mulig for et slik medlem og samler, å få tillatelse til å kjøpe en moderne maskinpiatol "alla" MP7. (Men de som søker, må regne med å måtte "krangle" litt)

Du har rett i, at for Våpensamlere, så er det POD, som skal ha søknaden og de som avgjør.

Det du skriver om 25 våpen, gjelder kun for nye våpensamlere. Kjenner folk som har mange ganger, det siffret og som har flere full auto våpen. Men de er samlere for flere "tråder" (områder) og har vært samlere lenge.

Vil presisere at jeg er ikke våpensamler og mine tidligere våpen søknader har alle vært sent til nærmeste politidistrikt (v/Våpenavd.) og blitt avgjordt der. Men problemstillingen til denne "tråden", har tidligere vært diskutert, blandt flere av mine bekjente, som er samlere og noen av dem har også sittet i styret for NVS.

Endret av geco5
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...