Gå til innhold

Utstyr til makro og tips

Anbefalte innlegg

Hei.

Til jul kjøpte jeg meg et Canon Ef 100mm f/2.8L USM IS, har hatt det kjempe gøy og fått tatt masse kule bilder av blomster :O. Det jeg har lyst på er et mellomring sett, (kenko) http://www.netshop.no/Avdelinger/Foto_Video/Objektiv-Speilrefleks/Objektiver-for-Canon/Mellomringer/Kenko-Digital-Mellomringer-Kit-til-Canon-12mm,-20mm-og-36mm-46082.aspx

Noen som eventuelt har et sånt sett med erfaring (bra/dårlig) evt noe annet som anbefales. Har lyst til å komme nærmere på småkryp/innsekter.

Hvis dere har noen gode tips så står jeg åpen for det, evt om innstillinger jeg bør kjøre på kamera (7D)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har Kenko AF (Macro) Extension Tube Set DG Canon EF-S SV06 og har brukt det noe, men det er veldig mye "prik-arbeid" for å få best muli resultat. Synes jeg kommer bra nært innpå med de tre macro objektivene jeg har. [60mm, 150mm, og Leica 45 (tilsvarer ca 90mm)]

Lenke til kommentar

Da disse type forlengelse sett ikke inneholder glass/linseelementer vil du ikke få noen forringelse av bildekvaliteten, du vil få nærgrensen betydlig nærmere og du vil få et meget tynt fokusplan.

Hva med Canon Mellomring EF25II?

Lenke til kommentar

Jeg har den samme linsen og kamera som du har sammens med det kenko settet, det fine er at du beholder autofokus og stabiliseringen.

Etter litt prøving og feiling må jeg si meg fornøyd med det resultatet man kan oppnå, fokusplanet blir rimelig tynt men du har selvfølgelig muligheten til å øke dybdeskarpheten her som eller.

Kjøpte mitt på ebay til under halveprisen(ubrukt)

Lenke til kommentar

Mener å ha lest at telekonverter ikke passer på Canon Ef 100mm f/2.8L USM IS. Dersom belgen ikke har elektronikk/kontakter blir linsa låst på f/2.8, for en tid tilbake så jeg en som lage kontaktene selv på en slik belg.

Lenke til kommentar

Noen som har prøvd sånn belg eller med en telekonverter?

Jeg har belg. En belg gjør strengt tatt samme jobben som mellomringer, forskjellen er at belgen har trinnløst justerbar forlenging.

Belg er strengt tatt for spesielt interesserte - med mindre du skal bruke den fullt utstrekt hele tiden kan du banne på at skinnene kommer i veien og hindrer deg i å komme nærme nok det du skal fotografere.

Lenke til kommentar

Her er et eksempel tatt med canon 100mm og kenko 36mm ring. Jeg sier ikke at bilde er veldig bra for det er det ikke, men mauren på bilde er ca 2mm. Håper det gir deg en liten ide om hvordan ringene vil funke

post-4725-0-89751700-1307183059_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Du må bruke ganske liten blenderåpning for å i det hele tatt få noe i fokus. Når du kommer så nærmt motivet vil dybdeskarpheten være minimal.

Som du ser på bildet av mauren, så er det ikke nok dybdeskarphet til å få 2mm i fokus en gang.

Endret av SKT
Lenke til kommentar

Bilde av mauren er tatt med blenderåpning f/5,6 Som du sikkert ser har jeg bommet litt med fokusen, men det er vanskelig å trene en maur opp til å stå i ro :)

Jeg vil egentlig anbefale deg å sett opp en gjenstand du kan ta bilde av, prøv deg frem med forskjellige blenderåpninger så ser du hvor fort dybdeskarpheten forandrer seg når du tar macrobilder. Du vet sikkert det, men liten f (f.eks f/2,8) gir liten dybdeskarphet, stor f (f.eks f/32 som er max på vår linse) gir stor dybdeskarphet. Problemet med den store F er at blenderåpningen blir så liten at du trenger mye lys, lukketiden kan blir så lang at alt levende du tar bilder av har flyttet på seg eller beveget seg i vinden.

Skal du ta bilder av virkelige små insekter eller gjenstander er det omtrent ingen vei utenom stativ,live view, manuell fokus og fjernutløser. Legger du på en god macro blits vil du nok fort se fordelen med det, selv har jeg en Canon Macro Twin Lite MT-24EX men du kan garantert ha glede av en rimeligere blits. Men styr unna de billige macroblitsene, har ikke testet slike selv men leser man på nettet får de stort sett strykkarakter.

Lenke til kommentar

Bilde av mauren er tatt med blenderåpning f/5,6 Som du sikkert ser har jeg bommet litt med fokusen, men det er vanskelig å trene en maur opp til å stå i ro :)

Jeg vil egentlig anbefale deg å sett opp en gjenstand du kan ta bilde av, prøv deg frem med forskjellige blenderåpninger så ser du hvor fort dybdeskarpheten forandrer seg når du tar macrobilder. Du vet sikkert det, men liten f (f.eks f/2,8) gir liten dybdeskarphet, stor f (f.eks f/32 som er max på vår linse) gir stor dybdeskarphet. Problemet med den store F er at blenderåpningen blir så liten at du trenger mye lys, lukketiden kan blir så lang at alt levende du tar bilder av har flyttet på seg eller beveget seg i vinden.

Skal du ta bilder av virkelige små insekter eller gjenstander er det omtrent ingen vei utenom stativ,live view, manuell fokus og fjernutløser. Legger du på en god macro blits vil du nok fort se fordelen med det, selv har jeg en Canon Macro Twin Lite MT-24EX men du kan garantert ha glede av en rimeligere blits. Men styr unna de billige macroblitsene, har ikke testet slike selv men leser man på nettet får de stort sett strykkarakter.

aha, takker for tipsene,(ihvertfall det om blitzene :) ) Vi får se hva som skjer ^^

Det blir ihvertfall Manfrotto stativet :D

Endret av anonymus94
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...